فناوری

نقد و بررسی Galaxy M20 سامسونگ

Samsung Galaxy M20

تریلر

اگر به دنبال خرید یک گوشی میان رده و با سبک طراحی مدرن از شرکت سامسونگ هستید که قیمت مناسبی هم داشته باشد، گلکسی M20 یکی از بهترین گزینه های خرید پیش رویتان خواهد بود. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به نقد و بررسی Galaxy M20 (گلکسی ام ۲۰) بپردازیم و مروری بر نقاط قوت و ضعف آن داشته باشیم.

طراحی و ظاهر

به نظر می‌رسد که سامسونگ متوجه شده برای رقابت با شرکت هایی مثل شیائومی و هوآوی که طی چند سال اخیر به شدت پیشرفت کرده‌اند باید گوشی های میان رده خود را با قیمت رقابتی‌تری روانه بازار کند و تا حد ممکن سعی داشته باشد که المان ها و معیارهایی که در طراحی اسمارتفون های پرچمدار بکار می‌روند را در این گوشی ها هم بکار بگیرد! گلکسی M20 سامسونگ یکی از اسمارتفون هایی است که واقعا از این نظر وضعیت قابل قبولی دارد و هم از طراحی و ظاهر خوبی بهره‌مند شده و هم قیمت مناسبی دارد و می‌توان به عنوان یک گوشی مقرون به صرفه زیبا و شیک روی آن حساب باز کرد. وقتی گوشی را در دست می‌گیرد متوجه ابعاد نسبتا بزرگ بدنه آن خواهید شد. بدنه این گوشی ابعاد ۸.۸ در ۷۴.۵ در ۱۵۶.۴ میلیمتری دارد و وزن آن هم به چیزی در حدود ۱۸۶ گرم می‌رسد که وزن نسبتا متعادلی برای یک گوشی مجهز به نمایشگر ۶.۳ اینچی است.

 بررسی Galaxy M20

وقتی از نمای رو به رو به این گوشی نگاه کنید، سریعا صفحه نمایش بدون حاشیه آن نظرتان را جلب خواهد کرد. صفحه نمایش این گوشی از نوع اینفینیتی بوده و زائده لبه فوقانی آن (اصطلاحا ناچ که محل نصب لنز دوربین سلفی خواهد بود) به شکل V تعبیه شده است. برای آشنایی بیشتر با صفحه نمایش های اینفینیتی سامسونگ توصیه داریم. صفحه نمایش گلکسی M20 سامسونگ تقریبا چیزی در حدود ۸۳.۶ درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه را در بر گرفته که نسبت نمایشگر به بدنه بسیار خوبی بوده و منجر می‌شود که گوشی Galaxy M20 از نمای رو به رو بسیار شیک، مدرن و جذاب به نظر آید. متاسفانه هیچ اشاره‌ای به وجود شیشه گوریلاگلس در پنل جلوی دستگاه نشده، بنابراین توصیه می‌کنیم حتما از یک لایه گلس ال سی دی برای محافظت از نمایشگر دستگاه استفاده کنید.

وقتی از نمای پشت به گلکسی ام ۲۰ سامسونگ نگاه کنید، متوجه خواهید شد که سامسونگ سعی داشته ظاهری مدرن را برای قاب پشت دستگاه به وجود آورد اما به عقیده ما قادر به انجام این کار نبوده و قاب پشت گوشی خیلی جذاب و زیبا به نظر نمی‌رسد. جنس بدنه گوشی مذکور از پلاستیک است و این مسئله با توجه به قیمت دستگاه توجیه‌پذیر خواهد بود. بنابراین قاب پشت آن هم پلاستیکی است و با ترفندهای خاص کمی براق‌تر از حالت عادی شده اما در بطن خود حالت ماتی دارد. چهار لبه قاب پشت گوشی انحنا داشته و خمیده هستند که به عقیده ما این خمیدگی اصلا ظاهری زیبایی را برای گوشی به ارمغان نمی‌آورد. در بررسی Galaxy M20 مشخص شد که قاب پشت آن به شدت در برابر خراشیدگی حساس است و برخورد آن با اشیای نوک تیز می‌تواند خیلی زود روی آن خط و خش ایجاد کند.

 بررسی Galaxy M20

بنابراین برای محافظت از بدنه و قاب پشت گلکسی ام ۲۰ بهتر است از گارد موبایل استفاده کنید. در گوشه سمت چپ و فوقانی قاب پشت دستگاه لنز دوربین دوگانه آن به طور عمودی تعبیه شده و چراغ فلش LED دوربین اصلی هم زیر این دو لنز نصب است. یک اسکنر انگشت هم با ظاهری نسبتا عجیب و بیضی شکل در بخش میانی و بالای قاب پشت گوشی نصب شده است. کیفیت و سرعت عملکرد این اسکنر مناسب بوده و خوشبختانه در عملکرد آن مشکل و تاخیری مشاهده نشد. گوشی گلکسی M20 از اتصال همزمان دو سیم کارت پشتیبانی می‌کند و در رنگ های آبی و مشکی روانه بازار شده است. در یک جمع‌بندی کلی باید بگوییم که گلکسی ام ۲۰ سامسونگ از سبک طراحی و ظاهر خوبی بهره می‌برد و به لطف بهره‌مندی از نمایشگر اینفینیتی از نمای رو به رو بسیار جذاب به نظر می‌رسد. شاید اگر سامسونگ در طراحی قاب پشت این گوشی از شیشه گوریلاگلس براق استفاده می‌کرد، واقعا گلکسی M20 از نظر سبک طراحی و ظاهر در رده قیمتی خودش به یکی از بهترین های بازار تبدیل می‌شد.

صفحه نمایش

در این مرحله از نقد و بررسی Galaxy M20 سامسونگ در رابطه با صفحه نمایش گوشی و کیفیت عملکرد آن صحبت می‌کنیم. صفحه نمایشی که در قلب این اسمارتفون بکار رفته از نوع TFT بوده و ۶.۳ اینچی است. کاملا مشخص است که سامسونگ برای کاهش هزینه تولید این اسمارتفون و قیمت نهایی آن از پنل TFT استفاده کرده که در مقایسه با پنل های IPS و Super AMOLED به مراتب مقرون به صرفه‌تر خواهد بود و هزینه تولید کمتری دارد. همانطور که در بخش قبل گفتیم، صفحه نمایش گلکسی M20 سامسونگ بدون حاشیه و از نوع اینفینیتی با ناچ V شکل طراحی شده است. طبق آمار چیزی در حدود ۸۳.۶ درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه توسط صفحه نمایش ۶.۳ اینچی آن احاطه می‌شود که نسبت نمایشگر به بدنه بالا و جالبی برای یک گوشی میان رده و مقرون به صرفه به شمار می‌رود. رزولوشن صفحه نمایش گوشی ۲۳۴۰ در ۱۰۸۰ پیکسل (اصطلاحا فول اچ دی پلاس) بوده و بدین سبب تراکم پیکسلی آن به چیزی در حدود ۴۰۹ پیکسل در هر اینچ می‌رسد.

 بررسی Galaxy M20

با توجه به اینکه نمایشگر گلکسی M20 سامسونگ ۶.۳ اینچی است، تراکم پیکسلی ۴۰۹ پیکسل در هر اینچ برای آن کاملا قابل قبول خواهد بود و می‌تواند یک نقطه قوت به شمار آید. نسبت نمایشگر دستگاه هم ۱۹.۵ به ۹ در نظر گرفته شده است. اما کیفیت عملکرد صفحه نمایش ۶.۳ اینچی گوشی مورد نظر در عمل چگونه است؟ در بررسی Galaxy M20 مشخص شد که صفحه نمایش آن برخلاف تصوری که ما از پنل TFT داشتیم واقعا کیفیت خوبی دارد. به نظر می‌رسد سامسونگ تمام تدابیر لازم برای بهبود کیفیت عملکرد نمایشگر TFT گوشی گلکسی ام ۲۰ را در نظر گرفته است. محتوایی که روی صفحه نمایش آن به تصویر کشیده می‌شوند شارپنس، واضح و شاداب هستند و از کنتراست خوبی هم بهره می‌برند. بدین سبب و با توجه به اینکه نمایشگر گوشی ۶.۳ اینچی است، تماشای فیلم و سریال در آن بسیار لذت بخش می‌شود.

یکی از نقاط ضعف صفحه نمایش های TFT مربوط به توان ضعیف آن ها در تولید روشنایی می‌شود، اما برایمان جالب بود که دیدیم صفحه نمایش TFT گلکسی ام ۲۰ از این نظر هم وضعیت مطلوبی دارد. برای اینکه بتوانید در محیط های باز و تحت تابش نور بدون مشکل محتوای صفحه نمایش این اسمارتفون را ببینید و از آن استفاده کنید، کافیست شدت روشنایی نمایشگر را حداقل بر روی ۹۰ درصد تنظیم نمایید. در این حالت هیچ مشکلی برای مشاهده محتوای روی صفحه نمایش نخواهید داشت. به طور کلی باید بگوییم که کیفیت عملکرد صفحه نمایش ۶.۳ اینچی گوشی سامسونگ گلکسی ام ۲۰ واقعا فراتر از انتظارات ما بوده و نمایشگر این گوشی علیرغم اینکه از نوع TFT است، کیفیت بسیار خوبی دارد.

سیستم عامل و رابط کاربری

انتظار داریم گوشی هایی که در سال ۲۰۱۹ روانه بازار می‌شوند از اندروید ۹ پای بهره‌مند باشد، اما گلکسی M20 سامسونگ اینطور نیست و علیرغم اینکه در ژانویه ۲۰۱۹ معرفی شده به اندروید ۸.۱ اوریو مجهز است. رابط کاربری سامسونگ اکسپرینس ۹.۵ هم به طور پیش فرض روی این گوشی نصب و راه‌اندازی می‌شود. سامسونگ سعی داشته بستر نرم افزاری گوشی M20 را به شیوه خاصی بهینه‌سازی کند تا بهترین بازده برای آن به ارمغان آورده شود. این یکی از محدود دفعاتی است که می‌بینیم سامسونگ به بهینه‌سازی های نرم افزاری و کاهش حجم رابط کاربری خودش به عملکرد بهتر و روان‌تر سیستم عامل گوشی کمک می‌کند. حجم اپلیکیشن هایی که به طور پیش فرض روی گوشی گلکسی M20 نصب هستند بسیار کم بوده و این موضوع منجر به سبک‌تر شدن رابط دستگاه می‌شود.

 بررسی Galaxy M20

از سمت دیگر قابلیت های شخصی سازی خوبی در آن ارائه شده‌اند. به عنوان مثال در حالت پیش فرضی قابلیتی در گلکسی M20 فعال است که به موجب آن اخبار خاصی که کاربر به آن ها علاقه دارد روی لاک اسکرین گوشی به تصویر کشیده می‌شود. البته این قابلیت با مراجعه به منوی تنظیمات گوشی قابل غیر فعالسازی خواهد بود. پشتیبانی از دستورات اشاره‌ای و همچنین امکان از بین بردن منوی اپلیکیشن ها و ایجاد حالتی شبیه به رابط آیفون های اپل هم از دیگر ویژگی هایی است که توسط اندروید ۸.۱ اوریو و رابط کاربر Samsung Experience گلکسی ام ۲۰ پشتیبانی می‌شود. ضمنا گوشی گلکسی M20 سامسونگ از قابلیت تشخیص چهره مبتنی بر دوربین سلفی هم پشتیبانی می‌کند. خوشبختانه بهینه بودن رابط این گوشی سبب شده عملکرد آن روان و بسیار خوب باشد و در حین پرسه زدن در منوهای مختلف دستگاه هیچ لگ و تاخیری نمایان نشود.

 پردازنده، رم و حافظه داخلی

بی‌شک یکی از مهمترین بخش های بررسی Galaxy M20 مربوط به پردازنده، رم و حافظه داخلی آن می‌شود که مستقیما با بازده و قدرت عملکرد دستگاه ارتباط دارد. سامسونگ تراشه اگزینوس ۷۹۰۴ را در گوشی ام ۲۰ بکار برده که طی فرآیند ۱۴ نانومتری تولید می‌شود. این تراشه یک پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای دارد که شش هسته آن از نوع Cortex-A53 و با فرکانس کاری ۱.۶ گیگاهرتزی هستند و دو هسته دیگر آن از نوع Cortex-A73 بوده و فرکانس کاری ۱.۸ گیگاهرتزی را ارائه می‌کنند. پردازنده گرافیکی Mali-G71 MP2 هم در این تراشه وظیفه تجزیه و تحلیل داده های گرافیکی را بر عهده دارد. لازم به اشاره است که تراشه اگزینوس ۷۹۰۴ یک تراشه میان رده و خوب است که پیش‌بینی می‌کنیم بازده و قدرت پردازشی مطلوبی را برای گوشی گلکسی M20 سامسونگ به همراه داشته باشد. این گوشی از نظر رم در دو نسخه مختلف ۳ و ۴ گیگابایتی عرضه شده و از نظر حافظه داخلی هم شامل دو نسخه مختلف ۳۲ و ۶۴ گیگابایتی می‌شود. خوشبختانه امکان اتصال حافظه جانبی به گوشی گلکسی ام ۲۰ وجود دارد و با نصب رم میکرو اس دی (Micro SD) می‌توان فضای ذخیره سازی اطلاعات آن را تا سقف ۵۱۲ گیگابایت افزایش داد. لازم به ذکر است نسخه‌ای از این گوشی که ما در بررسی Galaxy M20 آن را مورد استفاده قرار دادیم، نسخه پایه و مجهز به رم ۳ و حافظه داخلی ۳۲ گیگابایتی دستگاه بوده است.

گوشی گلکسی ام ۲۰ در حین بکارگیری عادی و انجام کارهای روزمره کاملا روان عمل می‌کند و لگ و تاخیری را به همراه ندارد. نصب و استفاده از اپلیکیشن های سنگینی مثل اینستاگرام و غیره هم به راحتی در آن امکانپذیر خواهد بود و منجر به ایجاد لگ و تاخیر در عملکرد دستگاه نمی‌شوند. اما برای درک بهتر قدرت عملی گوشی ما بازی پابجی را در آن نصب و با تنظیمات گرافیکی متوسط برای مدت زمان ۲۰ دقیقه اجرا کردیم. سپس از بازی خارج و از بخش “Recent Apps” مابین چند اپلیکیشن جهش هایی سریعی داشتیم تا بتوانیم قدرت مولتی‌تسکینگ گوشی و رم آن را بهتر ارزیابی کنیم. در بررسی Galaxy M20 مشخص شد که دستگاه پتانسیل لازم برای نصب و اجرای بازی پابجی را دارد و در ۱۰ دقیقه‌ای ابتدایی بدون مشکل از پس اجرای این بازی بر می‎آید، اما در ۱۰ دقیقه دوم ممکن است افت فریم های کمی در آن نمایان شود که قابل چشم‌پوشی هستند و مشکلی را برای کاربر به وجود نمی‌آورند.

 بررسی Galaxy M20

بدنه گوشی ممکن است در حین انجام بازی های سنگین مثل پابجی کمی داغ شود اما شدت داغ شدن آن به قدری نیست که آزاردهنده باشد. بعد از ۲۰ دقیقه انجام بازی پابجی، جهش مابین اپلیکیشن از بخش “Recent Apps” برای چند ثانیه اول یا کمی تاخیر مواجه شد و پس از ۲ الی ۳ ثانیه سرعت آن به حالت مطلوب باز گشت. بنابراین رم گوشی و پتانسیل آن برای مولتی‌تسکینگ هم قابل قبول خواهد بود. به طور کلی با توجه به قیمت گوشی گلکسی M20 سامسونگ باید گفت که پتانسیل پردازشی و قدرت عملکرد آن کاملا خوب و قابل قبول بوده و این موضوع یکی از نقاط قوت دستگاه به شمار می‌رود.

دوربین اصلی و سلفی

یکی از معیارهایی که در خرید گوشی برای کاربران بسیار حائز اهمیت شده، کیفیت عملکرد دوربین است. بنابراین باید در بررسی Galaxy M20 در رابطه با دوربین این گوشی اطلاعات کافی ارائه کنیم. دوربین اصلی این اسمارتفون از دو لنز ۱۳ و ۵ مگاپیکسلی تشکیل شده که به ترتیب دیافراگم F/1.9 و F/2.2 دارند. لنز ۱۳ مگاپیکسلی نام برده شده از قابلیت فوکوس خودکار مرحله‌ای (PDAF) پشتیبانی می‌کند و لنز دوربین ۵ مگاپیکسلی مذکور از نوع اولتراواید (Ultrawide) است و زاویه دید ۱۲۰ درجه‌ای دارد. این لنز در شرایطی که بخواهید منظره وسیع‌تری را در یک تصویر جای دهید واقعا کاربردی عمل خواهد کرد. قابلیت هایی مثل عکسبرداری پانوراما، پرتره، HDR و ضبط ویدئو های فول اچ دی (Full HD) با فریم ریت ۳۰ فریم در هر ثانیه هم توسط دوربین اصلی دستگاه پشتیبانی می‌شوند. ضمنا یک چراغ فلش LED هم برای دوربین اصلی این گوشی در نظر گرفته شده است.

در بررسی Galaxy M20 مشخص شد که دوربین اصلی آن در محیط های با نور مناسب عکس های خوبی را ضبط می‌کند. کیفیت عکس هایی که در این شرایط با دوربین اصلی گوشی قابل ضبط هستند مطلوب خواهند بود و جزئیات قابل قبولی دارند. اما در محیط های با نور کم و تاریک کیفیت عملکرد دوربین اصلی دستگاه افت چشمگیری پیدا می‌کند و این مسئله منجر می‌شود تا کاربر قادر به ضبط عکس های با کیفیتی نباشد. عکس های پرتره‌ای که با دوربین اصلی دستگاه قابل ضبط هستند هم کیفیت قابل قبولی دارند و عکس های با زاویه دیده گسترده دوربین اصلی هم جالب خواهند بود. این حالت عکسبرداری در زمان هایی که بخواهید عکس های گروهی ضبط کنید واقعا کاربردی خواهد بود. پس به طور کلی باید گفت دوربین اصلی گوشی گلکسی ام ۲۰ عملکرد نسبتا قابل قبولی دارد و کیفیتی در حد قیمت دستگاه را ارائه می‌کند.

 بررسی Galaxy M20

در سمت مقابل دوربین سلفی گلکسی M20 سامسونگ از یک لنز ۸ مگاپیکسلی با دیافراگم F/2.0 تشکیل شده که از قابلیت HDR و عکسبرداری با پس زمینه تار پشتیبانی به عمل می‌آورد. کیفیت عملکرد دوربین سلفی این گوشی هم معمولی است و خیلی وضعیت عالی ندارد. در یک جمع‌بندی کلی باید گفت که گوشی سامسونگ Galaxy M20 از نظر دوربین وضعیت کاملا معمولی دارد و نباید خیلی روی کیفیت عالی عملکرد دوربین های اصلی و سلفی آن حساب باز کنید.

باتری و شارژدهی

در آخرین مرحله نقد و بررسی Galaxy M20 در رابطه با باتری این گوشی و توان شارژدهی آن صحبت می‌کنیم. سامسونگ یک باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی را در گوشی مذکور بکار برده و بدین ترتیب یکی از ویژگی های خاص دستگاه را ایجاد کرده است. در بررسی Galaxy M20 مشخص شد که باتری این گوشی با یک بار شارژ و در حالتی که از آن به طور عادی و نرمال استفاده شود، می‌تواند به راحتی تا ۲ روز انرژی مورد نیاز گوشی را تامین کند. طبیعتا افزایش مقدار استفاده کاربر از گوشی و انجام کارهایی مثل بازی کردن منجر به افزایش سرعت خالی شدن شارژ باتری خواهد شد، اما به طور میانگین باتری گلکسی ام ۲۰ از ۲ روز شارژدهی کامل پشتیبانی می‌کند.

سامسونگ یک شارژر ۱۵ واتی را هم برای شارژ مجدد این گوشی در باکس آن ارائه کرده است. شارژر فابریک موبایل نام برده شده ظرف مدت زمانی در حدود ۱۰۰ دقیقه باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی آن را از ۰ تا ۱۰۰ درصد شارژ می‌کند. بنابراین با توجه به ظرفیت باتری Galaxy M20 و سرعت شارژ مجدد خوب آن نیازی به استفاده از پاوربانک نخواهید داشت. شارژدهی خوب باتری و سرعت شارژ مجدد مطلوب از ویژگی های مثبت گلکسی ام ۲۰ سامسونگ هستند.

 بررسی Galaxy M20

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب به نقد و بررسی Galaxy M20 سامسونگ (گلکسی ام ۲۰) پرداختیم. این گوشی مجموعه‌ای از ویژگی های خوب را در کنار قیمت مناسب ارائه می‌کند. شارژدهی عالی باتری، صفحه نمایش بزرگ و خوب و پردازنده مناسب از اصلی ترین ویژگی های مثبت آن هستند. قیمت گوشی سامسونگ گلکسی ام ۲۰ در مقایسه با خیلی از گوشی های هم رده خودش مقرون به صرفه‌تر در نظر گرفته شده و این موضوع یکی از نقاط قوت بارز آن به شمار می‌رود. برخی از اصلی ترین ویژگی های مثبت و منفی این اسمارتفون در بخش زیر طی دو دسته‌بندی مجزا مشخص شده‌اند.

نقاط قوت:

  • ظاهر زیبا و شیک
  • صفحه نمایش بزرگ و مناسب
  • پردازنده و رم خوب
  • شارژدهی عالی باتری
  • سرعت شارژ خوب باتری
  • قیمت مناسب

نقاط ضعف:

  • بدنه پلاستیکی
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا