اخبار

کاهش مصرف انرژی با فناوری بلاکچین

مهر/ محققان در یک تیم استارت آپی موفق به طراحی پلتفرمی با تکنولوژی بلاکچین شدند که دولت با استفاده از آن می تواند مردم را تشویق به مصرف کمتر انرژی کند.
امیر عابدپور مدیر یک تیم استارت آپی در حوزه انرژی گفت: ما موفق به طراحی پلتفرم نواورانه ای شدیم که امکان اجرای سیاست های تشویقی را برای کاهش مصرف انرژی در بستر فناوری های نوظهور همچون بلاکچین فراهم می کند.

وی با بیان اینکه حاکمیت با روند فزاینده مصرف در تمامی حامل های انرژی در کشور مواجه است، بیان کرد: مصرف انرژی در کشور ما، در تمامی حامل ها چندین برابر متوسط جهانی است، به عنوان مثال در گاز و در بخش خانگی، ۶ برابر متوسط جهانی مصرف داریم وضعیت ما در سایر حامل ها نیز کما بیش اینچنین است.

وی با بیان اینکه شدت مصرف انرژی در کشور ما ۸ برابر متوسط جهانی است و به عبارتی کارایی و بهره وری انرژی به مراتب کمتری نسبت به سایر کشورها داریم بیان کرد: به دلیل ارزان بودن انرژی در کشور، میزان اثربخشی یک واحد انرژی در تولید ناخالص ملی کشورمان، یک هشتم متوسط جهانی است.

وی با بیان اینکه یکی از دلایل وضعیت نابسامان فعلی، عدم امکان اجرا و اعمال سیاست های قیمتی (واقعی شدن قیمت حامل های انرژی متناسب با تورم) و به تبع آن از بین رفتن کارآیی سیاست های تنبیهی است، بیان کرد :در حالی که تجارب موفق بین المللی در بهینه سازی مصرف انرژی، اجرای همزمان سیاست های قیمتی، تنبیهی و تشویقی است حتی کشورهایی هم سایز ایران همچون ترکیه، علاوه بر اجرای سیاست های تنبیهی، سیاستهای تشویقی نیز دارند، ضمن انکه قیمت حامل های انرژی آنها نیز واقعی است.

عابد پور افزود: به دلیل چالش های امنیتی امکان واقعی کردن قیمتهای انرژی را نداریم و به تبع آن نیز سیاست های تنبیهی کارایی خود را در جلوگیری از افزایش مصرف از دست داده است.

وی افزود: ما در این تیم استارت آپی، ابزاری منعطف در بستر فناوری‌های جدید برای اجرای سیاست های تشویقی کاهش مصرف انرژی طراحی کردیم که حاکمیت می تواند بدون استفاده از ابزارهای اندازه گیری هوشمند از قبیل کنتور هوشمند، در راستای کاهش مصرف و بهینه سازی مصرف انرژی از آن بهره ببرد.

مدیر یک تیم استارت آپی در حوزه انرژی در خصوص فرایندهای اصلی این پلتفرم گفت: این پلتفرم با بهره گیری از فناوری های محاسباتی، میزان کاهش مصرف انرژی مشترکان را اندازه گیری کرده و به ازای کاهش مصرف، پاداشی در قالب اعتبار دیجیتالی در کیف پول دیجیتال مشترکین، شارژ می کند.

وی افزود: افراد یا خانوار می توانند از این اعتبار دیجیتال تخصیص یافته که قابلیت نقل و انتقال، خرید و فروش و تبدیل به کالا و خدمات  و … دارد استفاده کنند و با رشد این اکوسیستم حتی هزینه مصرف حامل های دیگر انرژی را نیز پرداخت کنند.

عابد پور با بیان اینکه این پلتفرم و بهره گیری از فناوری های جدید، باعث می شود که کشور به سمت مصرف بهینه انرژی برود، گفت: این اعتبار دیجیتال  صرفا به کالا و خدمات تبدیل می شود و چون بر مبنای کاهش مصرف شکل گرفته است، منجر به افزایش نقدینگی نمی شود. ضمن انکه، حاکمیت امکان رصد انلاین میزان مصرف انرژی را پیدا خواهد کرد و از طرفی فرهنگ کاهش مصرف انرژی نیز در افراد و خانوار نهادینه می شود.

وی با تاکید بر اینکه ما تنها استارت آپ این حوزه هستیم که از مرداد سال ۹۷ شروع بکار کردیم، گفت: برغم آنکه قانون اصلاح الگوی مصرف و قانون رفع موانع تولید از جمله قوانینی هستند که به صراحت از اجرای این سیاست پشتیبانی می کنند، اما به دلیل عدم وجود درک درست از فناوری های جدید و کارکردهای نواورانه آنها در میان مسئولان دولتی، جلب اعتماد و روند پیشرفت به کندی جلو می رود، ضمن آنکه در این مسیر، متاسفانه بعضی از مدیران دولتی ایده را می پسندند اما به همان دلیلی که عرض کردم، درصدد اجرا با استفاده از ابزارها و روش های ناکارامد دولتی هستند، درحالیکه تجربه ثابت کرده است، اجرای بهترین سیاست ها توسط دولت، بدترین نتایج را به همراه داشته، لذا از مسئولین کشور تقاضا داریم با اعتماد و به رسمیت شناختن اکوسیستم استارت آپی و پذیرفتن حق مالکیت معنوی طرح ها، اجازه حضور و شکل گیری اکوسیستم نواوری و فناوری را در مسیر رفع ابرچالش های حاکمیتی فراهم کنند.

به گزارش مهر، این استارت اپ، محصول خود را در رویداد دمو دی آب و انرژی صندوق نوآوری و شکوفایی ارائه کردند.

منبع
akharinkhabar
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا