فناوری

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Redmi Note 8T

Redmi Note 8T

مدل رد می نوت ۸ تی (Xiaomi Redmi Note 8T) عضو جدیدی از گوشی‌های خانواده رد می نوت ۸ شیائومی است. خط تولید رد می نوت (Redmi Note) همواره نشان داده که می‌تواند محصولات باکیفیت و با عملکرد سریع و باتری بادوام را با قیمتی مقرون به صرفه در اختیار مشتریان قرار دهد. حالا مدل رد می نوت ۸ تی هم تولید شده تا گام در مسیر نمونه‌های پیشین خود بگذارد بنابراین ایمان داریم که این دستگاه هم قادر خواهد بود موفقیت برادرهای بزرگ‌ترش را تکرار کند.

این گوشی به یک نمایشگر ۶.۳ اینچی از نوع IPS LCD دارای ناچ، چیپ‌ست اسنپدراگون ۶۶۵، دوربین عقب چهارگانه و یک باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپر بر ساعت تجهیز شده است.

پوشش محافظ این دستگاه در جلو و عقب گوریلا گلس ۵ بوده و از نظر رنگ‌بندی هم به اندازه کافی تنوع دارد زیرا شیائومی تا کنون آن را به رنگ آبی و سفید با پوشش گرادیان تولید کرده ولی چنان‌چه دوست ندارید گوشی که خریده‌اید زیاد در چشم باشد، می‌توانید نمونه خاکستری را برگزینید.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Redmi Note 8T

یکی از تفاوت‌های اساسی رد می نوت ۸ تی با رد می نوت ۸ این است که موبایل مورد بحث ما NFC داشته و درون جعبه آن (به جای شارژر ۱۰ واتی) یک شارژر سریع ۱۸ واتی قرار گرفته است. ضمن اینکه رابط کاربری آن نسخه ۱۰ پوسته نرم‌افزاری MIUI و سیستم عامل آن اندروید ۹ می‌باشد هرچند احتمالاً به زودی MIUI 11 را دریافت خواهد کرد.

با پوشش نانو موجود روی بدنه، این دستگاه در برابر قطرات آب مقاوم است بنابراین تقریباً از نظر امکانات باید رد می نوت ۸ تی را یک گوشی همه چیز تمام بدانیم. به این نکته باید اشاره کنیم که اگر در کشوری که ساکن هستید محصولات Realme نیز به فروش می‌رسند، مطمئناً کار سختی برای انتخاب خواهید داشت زیرا گوشی‌هایی که رد می (Redmi) و ریلمی (Realme) تولید می‌کنند شباهت زیادی به هم دارند. به هر حال، برای آشنایی بیشتر با رد می نوت ۸ تی، با ما همراه باشید.

آنباکسینگ و محتویات درون جعبه

درون جعبه جدیدترین محصول میان‌رده شیائومی یک شارژر سریع ۱۸ واتی و یک کابل USB-C قرار گرفته تا همان‌طور که گفتیم، از این نظر با مدل رد می نوت ۸ تفاوت داشته باشد زیرا همراه با آن دستگاه یک شارژر ۱۰ واتی فروخته می‌شود.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Redmi Note 8T

در کنار محتویات نامبرده، یک قاب ژله‌ای و شفاف هم وجود دارد. ضمناً، در برخی کشورها روی نمایشگر یک پوشش پلاستیکی معمولی چسبیده شده بنابراین در همه مناطق دنیا وجود نخواهد داشت.

طراحی

تولید گوشی‌های هوشمند با پوشش شیشه‌ای دوگانه در جلو و عقب امروزه به یک استاندارد در میان کمپانی‌های سازنده تبدیل شده است و حتی دستگاه‌های میان‌رده نیز در حال پیروی از این قانون هستند. البته این محافظ درخشان تنها در برابر ضربات مقاوم نیست بلکه افکت‌های رنگی جذابی نیز روی آن به کار می‌رود تا ظاهر مدرن‌تری به موبایل‌های امروزی بدهد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Redmi Note 8T

بر این اساس، مدل رد می نوت ۸ تی هم شیوه طراحی بسیار چشم‌نوازی دارد به طوری که قطعاً با سلیقه نسل جوان همخوانی خواهد داشت. سه رنگ خاکستری، آبی و سفید به عنوان رنگ‌بندی این دستگاه مطمئناً می‌توانند توجه هر کسی را به خود جلب کنند.

از جمله تفاوت‌های این گوشی با مدل رد می نوت ۸ هم می‌توان به همین موضوع اشاره کرد. در واقع رنگ‌بندی این دستگاه تنوع بیشتری دارد. البته در نگاه اول نمی‌توانید متوجه این اختلافات جزئی شوید ولی به هر حال، این موارد نیز با کمی دقت مشاهده خواهند شد. دیگر وجه تمایز میان دو مدل نامبرده این است که گوشی دارای پسوند حرف انگلیسی تی (T) قد بلندتری دارد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Redmi Note 8T

در دو طرف شیائومی رد می نوت ۸ تی پوشش صاف گوریلا گلس ۵ به کار رفته و فریم آن پلاستیکی بوده و رنگ موجود روی آن هم به‌گونه‌ای است تا با رنگ قاب عقبی هماهنگ شود. نمونه آبی این دستگاه در پشت خود یک پوشش گرادیان دارد و یک هاله آبی کم‌رنگ‌تر هم از پایین شروع شده و وقتی به بالا می‌رسد کمی تیره می‌شود بنابراین خبری از افکت شبیه حرف انگلیسی S که پیش از این در مدل رد می نوت ۸ دیده بودیم، نیست.

در نمونه سفید رنگ این موبایل، هاله سفید از پایین به بالا کشیده می‌شود و در نهایت به صورتی تغییر پیدا می‌کند. در مدل خاکستری اما، پوشش مشکی رنگی به چشم می‌خورد که دریافت و انعکاس نور را به صورت ملایم‌تری انجام می‌دهد.

در جلوی این تلفن همراه، یک نمایشگر ۶.۳ اینچی LCD با رزولوشن ۱۰۸۰p وجود دارد و در ناچ بالای آن نیز دوربین سلفی ۱۳ مگاپیکسلی نشسته است.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Redmi Note 8T

بریدگی اسپیکر که در بالای صفحه نمایش قرار گرفته را به سختی می‌توان دید. یک نکته عجیب اینکه اگرچه رد می نوت ۸ تی قد بلندتری نسبت به رد می نوت ۸ دارد ولی بر خلاف مدل پیشین خود چراغ LED مخصوص اعلانات در آن به کار نرفته است.

اگر به رد می نوت ۸ دقت کرده باشید، حتماً دیده‌اید که نوار پایین نمایشگر در آن، هم رنگ پوشش قاب عقبی خودش است اما این موضوع در رد می نوت ۸ تی دیده نمی‌شود.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Redmi Note 8T

حالا بد نیست نگاهی هم به قاب پشتی بیندازیم. در گوشه بالا سمت چپ یک برآمدگی نسبتاً بزرگ وجود دارد که محل قرارگیری لنزهای ۸ مگاپیکسلی اولترا واید، ۴۸ مگاپیکسلی اصلی، ۲ مگاپیکسلی مکرو و ۲ مگاپیکسلی تشخیص عمق است. یک چراغ فلاش LED هم در کنار این ماژول چهارگانه قرار گرفته و فاصله نسبتاً کمی با سنسور اسکنر اثر انگشت دارد.

برآمدگی دوربین اصلی آن‌قدر زیاد است که وقتی گوشی را روی سطح صافی می‌گذارید مرتب تکان می‌خورد. البته باید توجه داشته باشیم کسی که حاضر می‌شود گوشی بخرد که چهار لنز دارد، ناچار خواهد بود با این مشکلات جزئی هم کنار بیاید.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Redmi Note 8T

اگر سنسور اسکنر اثر انگشت قرار گرفته در قاب پشتی کمی پایین‌تر می‌آمد بهتر می‌بود زیرا در برخی اوقات مجبور خواهید شد انگشت خود را بکشید تا بتوانید قفل نمایشگر را باز کنید.

در اطراف فریم شاهد امکانات نسبتاً زیادی هستیم به طوری که در بالای آن یک سنسور IR و در پایین آن بریدگی اسپیکر، جک هدفون ۳.۵ میلی‌متری، میکروفون و پورت شارژر وجود دارد. در سمت چپ هم اسلات سه تایی قرار دادن سیمکارت و مموری کارت میکرو SD مشاهده می‌شود.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Redmi Note 8T

رنگ‌بندی انتخاب شده برای این محصول شیائومی و به خصوص نمونه‌های آبی و مشکی مورد پسند همگان واقع خواهد شد. البته چنان‌چه برآمدگی دوربین عقب کمتر می‌شد با خیالی راحت‌تر می‌توانستیم آن را روی یک سطح صاف بگذاریم اما حدس می‌زنیم که برای محقق شدن این آرزو باید تا زمان رونمایی از مدل رد می نوت ۹ صبر کنیم.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Redmi Note 8T

طول، عرض و ضخامت رد می نوت ۸ تی به ترتیب ۱۶۱.۱*۷۵.۴*۸.۶ میلی‌متر و وزن آن هم ۲۰۰ گرم است تا این دستگاه نسبت به مدل رد می نوت ۸ به اندازه ۲ میلی‌متر بلندتر و به میزان ۱۰ گرم سنگین‌تر باشد. مشخص نیست که چرا کمپانی چینی ارتفاع محصولاتی که شباهت بسیاری به هم دارند را متفاوت قرار داده است.

به طور کلی جدیدترین محصول میان‌رده شیائومی ظاهر جذابی دارد و کیفیت بدنه آن نیز بالاست و از برخی جهات لغزنده می‌باشد ولی نباید زیاد در این مورد حساسیت به خرج داد زیرا اکثر دستگاه‌هایی که امروزه تولید می‌شوند همین‌گونه هستند. همان‌طور که گفتیم، همراه با این موبایل یک قاب ژله‌ای شفاف به فروش می‌رسد تا مشکل مطرح شده را از بین برده و حل کند.

صفحه نمایش

نمایشگر به کار رفته در گوشی مورد بحث ما ۶.۳ اینچی از نوع IPS LCD بوده و به یک ناچ قطره‌ای در بالای خود مزین شده تا دوربین سلفی آن در این قسمت قرار گیرد. رزولوشن این صفحه نمایش ۱۰۸۰*۲۳۴۰ پیکسل می‌باشد و در هر اینچ نیز ۴۰۹ پیکسل حضور دارد تا شاهد تراکم پیکسلی نسبتاً زیادی باشیم.

پوشش گوریلا گلس ۵ وظیفه محافظت از این دستگاه را دارد ولی به نظر می‌رسد که مدل رد می نوت ۸ تی بر خلاف سایر محصولات شیائومی محافظ صفحه نمایش ندارد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Redmi Note 8T

مقدار کنتراست این گوشی ۱۵۰۰:۱ است و در آزمایش‌های تخصصی نیز این موضوع به حقیقت پیوست. نهایت روشنایی که این موبایل می‌تواند بدان دست یابد بین ۴۳۰ تا ۴۶۰ نیت می‌باشد و مقدار سیاهی آن هم بین ۰.۲۵۰ تا ۰.۳۳۰ متغیر است.

اگر حالت روشنایی اتوماتیک (Automatic Brightness) را روشن کنید، نهایت روشنایی ممکن است در فضاهای باز به ۶۰۰ نیت برسد.

شیائومی برای تغییر تنظیمات کنتراست دستگاه سه گزینه در اختیار کاربران قرار داده که با روشن کردن آپشن خودکار (Automatic) دقت رنگ‌ها در فضای sRGB پخش می‌شود و تفاوت رنگی هم به ۶.۳ می‌رسد. در واقع تنها در این حالت است که می‌توانید میزان اشباع‌شدگی رنگ‌ها را از میان سه گزینه گرم (Warm)، سرد (Cold) و پیش‌فرض (Default) روشن کنید و در صورت برگزیدن آپشن پیش‌فرض نیز تفاوت رنگی باز هم به ۶.۳ خواهد رسید. انتخاب رنگ‌های گرم سبب خواهد شد تا رنگ آبی خفیف‌تر شود ولی در افزایش دقت رنگ‌ها تأثیری نخواهد داشت.

تنظیمات استاندارد کنتراست (Standard Contrast) دقت فوق‌العاده بالایی داشته و فضای رنگی هم در آن sRGB بوده و دقت رنگی نیز در آن به ۰.۷ درصد می‌رسد.

در نهایت گزینه کنتراست افزایش یافته (Increased Contrast) وجود دارد که باعث کاهش دقت رنگ‌ها خواهد شد.

دوام باتری

درست مانند سایر گوشی‌های پیشین خط تولید رد می نوت شیائومی، مدل رد می نوت ۸ تی هم توسط یک باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپری تغذیه می‌شود. این دستگاه از تکنولوژی شارژ سریع کووالکوم موسوم به Quick Charge با توان ۱۸ واتی پشتیبانی می‌کند و می‌توان تقریباً ۴۵ درصد آن را در عرض ۳۰ دقیقه شارژ کرد.

در زمینه دوام باتری، این موبایل به راحتی می‌تواند یکی از برترین‌های بازار باشد و با گوشی رد می نوت ۸ برابری کند. زمانی که رابط کاربری این دستگاه MIUI 10 بود، باتری آن به مدت ۱۰۸ ساعت روشن ماند تا امتیاز بالایی را به ثبت رسانده باشد. سایر نمرات کسب شده در دیگر آزمایش‌های تخصصی نیز تقریباً بالا بودند و در حالت استندبای هم توانست بار دیگر خودش را به اثبات برساند و باز هم مانند رد می نوت ۸ عمل کرده باشد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Redmi Note 8T

اسپیکرها

نکته خاصی در مورد اسپیکر رد می نوت ۸ تی وجود ندارد که بخواهیم به آن اشاره کنیم و فقط باید بگوییم که این قطعه در قسمت پایینی جای‌گیری کرده و صداها را غالباً با شدت زیادی پخش می‌کند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Redmi Note 8T

در آزمایش‌های صورت گرفته هم این اسپیکر توانست فراتر از انتظار عمل کند هرچند کیفیت صدایی که از آن می‌شنویم چندان بالا نیست. در صورتی که با بیشترین میزان صوت به فایل‌های صوتی مورد علاقه خود گوش کنید، متوجه این نقطه ضعف خواهید شد.

کیفیت صدا

وقتی یک جفت هدفون را به این گوشی وصل می‌کنید، به راحتی متوجه خواهید شد که کیفیت صداهایی که می‌شنوید دقیقاً با کیفیت شنیده شده از گوشی رد می نوت ۸ برابری می‌کند. در صورت اتصال یک اسپیکر اکسترنال هم صداها با کیفیت بسیار بالایی پخش خواهند شد تا باز هم این دستگاه را یکی از باکیفیت‌ترین‌های بازار از این حیث بدانیم.

متأسفانه باید بگوییم که وقتی یک جفت هدفون استاندارد و استریو در این محصول شیائومی قرار می‌دهید، مقداری نویز و انحراف در صداها احساس شده و فرکانس نیز کمی لرزان می‌شود تا عملکرد رد می نوت ۸ تی را در این زمینه معمولی تلقی کنیم. بلندی صدا هم با کمی افت روبه‌رو می‌شود ولی همچنان امتیاز بالایی را دریافت می‌کند.

سیستم عامل و رابط کاربری

با خرید شیائومی رد می نوت ۸ تی می‌توانید در همان ابتدا از دهمین نسخه رابط کاربری MIUI که بر اندروید ۹ مبتنی است استفاده کنید. هنوز تاریخ دقیقی برای عرضه ورژن ۱۱ MIUI برای این موبایل مشخص نشده حال آن‌که مدل رد می نوت ۸ همین حالا هم بروزرسانی مربوطه را دریافت کرده است.

علی‌رغم اینکه MIUI پوسته نرم‌افزاری روان و سبکی به شمار می‌رود ولی نباید آن را با نسخه خام اندروید مقایسه کرد زیرا در آن امکانات زیادی وجود دارند بنابراین کسانی که عادت داشته‌اند از اندروید ساده استفاده کنند مطمئناً باید کمی وقت بگذارند تا با این رابط کاربری خو بگیرند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Redmi Note 8T

به هر ترتیب، با خرید شیائومی رد می نوت ۸ تی می‌توانید قفل نمایشگر را با استفاده از سنسور اسکنر اثر انگشت قرار گرفته در قاب پشتی باز کنید. شناسایی اثر انگشت و انجام دادن تنظیمات مربوطه بسیار ساده و سریع است و حسگر آن هم دقت بالایی دارد. شاید برخی از افراد نسبت به عملکرد این سنسور اعتراضاتی را وارد کنند اما باز هم باید آن را جزو سریع‌ترین و دقیق‌ترین‌های بازار بدانیم.

ضمن اینکه امکان باز کردن قفل صفحه نمایش با استفاده از تکنولوژی تشخیص چهره هم وجود دارد و حالا این فناوری سریع‌تر هم شده است زیرا وقتی گوشی را بلند می‌کنید، نمایشگر روشن می‌شود و چهره صاحب دستگاه را می‌شناسد. به خاطر داشته باشید که این روش نسبت به سنسور اسکنر اثر انگشت دقت و امنیت کمتری دارد و ممکن است در همه کشورها در دسترس نباشد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Redmi Note 8T

در تنظیمات این محصول شیائومی گزینه‌ای به نام حالت تیره (Dark mode) جای گرفته که سبب می‌شود پس‌زمینه اکثر اپلیکیشن‌ها سیاه گردد تا انرژی که باتری مصرف می‌کند، کاهش یابد. این نکته را در نظر بگیرید که همه نرم‌افزارها از این آپشن پشتیبانی نمی‌کنند ولی امروزه بیشتر آنها قابلیت بهره‌مندی از آن را دارند.

در MIUI هیچ منوی نرم‌افزاری تعبیه نشده زیرا آیکون تمام اپلیکیشن‌ها در هوم اسکرین اضافه می‌شود اما امکان گذاشتن آنها در پوشه‌های مختلف وجود خواهد داشت. ضمن اینکه می‌توانید یک لانچر نصب کنید تا برنامه‌های خود را در قالب فهرست ببینید.

در صفحه هوم اسکرین رد می نوت ۸ تی امکانات متعددی گنجانده شده‌اند. برای مثال، یک ویجت نمایش وضعیت آب و هوا در گوشه سمت راست و در کنار برنامک ساعت قرار گرفته است. یک صفحه به نام Quick Card در سمت چپ مشاهده می‌شود که در آن اطلاعاتی نظیر برنامه‌های اجرا شده اخیر، گام‌شمار، یادداشت‌ها، تقویم، رویدادها، وضعیت آب و هوا، موارد دلخواه و . . . به چشم می‌خورد. البته امکان شخصی‌سازی این صفحه و یا غیرفعالسازی آن نیز وجود دارد.

شاید در نگاه اول سوئیچ‌کننده میان برنامه‌ها ظاهر عجیبی داشته باشد اما بعدها چگونگی کار کردن با آن را خواهید آموخت. در این قسمت، تمامی اپلیکیشن‌های در حال اجرا در دو ستون به نمایش در می‌آیند که با گذاشتن انگشت روی هر کدام از آنها می‌توانید قابلیت تقسیم صفحه نمایش را روشن کنید و یا آنها را به کناره‌ها بکشید تا کلاً بسته شوند.

همچنین، امکان استفاده از تم‌های مختلف هم فراهم است اما این قابلیت تنها در کشورهای خاصی کاربرد دارد.

در این رابط کاربری یک نرم‌افزار برای بررسی وضعیت ایمنی دستگاه برنامه‌ای به نام Security نصب شده که گوشی را از وجود بدافزارها پاک خواهد کرد و لیست سیاه برنامه‌ها را نیز مدیریت، مصرف اینترنت داده بسته‌ای را محدود و مقداری از فضای رم را آزاد می‌کند. این اپلیکیشن همچنین، گزینه مدیریت نرم‌افزارهای نصب شده را در اختیارتان می‌گذارد و شیوه مصرف باتری توسط برخی برنامه‌ها را در نظر می‌گیرد و محدودیت‌هایی را برای برخی نرم‌افزارها که شما تعیین می‌کنید، اعمال خواهد کرد.

در MIUI، برای پخش فایل‌های صوتی، تصویری و ویدیویی به ترتیب از اپلیکیشن‌های Music، Gallery  و Video استفاده می‌شود که در برنامه‌های اول و سوم (در صورتی که امکان آن در کشور محل سکونت فراهم باشد) امکان خرید اشتراک وجود دارد. لازم به ذکر است که یک برنامه رادیو FM نیز نصب شده تا از طریق آن بتوان کانال‌های رادیویی را دریافت کرد.

به خاطر وجود سنسور IR در بالا، شما می‌توانید با دانلود نرم‌افزار Mi Remote از گوگل پلی استور گوشی خود را به یک کنترل همه‌کاره برای دستگاه‌های مختلف تبدیل کنید.

در برخی کشورها، نرم‌افزارهای از پیش نصب شده توسط شیائومی تبلیغات نشان می‌دهند تا به نوعی منبع درآمدی برای این شرکت باشند تا بتواند از این طریق قیمت پایین محصولاتش را توجیه کند. به طور کلی این آگهی‌ها چندان آزاردهنده نیستند و تأثیر منفی زیادی بر کار شما نمی‌گذارند.

در نهایت باید به گزینه چرخش خودکار (Auto Rotation) اشاره کنیم که حساسیت بسیار زیادی دارد زیرا کوچک‌ترین تغییر در شیوه قرارگیری گوشی باعث چرخیدن تصویر می‌شود. این موضوع وقتی بدتر خواهد شد که وقتی گوشی را روی سطح صافی می‌گذارید، به خاطر برآمدگی زیاد دوربین عقب تکان می‌خورد و همین کافی است تا تصاویر به حالت افقی درآیند بنابراین باید حواستان باشد تا چنان‌چه آپشن مذکور روشن بود، زیاد دستگاه را جابه‌جا نکنید.

دوربین

درست مانند شرکت Realme، برند رد می (Redmi) هم ماژول سه‌گانه دوربین عقب را کنار گذاشته و از چهار لنز در قاب پشتی محصول خود بهره برده است. البته شیوه قرارگیری این سنسورها برای افرادی که در مورد گوشی‌ها اطلاعات کافی دارند آشناست زیرا از بالا به پایین به ترتیب، لنزهای اولترا واید، اصلی، تشخیص عمق و مکرو نشسته‌اند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Redmi Note 8T

لنز اصلی ۴۸ مگاپیکسلی از نوع ISOCELL Bright GM2 بوده و توسط سامسونگ تولید شده است. این سنسور با ابعاد ۱ تا ۲.۲۵ اینچی و دریچه دیافراگم f/1.8 که دارد به صورت ترکیبی عکسبرداری می‌کند تا تصاویر ۱۲ مگاپیکسلی باشند.

لنز ۸ مگاپیکسلی اولترا واید با دریچه دیافراگم f/2.2 نیز می‌تواند زوایای ۱۱۹ درجه‌ای را پوشش دهد. خوش‌بختانه تکنولوژی تصحیح انحراف خودکار وجود دارد تا در صورت نیاز از تأثیرگذاری لرزش دست جلوگیری کند که البته امکان غیرفعالسازی آن فراهم است.

بر خلاف گذشته که مجبور بودید برای عکسبرداری با تمام کیفیت لنز ۴۸ مگاپیکسلی از آپشن پیشرفته (Pro) استفاده کنید، حالا گزینه‌ای خاص به نام ۴۸M وجود دارد تا دیگر نیازی نباشد کارهایی که در گذشته انجام می‌دادید را صورت دهید. البته همچنان گزینه Pro نیز به چشم می‌خورد زیرا تنها در همین حالت است که می‌توانید مقادیری نظیر شیوه نورپردازی، سرعت شاتر، میزان تعادل رنگ سفید، فوکوس و ISO را به صورت دستی تنظیم کنید. لازم به ذکر است که این آپشن با لنزهای اولترا واید، اصلی و مکرو هماهنگ شده و تغییر این تنظیمات در آن کاملاً اختیاری است.

کیفیت تصویر

حالا بد نیست در مورد کیفیت تصاویر صحبت کنیم. لنز اصلی ۴۸ مگاپیکسلی به صورت پیش‌فرض عکس‌های ۱۲ مگاپیکسلی می‌گیرد و خوش‌بختانه کیفیت آنها نیز فوق‌العاده است. جزئیات در این تصاویر عالی بوده و نویز کمی به چشم می‌خورد و رنگ‌ها هم کاملاً طبیعی هستند. میزان رنج دینامیک قابل قبول می‌باشد هرچند موارد بهتری در سایر گوشی‌ها دیده شده است. به این نکته باید اشاره کنیم که با چنین تصاویر باکیفیتی، نیازی به استفاده از گزینه HDR نخواهد بود.

اگر شما هم از افرادی هستید که نسبت به جزئیات حساسیت به خرج می‌دهید، امکان دارد در مناظر شلوغ شاهد افت کیفیت تصاویر باشید و در مرکز آنها حالت کشیدگی در رنگ‌ها را ببینید.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Redmi Note 8T

همان‌طور که گفتیم، یک حالت تصویربرداری با گزینه ۴۸ مگاپیکسلی در دسترس ما حضور دارد که عکس‌هایی خواهد گرفت که واقعاً به همین مقدار رزولوشن خواهند داشت. بر خلاف دفعات معمول، در این حالت تنها عکس‌هایی ذخیره می‌شود که فقط ادعای این را دارند که ۴۸ مگاپیکسلی هستند وگرنه کیفیت آنها معمولی است بنابراین پیشنهاد نمی‌شود که از این آپشن بهره ببرید.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Redmi Note 8T

در حالی که هیچ اثری از سنسور تله فوتو به چشم نمی‌خورد ولی شما می‌توانید عکس‌هایی بگیرید که در آنها به صورت دیجیتالی و به اندازه ۲ برابر زوم شده است. جالب اینکه کیفیت این تصاویر از عکس‌های زوم شده و به ثبت رسیده با یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی بهتر می‌باشد.

سنسور اولترا واید ۸ مگاپیکسلی تصاویر خوبی می‌گیرد و در آنها جزئیات به اندازه کافی به ثبت می‌رسد. کنتراست بسیار بالا ولی رنج دینامیک پایین و تعادل نور سفید هم ضعیف است. کیفیت این عکس‌ها حرفی در برابر خروجی لنز اصلی ندارند اما در مقایسه با لنزهای مشابه موجود در گوشی‌های معمولی و میان‌رده قابل قبول است.

در این لنز می‌توانید گزینه تصحیح خودکار را خاموش کنید و از تصاویر واضح‌تر لذت ببرید اما توجه کنید که این کار باعث کشیدگی لبه‌ها خواهد شد.

با عکسبرداری توسط لنز ۲ مگاپیکسلی مکرو واقعاً چیزی عاید شما نمی‌شود زیرا نه جزئیات در عالی‌ترین سطح خود قرار دارند و نه سوژه‌ها شفاف هستند.

در شب‌ها اما، قضیه کمی فرق می‌کند. محصول شیائومی با لنز اصلی تصاویر ۱۲ مگاپیکسلی بسیار باکیفیتی به ثبت خواهد رساند. البته شاید فکر کنید که فرآیند کاهش نویز به خوبی انجام نمی‌شود ولی نباید این موضوع را نقطه ضعف بزرگی تلقی کنیم هرچند اکثر اوقات جزئیات زیادی در تصاویر دیده می‌شوند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Redmi Note 8T

درست مانند گوشی‌های پیشین کمپانی چینی، گزینه عکسبرداری در شب یا Night Mode محافظه‌کارانه کار می‌کند چرا که به نظر می‌رسد از حالت HDR بهره می‌برد. در این آپشن، به ثبت رساندن هر تصویر تقریباً ۲ ثانیه به طول می‌انجامد و تا حدودی نویزها را از بین می‌برد ولی نقاط نورانی را حفظ می‌کند اما در نهایت تصاویر شفافی در اختیار شما قرار نمی‌دهد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Redmi Note 8T

تصاویر گرفته شده در شب توسط لنز اولترا واید هم پایین‌تر از حد انتظار هستند اما عجیب‌تر آن‌که برخی پرچمداران در این زمینه از شیائومی رد می نوت ۸ تی بدتر عمل کرده‌اند. در مقایسه با آن تصاویر، این عکس‌ها جزئیات نسبتاً قابل قبولی دارند که شاید این اتفاق به خاطر از بین بردن نویزها انجام می‌گردد. شیوه نورپردازی در این حسگر مانند سایر لنزهای مشابه نیست و حالت تیرگی به وجود نمی‌آورد اما در مجموع تصاویر باکیفیتی به ثبت می‌رساند.

در نهایت باید اشاره کنیم که گزینه Night Mode برای لنز اولترا واید در نظر گرفته نشده است.

تصاویر پرتره

کیفیت تصاویر پرتره به ثبت رسیده با دوربین عقب کاملاً به شرایط نورپردازی بستگی دارد چرا که اگر نور کافی وجود نداشته باشد، جزئیات زیادی به چشم نخواهد خورد بنابراین چنان‌چه همه چیز مهیا باشد، عکس‌های پرتره‌ای در اختیار خواهید داشت که هم در آنها پس‌زمینه تار می‌باشد و هم سوژه به خوبی از نمای پشت سر خود جدا شده است.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Redmi Note 8T

تصاویر سلفی

با خرید شیائومی رد می نوت ۸ تی می‌توانید صاحب گوشی شوید که دوربین جلوی ۱۳ مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/2.0 دارد. از نظر نرم‌افزاری، سه گزینه زیباسازی به چشم می‌خورد که یکی به بهبود رنگ پوست افراد، دیگری به بزرگ کردن چشم سوژه‌ها و آخری هم به کوچک‌تر کردن چهره کاربران مربوط می‌شود.

تصاویری که این لنز می‌گیرد، بسیار باکیفیت هستند و میزان دقت رنگ‌ها، جزئیات و کنتراست در بالاترین سطح خود قرار دارند و حتی اگر گزینه HDR را نیز خاموش کنید، تقریباً خروجی‌هایی با همان کیفیت در اختیار خواهید داشت. در مجموع از عملکرد دوربین سلفی این موبایل میان‌رده بسیار خرسندیم.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Redmi Note 8T

برای گرفتن تصاویر سلفی نیز می‌توانید از گزینه پرتره بهره ببرید و باز هم عکس‌هایی بگیرید که از هر نظر عالی هستند زیرا در آنها سوژه و پس‌زمینه به خوبی از یک‌دیگر جدا شده‌اند.

ضبط ویدیو

شیائومی رد می نوت ۸ تی می‌تواند ویدیوهای ۴K با ۳۰ فریم بر ثانیه و ۱۰۸۰p با ۳۰ و ۶۰ فریم بر ثانیه ضبط کند. در ابتدا به نظر می‌رسد که می‌توانید با همه لنزها، ویدیوهایی با کیفیت‌های گفته شده به ثبت برسانید اما واقعاً این‌گونه نیست. سنسور اولترا واید فیلم‌هایی ضبط خواهد کرد که ۱۰۸۰p با ۳۰ فریم بر ثانیه کیفیت دارند و لنز مکرو نیز تنها می‌تواند ویدیوهای ۷۲۰p با ۳۰ فریم بر ثانیه ضبط کند بنابراین فرقی نمی‌کند که انتخاب شما چه آپشنی بوده زیرا هر لنز بر اساس توانایی‌های خودش کار خواهد کرد.

لازم به ذکر است که گزینه فیلمبرداری حرکت آهسته یا اسلوموشن نیز تنها با کیفیت ۱۰۸۰p با ۱۲۰ فریم بر ثانیه در دسترس است.

در مورد دوربین اصلی بگوییم که بیت‌ریت ویدیوهای ۴K 40 تا ۴۲ مگابیت بر ثانیه و ویدیوهای ۱۰۸۰p 30 مگابیت بر ثانیه است. صداهای استریو هم با بیت‌ریت ۹۶ کیلوبیت بر ثانیه ضبط می‌شوند.

بر خلاف بیت‌ریت بالا، ویدیوهای ۴K جزئیات زیادی ندارند و رنج دینامیک نیز در آنها معمولی است. البته نویزی به چشم نمی‌خورد زیرا فناوری کاهش نویز فعال است و اصلاً شاید همین موضوع باعث گردد که جزئیات از بین بروند. در سمت دیگر، کنتراست و دقت رنگ‌ها وضعیت خوبی دارند.

کلیپ‌های ۱۰۸۰p با ۳۰ فریم بر ثانیه جزئیات را با کیفیت مناسبی به ثبت می‌رسانند بنابراین شاید به جرأت بتوانیم آنها را در میان ویدیوهای گرفته شده با سایر رقبا برترین موارد بدانیم.

ویدیوهایی که در هر ثانیه ۶۰ فریم را ضبط می‌کنند جزئیات را به اندازه ۵۰ درصد کاهش می‌دهند زیرا فرآیند شفاف کننده تصاویر بیش از حد فعالیت می‌کند.

ویدیوهای گرفته شده توسط لنز اولترا واید رنگ‌ها را با دقت بیشتری به نمایش درمی‌آورند ولی جزئیات در آنها هم ضعیف است.

سیستم ثابت الکترونیکی نیز تنها زمانی به کار خواهد رفت که دارید با کیفیت ۱۰۸۰p با ۳۰ فریم بر ثانیه فیلمبرداری می‌کنید. این فناوری کار خودش را به خوبی انجام می‌دهد و حتی شده با کاهش دقت فوکوس خودکار، لرزش‌های اضافی را از بین می‌برد.

جمع‌بندی

در مجموع گوشی شیائومی رد می نوت ۸ تی تفاوت چندانی با مدل رد می نوت ۸ ندارد و نمونه موفق‌تر آن نیز به شمار نمی‌رود و حتی از نظر عملکرد نیز نسبت به مدل رد می نوت ۷ چندان برتر نیست اما قطعاً با دوربین چهارگانه و شیوه طراحی زیبایی که دارد می‌تواند نظر مشتریان را به سمت خودش جلب کند.

این موبایل اگرچه در مقایسه با رد می نوت ۸ سیستم NFC و شارژر سریع‌تری (۱۸ واتی) در جعبه دارد ولی در آن خبری از چراغ LED اعلانات نیست. به علاوه، از نظر ارتفاع و وزن نیز کمی سنگین‌تر است. به هر حال، این دستگاه رقیب قابل احترامی برای سایر موبایل‌های میان‌رده می‌باشد هرچند در آن چراغ LED اعلانات وجود ندارد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Redmi Note 8T

شاید بعضی از افراد عدم بهره‌مندی از یک پردازنده سریع‌تر را نقطه ضعف بزرگی بدانند ولی با توجه به قیمتی که شیائومی برای این محصولش تعیین کرده مطمئناً باید آن را انتخاب خوبی بدانیم.

نظر نهایی

مدل رد می نوت ۸ تی یکی از بهترین گوشی‌های میان‌رده بازار است ولی ما پیشنهاد می‌کنیم که اگر می‌خواهید بابت نسخه‌ای از آن که ۳ گیگابایت رم و ۳۲ گیگابایت حافظه داخلی دارد هزینه کنید، کمی بیشتر پول بپردازید و سراغ مدل دیگر که رم ۴ و ظرفیت حافظه ۶۴ گیگابایتی دارد بروید.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Redmi Note 8T

با وجود رقبای قدری همچون Realme، کار این محصول شیائومی بسیار سخت خواهد بود اما باز هم گوشی مقرون به صرفه با ارزش خرید بسیار بالایی در بازار به شمار می‌رود. با توضیحات داده شده، حتماً خرید شیائومی رد می نوت ۸ تی را در دستورکار خود قرار دهید زیرا کارهای روزمره شما را به خوبی انجام می‌دهد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا