دسته‌بندی نشدهفناوری

مقایسه گوشی های سامسونگ Galaxy A51 و شیائومی Mi 9T

سرشاخ گوشی های سامسونگ Galaxy A51 و شیائومی Mi 9T

از این پس در دسته ویدئوهای “سرشاخ” در مرکز رسانه کیوی، دستگاه هایی که از لحاظ رده قیمتی در کنار هم قرار می گیرند را مقایسه می کنیم. با مقایسه گوشی های سامسونگ Galaxy A51 و شیائومی Mi 9T همراه ما باشید.

گلکسی A51 سامسونگ

گلکسی A51 نسخه‌ای به‌روزشده از میان‌رده‌ی محبوب سامسونگ است و ویژگی‌هایی همچون دوربین بهبودیافته و نمایشگر کم‌حاشیه‌تر را به‌همراه اندروید ۱۰ برای کاربر به‌ارمغان می‌آورد.

استقبال نسبی کاربران از پرچم‌داران جدید سامسونگ در کنار فروش موفق محصولات میان‌رده و اقتصادی آن باعث شد تا به‌گواه اغلب گزارش‌ اغلب مؤسسه‌ها از جمله کانترپوینت، سامسونگ به حکم‌رانی خود بر بازار گوشی‌ هوشمند ادامه دهد؛ بنابراین مایه‌ی تعجب نیست که کره‌ای‌ها یکی از نخستین محصولات جدید مبتنی بر اندروید ۱۰ و رابط کاربری One UI 2.0 را از خانواده‌ی میان‌رده‌هایشان روانه‌ی بازار کنند. گلکسی A50 یکی از محبوب‌ترین گوشی‌های هوشمند مقرون‌به‌صرفه‌ی بازارهای دنیا، به‌ویژه ایران بود و اکنون گلکسی A51‌ راه آن را ادامه خواهد داد.

بهره‌گیری از نسخه‌ی جدید اندروید، تنها برتری گلکسی ای ۵۱ نسبت به برادرش نیست؛ دوربین چهارگانه با وضوح بیشتر، فیلم‌برداری ۴K، نمایشگر بزرگ‌تر با پنل Infinity-O و حاشیه‌های باریک‌تر از جمله‌ی مزایای دیگر میان‌رد‌ه‌ی جدید سامسونگ نسبت به گلکسی ای ۵۰ به‌شمار می‌آید. حال باید دید که آیا ویژگی‌های یادشده می‌تواند کاربران را به پرداخت مبلغی بیشتر برای خرید گلکسی A51 مجاب کند یا خیر؟

طراحی

اگر طراحی گلکسی ای ۵۰ را می‌پسندید و به‌دنبال محصولی در دسته‌ی میان‌رده‌ می‌گردید، احتمالا مجذوب نسل جدید این گوشی هوشمند خواهید شد؛ چرا که تغییرات جزئی بدنه‌ی گلکسی ای ۵۱، ارگونومی آن را بهبود می‌دهد و حاشیه‌های باریک‌تر نمایشگرش، تجربه‌ی بصری فراگیرتری را به‌ارمغان می‌آورد. ای ۵۱ از نمایشگر بزرگ‌تر ۶/۵ اینچی نسبت به برادر ۶/۴ اینچی‌اش بهره می‌برد؛ اما عرض گوشی چنددهم میلی‌متر کم‌تر است.

نمایشگر ۶/۵ اینچی گلکسی ای ۵۱ بالغ بر ۸۷/۴ درصد از نمای جلویی را در اختیار دارد و اکنون حاشیه‌های اطراف نمایشگر، به‌ویژه‌ در لبه‌ی پایین، به‌میزان زیادی باریک‌تر از گذشته هستند. از سوی دیگر جایگزین‌کردن پنل Infinity-U با Infinity-O و حذف بریدگی نمایشگر، بر حس غوطه‌وری کاربر در محتوای تصویر بیش‌ازپیش می‌افزاید؛ طراحان سامسونگ اکنون دوربین سلفی را درون حفره‌ای بسیار باریک در میانه‌ی لبه‌ی بالایی پنل کار گذاشته‌اند. برخلاف جنس پلاستیکی بدنه، از نمایشگر گلکسی ای ۵۱ پوششی شیشه‌ای از جنس گوریلا گلس ۳ محافظت می‌کند.

چه فریم، چه پنل پشتی، هر دو پلاستیکی هستند؛ اما سطح صاف و صیقلی آن‌ها، ظاهری مشابه پرچم‌داران شیشه‌ای و براق بازار به گلکسی ای ۵۱ می‌بخشد. بدنه‌ی دستگاه الگوی منحصربه‌فردی با دو خط مورب را روی سطح خود می‌بیند؛ یکی از خطوط، دو ناحیه‌ی با و بدون خطوط راه‌راه به‌وجود می‌آورد و خط دیگر بدنه را به دو ناحیه با رنگ‌ روشن و تیره تقسیم می‌‌کند. گلکسی ای ۵۱ در چهار رنگ سفید، آبی، صورتی و رنگ خاص Prism Crush Black به‌فروش می‌رسد و همان‌طور که از نام مورد آخر برمی‌آید، در تماس با نور همانند منشور، طیفی از رنگ‌های رنگین‌کمانی را به‌نمایش می‌گذارد.

کلیدهای پاور و کنترل صدای گلکسی ای ۵۱ هر دو در ارتفاع مناسبی از لبه‌ی سمت راست فریم پلاستیکی دستگاه قرار گرفته‌اند و دسترسی به آن‌ها به‌سادگی صورت می‌پذیرد. در سمت‌ چپ دستگاه، درگاه سیم‌کارت و کارت حافظه‌ی microSD به‌چشم می‌خورد و در نهایت لبه‌ی پایین از جک ۳/۵ میلی‌متری هدفون، پورت USB 2.0 Type-C و دریچه‌ی اسپیکر تک‌کاناله‌ی گوشی میزبانی می‌کند.

نمایشگر و اسپیکر

استفاده از نمایشگر OLED در محصولات سامسونگ یکی از برگ‌های برنده‌ی این شرکت در رقابت نفس‌گیر میان‌رده‌ها محسوب می‌شود. گلکسی A51 نمایشگر بزرگ‌تر و کشیده‌تری نسبت به گلکسی A50 دارند؛ کره‌ای‌های از یک نمایشگر ۶.۵ اینچی با نسبت تصویر ۲۰ به ۹ و رزولوشن ۲۴۰۰ در ۱۰۸۰ در این گوشی بهره گرفته‌اند. این نمایشگر حالا ۸۷.۴ درصد از سطح جلوی گوشی را پوشانده و تراکم ۴۰۵ پیکسل در اینچ را ارائه می‌کند. در نگاه اول نمایشگر بسیار شارپ، روشن و رنگ‌ها در آن شاداب به‌نظر می‌رسند اما آزمایش‌‌ها چه می‌گویند؟

در آزمایش روشنایی ما گلکسی A51 عملکرد خوبی از خود نشان داد اما هنوز کمی پایین‌تر از A50 قرار می‌گیرد؛ البته روشنایی ۵۹۰ نیتی در حالت تنظیم دستی و ۷۰۵ نیتی در حالت خودکار برای یک گوشی میان‌رده‌ بسیار مناسب است. با الگوهای ۱۰۰ درصد سفید نیز به ترتیب روشنایی ۵۱۰ و ۵۸۷ نیت به‌دست آمد. کنتراست بی‌‌نهایت، مشکی عمیق و خوانایی مناسب نمایشگر گوشی گلکسی A51 از نقاط قوت آن به حساب می‌آید. روشنایی حداقل نمایشگر گلکسی A51 در آزمایش‌های ما ۲.۱ نیت به‌‌دست آمد که رقمی مناسب به‌شمار می‌رود.

سامسونگ از گذشته در ارائه‌ی نمایشگر همیشه روشن (AOD) شهره بوده‌ا است و گلکسی A51 نیز این مسئله مستثنی نیست. کره‌ای‌‌ها همانند دیگر گوشی‌های جدید خود تنها دو حالت تنظیم رنگ Vivid و Natural را در تنظیمات تعبیه کرده است. حالت پیش‌فرض Vivid با پوشش ۹۸ درصدی فضای گسترده‌ی DCI P3 رنگ‌های زنده‌ای ارائه می‌کند. حالت Natural نیز با پوشش ۹۵.۲ درصدی sRGB رنگ‌هایی دقیق و خطایی اندک را ارائه می‌کند. خوشبختانه در حالت Vivid دمای رنگ متوسط سفید چندان نامتعارف و سرمای آن آزاردهنده و مشهود نیست.

سامسونگ اسلایدر دمای رنگ را نیز در تنظیمات نمایشگر فراموش نکرده است؛ البته این اسلایدر ۵ حالته تنها در Vivid فعال است در بحث دقت رنگ، نمایشگر گلکسی ای ۵۱ با خطای ۳.۳ در حالت Normal و ۵ در حالت Vivid عملکرد خوبی دارد؛ اما بهترین در بین گوشی‌های میان‌رده محسوب نمی‌شود.

گلکسی A51 مانند اغلب محصولات میان‌رده از اسپیکر تک‌کاناله‌ای در لبه‌ی پایین برای تولید صدا استفاده می‌کند؛ اما این اسپیکر چه در زمینه‌ی حجم، چه وضوح و شفافیت صدا عملکرد بسیار خوب و رضایت‌بخشی دارد. سامسونگ همراه A51 ایربادهای کلاسیک (بدون سریِ سیلیکونی) با جک ۳/۵ میلی‌متری نیز ارائه می‌دهد که عملکرد چندان مناسبی ندارد.

نرم‌افزار و رابط کاربری

به‌لطف محبوبیت بسیار زیاد گلکسی A50، سامسونگ به‌دیده‌ی محصولی استراتژیک به آن نگاه می‌کند؛ به‌طوری که هم‌اکنون گلکسی A51 یکی از نخستین محصولات شرکت کره‌ای به‌حساب می‌آید که به‌صورت پیش‌فرض، اندروید ۱۰ و رابط کاربری جدید One UI 2.0 را در دل خود دارد؛ هرچند که One UI 2.0 تفاوت فاحشی با نسخه‌ی نخست ندارد.

رابط کاربری گلکسی A51

ناوبری مبتنی‌بر ژست‌های حرکتی که ابتدا با One UI 1.0 معرفی شد و اکنون در نسخه‌ی دوم قابلیت‌های جدیدی ارائه می‌دهد. کاربر در کنار امکان استفاده از کلیدهای ناوبری قدیمی، می‌تواند ژست‌های حرکتی را از بین دو حالت سوایپ از لبه‌ی پایینی (درست‌مانند One UI 1.0) یا سوایپ از کناره‌ها و لبه‌ی پایینی (حالت جدید) برگزیند؛ بدین ترتیب سوایپ از کناره‌ها نقش کلید بازگشت را ایفا خواهد کرد و نمایش اپ‌های اخیر یا بازگشت به صفحه‌ی هوم با سوایپ از لبه‌ی پایین انجام خواهد شد.

تم تیره (Dark mode) ویژگی جدید دیگر One UI 2.0 به‌حساب می‌آید که علاوه‌بر محیط رابط‌کاربری، اپلیکیشن‌های اختصاصی سامسونگ و اپلیکیشن‌های گوگل را نیز به‌ طیفی از رنگ‌های مشکی و خاکستری تیره درمی‌آورد. سامسونگ امکان اِعمال تم تیره به تصاویر پس‌زمینه را نیز از طریق پیاده‌سازی فیلتری تیره روی تصویر می‌دهد.

رابط کاربری گلکسی A51

نمایشگر Edge، قابلیتی نرم‌افزاری که پیش‌تر در انحصار پرچم‌داران سامسونگ بود، اکنون با One UI 2.0 روی گلکسی A51 نیز در دسترس کاربران قرار دارد؛ به‌موجب نمایشگر Edge و پنل‌های آن، کاربر می‌تواند با سوایپی کوتاه به ابزارها و اپلیکیشن‌های دلخواهش دسترسی داشته باشد.

گلکسی A51 برای احراز هویت کاربر از حسگر اپتیکال زیر نمایشگر استفاده می‌کند. راه‌اندازی این حسگر اندکی به‌طول می‌انجامد و در چند مرحله صورت می‌گیرد؛ اما در نهایت دقت و سرعت کارکرد آن رضایت‌بخش است.

دوربین

دوربین پشتی سه‌گانه‌‌ی گلکسی A50 در نسل جدید جای خود را به نوع چهارگانه داده است. افزایش تعداد دوربین‌ها تنها بخشی از ارتقاء دوربین گلکسی A51 به‌حساب می‌آید؛ چرا که کره‌ای‌ها حسگر دوربین اصلی را از ۲۵ به ۴۸ مگاپیکسل و حسگر دوربین اولترواید را از ۸ به ۱۲ مگاپیکسل ارتقا داده‌اند. ماژول سوم همانند گذشته به‌کمک حسگری ۵ مگاپیکسلی، وظیفه‌ی تشخیص عمق را در عکس‌های پرتره برعهده دارد و ماژول جدید چهارم نیز به‌موجب حسگر ۵ مگاپیکسلی دیگری امکان ثبت‌ عکس‌های ماکرو را فراهم می‌کند.

گلکسی A51 برای ثبت عکس‌های سلفی از دوربین ۳۲ مگاپیکسلی با لنز F/2.2‌ بهره می‌برد. این دوربین حین ثبت عکس‌، پیکسل‌ها را تجمیع می‌کند؛ اما برخلاف انتظار، عکس‌ها به‌جای ۸ مگاپیکسل، با وضوح معادل ۱۲ مگاپیکسل ثبت می‌شوند. در هر صورت عکس‌های سلفی A51 جزئیات و گستره‌ی دینامیکی بسیار خوب و رنگ‌های جذابی دارند.

کارایی و عملکرد

در‌حالی‌که انتظار داریم پردازنده‌ی گلکسی ای ۵۱ بهبود عملکردی چشم‌گیری نسبت به نسل قبل تجربه کند، اکسینوس ۹۶۱۱ امیدمان را به یأس بدل می‌سازد؛ چرا که تنها تفاوت آن با اکسینوس ۹۶۱۰ (به‌کاررفته در گلکسی ای ۵۰) به پشتیبانی این تراشه از ماژول‌های دوربینی با وضوح بالاتر بازمی‌گردد. در سایر جنبه‌ها، مانند فرکانس پردازنده یا نوع GPU‌ هیچ تفاوتی بین دو پردازنده وجود ندارد.

پردازنده‌ی ۱۰ نانومتری اکسینوس ۹۶۱۱ از ۸ هسته‌ی پردازشی شامل ۴ هسته‌ی نسبتا توانمند Cortex-A73 با فرکانس بیشینه‌ی ۲/۳ گیگاهرتزی و ۴ هسته‌ی کم‌مصرف Cortex-A53 با فرکانس ۱/۷ گیگاهرتزی بهره می‌برد و پردازش‌های گرافیکی را ماژول ۳ هسته‌ای Mali-G72 MP3 انجام می‌دهد. سامسونگ در‌ شرایطی از هسته‌های A73 و A53 در میان‌رده‌های مقرون‌به‌صرفه‌اش استفاده می‌کند که رقبای چینی به پردازنده‌های جدیدتری همچون اسنپدراگون ۷۱۰ با هسته‌های بسیار قدرتمند‌تر A75 و A55 روی آورده‌اند.

گلکسی ای ۵۱ در بازارهای جهانی در سه نسخه‌ی ۴ | ۶۴، ۴ | ۱۲۸ و ۶ | ۱۲۸ گیگابایتی به‌فروش می‌رسد؛ البته امکان ارتقاء حافظه‌ی ذخیره‌سازی  از طریق درگاه microSD نیز وجود دارد. برای میان‌رده‌ای که در ردیف محصولات مقرون‌به‌صرفه قرار می‌گیرد، رم ۴ گیگابایتی معقول و رم ۶ گیگابایتی بسیار ایده‌آل است.

پرواضح است که گلکسی A51 نمی‌تواند رقیب محصولات قدرتمندی همچون گلکسی A80، می ۹تی یا نوا ۵T باشد. میان‌رده‌ی مقرون‌به‌صرفه‌ی سامسونگ در بنچمارک‌های گرافیکی از رقبای چینی با مشخصات فنی مشابه بهتر عمل می‌کند؛ اما براساس بنچمارک PCMark در کاربری‌های روزمره به‌ویژه در مواردی همچون ویرایش ویدئو و وب‌گردی از رقابت جا می‌ماند. صرف‌نظر از اعداد و ارقام، گلکسی A51 در دنیای واقعی و استفاده‌های عادی، تجربه‌ی رضایت‌بخشی را به‌ارمغان می‌آورد و نمی‌توان ایراد فاحشی به آن گرفت.

باتری

گلکسی A50 در بررسی‌ زومیت عملکرد فوق‌العاده‌ای را در زمینه‌ی شارژدهی به‌نمایش گذاشت؛ انتظار داریم که گلکسی ای ۵۱ نیز با سخت‌افزار مشابه و ظرفیت باتری یکسان ۴۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی، ‌هم‌پای برادرش ظاهر شود. سامسونگ می‌گوید گلکسی A51 انرژی موردنیاز برای همراهی با کاربر در استفاده‌هایی همچون استریم [موسیقی یا ویدئو]، اشتراک‌گذاری و بازی را در بطن خود دارد. حال باید دید میان‌رده‌ی مقرون‌به‌صرفه‌ی سامسونگ در عمل چگونه ظاهر می‌شود.

جمع‌بندی

عرضه به‌صورت پیش‌فرض با جدیدترین نسخه از سیستم‌عامل اندروید، ارگونومی و وزن مناسب بدنه، نمایشگر AMOLED، عملکرد رضایت‌بخش دوربین و شارژدهی خوب از جمله‌ی مهم‌ترین ویژگی‌های گلکسی A51 به‌حساب می‌آید و در نقطه‌ی مقابل، بهره‌گیری از پردازنده‌ای نه‌چندان توانمند را می‌توان اصلی‌ترین ضعف A51 دانست.

گلکسی A51 در بازه‌ی قیمتی‌اش، رقبای مهمی را پیش‌رو دارد؛ رقبایی که علاوه‌بر کسب نمره‌ای مناسب در شاخصه‌های یادشده، پردازنده‌ی قدرتمند‌تری را نیز در بطن خود دارند و در پاره‌ای از بازی‌های موبایل، می‌توانند تنه‌به‌تنه‌ی پرچم‌داران گران‌قیمت بازار بزنند؛ البته طبیعتا تجربه‌ی گیمینگ نه‌چندان لذت‌بخش لزوما به‌مفهوم عملکرد نامناسب گلکسی A51 در کاربری‌های روزمره نیست.

 

 

 

بررسی شیائومی Mi 9T (ردمی K20)

شیائومی Mi 9T با طراحی چشم‌نواز، نمایشگر کاملا بدون حاشیه، دوربین سلفی پاپ‌آپ، دوربین سه‌گانه و پردازنده‌ی قدرتمند اسنپدراگون ۷۳۰، بهترین‌های بازار میان‌رده را به‌چالش می‌کشد.

جادوی بازاریابی شرکت‌های میلیارد دلاری به‌اندازه‌ای از «حاشیه‌ی نمایشگر» منزجرمان کرده است که حاضریم به هرقیمتی از آن رهایی یابیم. از ایجاد بریدگی و حفره روی صفحه‌نمایش گرفته تا استفاده از دوربین پاپ‌آپ و بازگرداندن مکانیزم خاطره‌انگیز کشویی به دنیای موبایل، همگی جزو راهکارهایی هستند که ما را به رؤیای گوشی بدون حاشیه نزدیک‌تر می‌کنند. به‌‌لطف جو رقابتی بازار موبایل و وجود شرکت‌هایی همچون شیائومی، این رؤیا در انحصار محصولات گران‌قیمت و پرچم‌دار نیست و امروزه حتی دستگاه‌های میان‌رده نیز با طراحی مدرن به‌فروش می‌رسند.

شیائومی برای ارائه‌ی تجربه‌ی بصری فراگیر با جدیدترین عضو خانواده‌ی میان‌رده‌‌اش، به مکانیزم پاپ‌آپ برای دوربین سلفی روی آورده است. گوشی شیائومی Mi 9T، ویژگی‌هایی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد که در کمتر محصولی با برچسب قیمتی حدودی ۳۰۰ یورو می‌توان یافت؛ ویژگی‌هایی مانند نمایشگر AMOLED عاری از هرگونه بریدگی و حفره، بدنه‌ی شیشه‌ای خوش‌ساخت، دوربین سه‌گانه و پردازنده‌ی توانمند. توجه داشته باشید که Mi 9T‌ در برخی بازارها با نام ردمی K20 به‌فروش می‌رسد.

طراحی

برخلاف آنچه برچسب قیمتی ۳۰۰ یورویی Mi 9T‌ در ذهن تداعی می‌سازد، طراحی آن، دست کمی از بهترین‌های بازار ندارد. با بازکردن جعبه‌ی گوشی، پیش از هر چیز دیگری، نمایشگری خودنمایی می‌‌کند که صرف‌نظر از یک نوار باریک چند میلی‌متری (۳.۸ میلی‌متر، اگر بخواهیم دقیق‌تر سخن بگوییم!)، هیچ حاشیه‌، بریدگی یا حفره‌ای در سطح خود نمی‌بیند. Mi 9T صدای مخاطب را از طریق اسپیکری به گوش کاربر می‌رساند که درون شکاف باریکی بین نمایشگر و فریم فلزی جای دارد؛ بنابراین خبری از اسپیکر القایی و نمایشگر مرتعش نیست. ناگفته نماند که حسگر نور محیطی دستگاه، زیر صفحه‌نمایش قرار گرفته است و رؤیت‌پذیر نیست.

صفحه‌نمایش AMOLED می ۹تی، ۸۶.۱ درصد از نمای جلویی را در اختیار دارد؛ اما ابعاد ۶.۳۹ اینچی آن باعث می‌شود تا ارگونومی می ۹ اس‌ای را نداشته باشد. چنین نمایشگری به‌لطف رهایی از هرگونه عامل مزاحمی، Mi 9T را به دستگاهی ایده‌آل برای تماشای ویدئو، فیلم یا هر محتوای بصری دیگری بدل می‌سازد. از صفحه‌نمایش دستگاه، پوشش ۲.۵D از نوع گوریلا گلس ۵ محافظت می‌کند؛ بنابراین از انحنای لبه‌های نمایشگر خبری نیست. زیر نمایشگر، کمی بالاتر از پورت شارژ، حسگر اثر انگشت اپتیکال گوشی قرار دارد که براساس ادعای چینی‌ها، مساحت سطح آن نسبت به گذشته ۲ برابر شده، ۴۰ درصد میزان داده‌ی دریافتی افزایش یافته، ۳۰ درصد احتمال موفقیت آن در سناریوهای خاص افزایش پیدا کرده و مدت‌زمان لازم برای ثبت اطلاعات اثر انگشت ۲۵ درصد بیشتر شده است.

چشم‌نواز، خوش‌ساخت و بی‌حدومرز

ما عملکرد حسگر اثر انگشت می ۹تی را مشابه برادرش، می ۹ اس‌ای یافتیم؛ بنابراین مادامی که انگشتتان یا سطح نمایشگر خیس یا کثیف نباشد و انگشتتان را به‌خوبی و با فشار کافی روی صفحه‌نمایش قرار دهید، در اغلب مواقع، فرایند احراز هویت، در کسری از ثانیه و با موفقیت انجام خواهد شد. ناگفته نماند که شیائومی در این گوشی نیز همانند می ۹ اس‌‌ای توصیه می‌‌کند از محافظ نمایشگر استفاده نکنید یا در صورت تمایل، از نمونه‌های تأییدشده و معتبر استفاده کنید.

به‌سراغ فریم فلزی Mi 9T‌ می‌رویم؛ جایی که جادوی اصلی گوشی پنهان است. مهندسان شیائومی برای دستیابی به طراحی کاملا بدون حاشیه، دوربین سلفی می ۹تی را به‌شکل مکانیزم موتوری و جهنده‌ای، در دل فریم جا داده‌اند؛ البته برخلاف مکانیزم دیوانه‌وار محصولاتی همچون گلکسی A80 یا ذنفون ۶، مکانیزم به‌کاررفته در Mi 9T تنها به دوربین سلفی تعلق دارد؛ بنابراین با لمس آیکون جابه‌جایی بین دوربین پشتی و جلویی در نرم‌افزار دوربین، مکانیزم پاپ‌آپ دوربین سلفی به‌آرامی از دل گوشی بالا می‌آید. حین بالا آمدن دوربین سلفی، در دو طرف آن چراغی به‌رنگ آبی (در نسخه‌ی آبی گوشی) یا به‌رنگ قرمز (در نسخه‌های مشکی و قرمز گوشی) روشن شده و جلوه‌ی صوتی خاصی شنیده می‌شود. از نظر نگارنده وجود این چراغ جذابیت خاصی به دستگاه نمی‌بخشد، بهتر بود تا چینی‌ها به‌جای چنین چراغی، یک فلش LED در دل زبانه‌ی دوربین تعبیه می‌کردند. ناگفته نماند که هر دو جلوه‌ی یادشده را می‌توان از داخل منوی تنظیمات غیرفعال کرد.

مکانیزم موتوری؛ راهکاری موقتی و پیچیده برای معضلی به‌نام حاشیه

براساس اعلام شیائومی، مکانیزم دوربین می‌تواند تا ۳۰۰ هزار بار استفاده (معادل روزانه ۲۰۰ بار به‌مدت ۴ سال) دوام آورد؛ اما صحت این ادعا را تنها با استفاده‌ی طولانی‌مدت از گوشی می‌توان بررسی کرد. Mi 9T با بهره‌گیری از حسگر شتاب‌سنج خود، خطر سقوط را نیز تشخیص می‌دهد و در چنین وضعیتی، ظرف مدت حدود یک ثانیه، مکانیزم دوربین بسته می‌شود. توجه داشته باشید که در سقوط از فواصل نزدیک، ممکن است مکانیزم زمان کافی برای بازگشت کامل به داخل بدنه را نداشته باشد. وجود قطعات مکانیکی در هر فُرمی، از میزان مقاومت گوشی‌ها به‌ویژه در برابر آب و گردوغبار می‌کاهد؛ اما در شرایط کنونی که دوربین‌های زیر نمایشگر به‌ بلوغ کافی نرسیده‌اند، استفاده از مکانیزم پاپ‌آپ، چرخشی یا کشویی، بهایی است که باید برای تحقق رؤیای گوشی کاملا بدون حاشیه بپردازیم.

Mi 9T بسته به رنگ بدنه، جلوه‌ی متفاوتی در نمای پشتی خود دارد؛ نسخه‌ی مشکی دستگاه ساختار فیبر کربنی خودروهای سوپراسپرت را به یاد می‌آورد؛ اما در نسخه‌ی قرمز و آبی، رنگ بدنه به‌صورت افقی از طیف تیره در میانه‌ی پنل پشتی به طیف روشن در لبه‌ها متمایل می‌شود؛ درحالی‌که با انعکاس نور روی کناره‌های پنل، می‌توان تغییر رنگ را در قالب انحناهایی مشاهده کرد. در نسخه‌ی آبی گوشی، این جلوه‌ی گرادیانی بسیار چشم‌نواز به‌نظر می‌رسد؛ البته اگر از لک و آثار انگشت روی بدنه‌ی براق گوشی صرف‌نظر کنیم.

میان‌رده‌ی مدرن شیائومی به‌لحاظ اندازه، تفاوت اندکی با می ۹ دارد (۸.۸×۷۴.۳×۱۵۶.۷ میلی‌متر در برابر ۷.۶×۷۴.۷×۱۵۷.۵ میلی‌متر)؛ در حقیقت هر دو گوشی از نمایشگری با قطر ۶.۳۹ اینچی بهره می‌برند، اما اضافه‌شدن مکانیزم پاپ‌آپ و افزایش ۷۰۰ میلی‌آمپرساعتی ظرفیت باتری، ۱۸ گرم بر وزن می ۹تی افزوده و آن را به ۱۹۱ گرم رسانده است. چنین وزنی در کنار لغزنده بودن بدنه‌ی دستگاه باعث می‌شود تا Mi 9T‌ مستعد سُر خوردن باشد.

نمایشگر و اسپیکر

شیائومی در حال تبدیل کردن نمایشگر OLED به یک استاندارد در گوشی‌های بالارده و میان‌رده‌ی خود است؛ اما نکته‌ی حائز اهمیت، پایین‌ نگه‌ داشتن قیمت با وجود استفاده از چنین پنل‌هایی است. پنل AMOLED استفاده شده در می ۹ تی، ۶.۳۹ اینچی بوده و از استاندارد HDR 10 پشتیبانی می‌کند. رزولوشن ۲۳۴۰ در ۱۰۸۰ پیکسل برای یک گوشی با این بازه‌ی قیمتی کاملا مناسب و قابل قبول است و تراکم ۴۰۳ پیکسل در هر اینچ کوچک‌ترین مشکلی از نظر مشاهده‌ی مرز پیسکل‌ها یا دندانه‌دار نشان‌داده شدن محتوای کوچک دیده نمی‌شود.

نمایشگر ۱۹:۵:۹ این گوشی فاقد هرگونه بریدگی و حفره است به همین دلیل تجربه‌ی دیداری بهتری از نظر محتوا به شما ارائه می‌دهد. زاویه‌ی دید نمایشگر عالی و خوانایی آن زیر نور خورشید در حد پرچمداران گران‌قیمت بازار است. حداقل روشنایی ۲.۹ نیتی نمایشگر نیز با اینکه در بین بهترین‌ها قرار نمی‌گیرد؛ اما هنوز برای استفاده در محیط‌های تاریک مناسب است.

۳ پروفایل رنگ در بخش تنظیمات به چشم می‌خورد:

  • Automatic Contrast: حالت پیش‌فرض و سازگار با فضای رنگی DCI P3
  • Increased Contrast: پوشش کامل فضای رنگی DCI P3
  • Standard: دقیق‌ترین حالت با رنگ‌‌های واقع‌گرایانه‌ی سازگار با فضای sRGB
غوطه‌وری در محتوای بصری با نمایشگر AMOLED تمام‌صفحه

حالت دوم تأثیری در روشنایی نمایشگر ندارد و تنها رنگ‌ها را اغراق‌شده‌تر و غلیظ‌تر به نمایش می‌گذارد. اعداد به‌دست‌آمده در تست فضای رنگی ما ادعای شیائومی در مورد پوشش کامل DCI P3 را تصدیق می‌کند؛ در حالت‌های Automatic Contrast و Increased Contrast به ترتیب ۱۰۴.۶ و ۱۰۷.۹ از فضای رنگی گسترده DCI P3 پوشش داده می‌شود. در حالت استاندارد نیز ۹۷.۴ درصد فضای رنگی sRGB پوشش داده می‌شود. همانند دیگر نمایشگرهای OLED با گسترده‌تر شدن فضای رنگی دقت کاهش می‌یابد و عموما رنگ سفید به سردی گرایش پیدا می‌کند؛ خطای میانگین ۴.۹ در پروفایل پیش‌فرض رضایت‌بخش و خطای ۱.۶ برای حالت استاندارد عالی ارزیابی می‌شود؛ خطای حداکثر در حالت استاندارد نیز فراتر از ۲.۴ نمی‌رود. در مجموع می‌توان Mi 9T را یکی از بهترین‌ها در بخش نمایش‌رنگ‌ها و دقت در بین رقبای هم‌قیمت دانست.

روشنایی نمایشگر فاکتور مهمی در نمایشگر‌‌ها محسوب می‌شود که خوشبختانه در سال‌های اخیر به لطف باز شدن آغوش سامسونگ به روی سازندگان دیگر گوشی‌های هوشمند، شاهد تعداد بالای گوشی‌های توانمند در این بخش هستیم. همانند دیگر گوشی‌ها می ۹ تی را با دو الگوی ۵۰ درصد سفید و ۱۰۰ درصد سفید مورد بررسی قرار دادیم؛ روشنایی حداکثر در حالت‌های خودکار و دستی به ترتیب ۹۴۰ و ۷۲۰ نیت به دست آمد که ارقامی بسیار خوب برای نمایشگر موبایل محسوب می‌شود؛ جهش ۳۰۰ نیتی روشنایی حالت خودکار نسبت به حالت دستی و ذکر نام سوپر امولد در نرم‌افزارهای اعلام مشخصات فنی، احتمال استفاده از پنل‌های ساخت سامسونگ در این گوشی را می‌دهد.

در Mi 9T‌ خبری از اسپیکر استریو نیست و صدای خروجی آن از اسپیکر تک‌کاناله‌ای در لبه‌ی پایینی دستگاه به‌ گوش می‌رسد. شدت و کیفیت صدای اسپیکر رضایت‌بخش ارزیابی می‌شود؛ اما بی‌شک نمی‌توان آن را با نمونه‌های استریو مقایسه کرد. در سال ۲۰۱۹ وجود جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون در یک گوشی هوشمند، جزو نقاط قوت آن به‌حساب می‌آید؛ بنابراین تصمیم شیائومی برای اضافه‌کردن این پورت به Mi 9T‌ را می‌ستاییم. میان‌رده‌ی چینی‌ها حین اتصال هدفون با تولید صدایی رسا، شفاف و با نویز کم، تجربه‌ی صوتی بسیار خوبی را به‌ارمغان می‌آورد.

نرم‌افزار و رابط کاربری

شیائومی می ۹تی درست‌ مانند برادر پرچم‌دار خود به‌صورت پیش‌فرض با رابط کاربری MIUI 10 عرضه می‌شود. غول چینی دنیای فناوری پس از سال‌ها توسعه‌ی MIUI، اکنون آن را به بلوغ مناسبی رسانده است که درکنار ارائه‌ی سرعت مناسب ناوبری، قابلیت و امکانات مناسبی نیز دراختیار کاربران قرار می‌دهد.

از نظر ظاهری MIUI شباهت چندانی به نسخه‌ی خالص اندروید ندارد؛ نوار اعلان‌های کاملا متفاوت، نبود صفحه‌ی اپلیکیشن‌ها، منوی متفاوت اپلیکیشن‌های اخیر و انیمیشن‌های آیکون‌ها تنها برخی از موارد تفاوت‌های این رابط کاربری با نسخه‌ی اصلی اندروید است. در طرف دیگر سرعت و روانی استفاده از MIUI در سطح بسیار خوبی قرار دارد و به‌لطف پیشرفت فناوری و توان پردازشی پردازنده‌های به‌کار‌رفته در گوشی‌های هوشمند، رابط کاربری شیائومی قادر به ارائه‌ی تجربه‌ی کاربری مناسبی است.

دوربین

دوربین‌های سه‌گانه دیگر در انحصار گوشی‌های پرچم‌دار نیستند و اکنون به دنیای میان‌رده‌های نیز راه یافته‌اند. دوربین پشتی Mi 9T‌ از سه ماژول واید، تله‌فوتو و اولتراواید بهره می‌برد که از بین آن‌ها، ماژول واید با حسگر ۴۸ مگاپیکسلی و ۱/۲ اینچی IMX582 سونی نقش دوربین اصلی را برعهده دارد. این حسگر از فیلتر Quad Bayer بهره می‌برد و با پیکسل‌های ۰.۸ میکرومتری خود در پسِ لنز وایدی با فاصله‌ی کانونی معادل ۲۶ میلی‌متری و دیافراگم f/1.75 قرار دارد. ناگفته نماند که هیچ‌یک از ماژول‌های دوربین سه‌گانه از جمله‌ ماژول اصلی، لرزش‌گیر اپتیکال ندارند.

دوربین تله‌فوتوی می ۹تی از حسگر ۸ مگاپیکسلی ۱/۴ اینچی با پیکسل‌های ۱.۱۲ میکرومتری بهره می‌برد که در پسِ لنزی با دیافراگم f/2.4 و فاصله‌ی کانونی ۵۲ میلی‌متری قرار دارد؛ بنابراین توانایی بزرگ‌نمایی دو برابری نسبت به تصویر دوربین اصلی را در اختیار کاربر می‌گذارد. ماژول اولتراواید می ۹تی با حسگر ۱۳ مگاپیکسلی، اندازه‌ی ۱/۳ اینچی و پیکسل‌های ۱.۱۲ میکرومتری را لنزی با دیافراگم f/2.4 و فاصله‌ی کانونی معادل ۱۲ میلی‌متری همراهی می‌کند، این ماژول می‌تواند زاویه‌ی دید ۱۲۴.۸ درجه‌ای را در اختیار کاربر قرار دهد.

بازده و عملکرد

اسنپدراگون ۷۳۰ نقش مغز محاسباتی می ۹ تی را برعهده دارد.  این پردازنده‌ که با فناوری ساخت ۸ نانومتری LLP سامسونگ تولید می‌شود، در حقیقت جایگزینی برای پردازنده‌ی اسنپدراگون ۷۱۰ بوده و قدرتمندترین تراشه‌ی کوالکام در کلاس پردازنده‌های میان‌رده است. اسنپدراگون ۷۳۰ به مدد بهره‌گیری از هسته‌های پردازشی Cortex A76، ارتقاء چشمگیری را در زمینه‌ی کارایی CPU تجربه می‌کند و می‌توان آن را رقیب مستقیم کرین ۸۱۰ دانست که چندی پیش معرفی شد و توان پردازشی محصولات میان‌رده‌ی سطح‌بالای هواوی و آنر را تأمین خواهد کرد.

باتری

باتری لیتیوم-پلیمری ۴۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی، وظیفه‌ی تأمین انرژی موردنیاز Mi 9T را برعهده دارد؛ شیائومی این باتری را برای استفاده از میان‌رده‌ی جدیدش به‌مدت یک روز کامل کافی می‌داند؛ البته تجربه‌ی ما از بررسی گوشی‌های مختلف نیز نشان می‌دهد باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی می‌تواند شارژدهی رضایت‌بخشی را به‌همراه داشته باشد.Mi 9T در بنچمارک باتری PCMark که با شبیه‌سازی کاربری‌های روزمره، شامل وب‌گردی و پخش فیلم یا ویرایش عکس، درحقیقت آزمون معیاری برای تخمین زمان روشن‌ماندن نمایشگر (Screen on Time) با روشنایی ۲۰۰ نیت به‌حساب می‌آید، با ثبت زمان ۱۲ ساعت و ۳۷ دقیقه، عملکرد بسیار خوبی از خود به‌جای می‌گذارد، بدین ترتیب می‌‌توان گفت که می ۹تی در کاربری‌های عادی و نه‌چندان سنگین با کمی اغماض می‌تواند کمی تا دو روز شارژدهی کند.

جمع‌بندی

بدنه‌ی شیشه‌ای و خوش‌ساخت، نمایشگر AMOLED‌ تمام‌صفحه بدون هیچ‌گونه بریدگی یا حفره‌ای، دوربین سلفی پاپ‌آپ، پردازنده‌ی توانمند، دوربین سه‌گانه با حالت عکاسی Night و البته شارژدهی بسیار خوب؛ تصور آنکه چنین مشخصاتی را بتوان در گوشی هوشمندی با برچسب قیمتی ۳۰۰ یورویی یافت، بسیار دور از ذهن به‌نظر می‌رسد؛ اما شیائومی این مأموریت غیرممکن را با موفقیت پشت سر گذاشته است. قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ی Mi 9T باعث می‌شود تا به‌سختی بتوان رقیبی شایسته را برای این گوشی از تولیدکنندگان دیگر یافت. در حقیقت جدی‌ترین رقبای می ۹‌تی را می‌توان میان‌رده‌های دیگر شیائومی دانست!

اگر از وزن ۱۹۱ گرمی و نگرانی‌های موجود بر سر دوام و مقاومت مکانیزم موتوری دوربین سلفی گذر کنیم، میان‌رده‌ی چینی‌ها هیچ ایراد یا ضعف بزرگی ندارد. تجربه‌ی بصری فراگیر می ۹‌تی را در کمتر محصولی با برچسب قیمتی همسان می‌توان یافت. دوربین سه‌گانه‌ی این گوشی هوشمند در طول روز عکس‌هایی چشم‌نواز ثبت می‌کند و در طول شب رضایت‌بخش ظاهر می‌شود. پردازنده‌ی می ۹‌تی در اغلب موارد عملکردی هم‌سطح با پرچم‌داران ارائه می‌دهد و باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی دستگاه نیز آسودگی‌خاطر را برای کاربر به‌ارمغان می‌آورد. قیمت گوشی مورد بحث رقابت با آن را دشوار کرده است و باید به شیائومی برای تولد چنین محصولی تبریک گفت.

منبع
زومیت
نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا