فناوری

مقایسه شیائومی ردمی نوت ۸ پرو با گلکسی A51 سامسونگ

Samsung Galaxy A51 VS Xiaomi Redmi Note 8 Pro

تریلر

دو نمونه از گوشی های با کیفیت و میان رده فعلی بازار که طرفداران زیادی هم دارند می‌توانند دو گوشی شیائومی ردمی نوت ۸ پرو (Xiaomi Redmi Note 8 Pro) و گلکسی A51 سامسونگ (Samsung Galaxy A51) باشند. هر دو گوشی خوش قیمت و با کیفیت هستند اما کدامیک از آن ها می‌تواند گزینه خرید بهتری باشد؟ در این مقاله می‌خواهیم به مقایسه شیائومی ردمی نوت ۸ پرو با گلکسی A51 سامسونگ بپردازیم و مشخص کنیم کدام گوشی ارزش خرید بیشتری دارد.

مقدمه

این روزها گوشی های رده بالا یا پرچمدار به شدت گران شده‌اند و تقریبا اغلب کاربران تمایل ندارند هزینه های چندین میلیون تومانی را برای خرید این نوع اسمارتفون ها صرف کنند. بنابراین خیلی از کاربران به دنبال گوشی های میان رده و خوش ساختی هستند که بتوانند کیفیتی مابین یک اسمارتفون میان رده و بالا رده را داشته باشند و در عین حال از قیمت مناسب تری هم برخوردار شوند. اگر شما هم به دنبال این نوع گوشی ها هستید و بودجه‌ای مابین ۶ الی ۷ میلیون تومان را برای خرید گوشی جدید اختصاصی داده‌اید، دو گوشی Galaxy A51 سامسونگ و Redmi Note 8 Pro شیائومی می‌توانند گزینه های خرید عالی برایتان باشند.

قیمت گوشی گلکسی A51 و قیمت شیائومی Redmi Note 8 Pro تقریبا حدود یک میلیون تومان تفاوت دارد و نماینده سامسونگ از نماینده شیائومی گران قیمت تر است که در بخش مناسب در مورد آن صحبت خواهیم کرد. در این مطلب به مقایسه شیائومی ردمی نوت ۸ پرو با گلکسی A51 می‌پردازیم و سعی می‌کنیم برتری های هر یک از این دو گوشی را نسبت به هم مشخص کنیم و در نهایت تعیین نماییم که کدام اسمارتفون می‌تواند گزینه خرید بهتری برای شما باشد. سعی می‌کنیم برای جلوگیری از طولانی شدن مطلب خیلی وارد جزئیات نشویم.

طراحی، ظاهر و کیفیت ساخت

هر دو گوشی A51 و Redmi Note 8 Pro از ظاهر زیبا و چشم نوازی برخوردارند و در نگاه اول حس خوبی را به کاربر منتقل ‌کنند اما سبک طراحی آن ها خیلی مشابه و یکسان نیست. نماینده سامسونگ بدنه‌ای با ابعاد ۷.۹ در ۷۳.۶ در ۱۵۸.۵ میلیمتری دارد و وزن آن به چیزی در حدود ۱۷۲ گرم می‌رسد اما نماینده شیائومی بدنه‌ای با ابعاد ۸.۸ در ۷۶.۴ در ۱۶۱.۴ میلیمتر دارد و وزن آن هم چیزی در حدود ۲۰۰ گرم عنوان شده است. بنابراین گوشی ردمی Note 8 Pro بزرگ تر و سنگین تر از گوشی A51 خواهد بود و این موضوع در نگاه اول حس می‌شود. از نمای رو به رو دو گوشی تقریبا زبان طراحی یکسانی دارند اما سبک طراحی قاب پشت آن ها متفاوت است.

مقایسه شیائومی ردمی نوت 8 پرو با گلکسی A51 سامسونگ

صفحه نمایش هر دو گوشی حاشیه های باریکی داشته و بدین ترتیب بخش اصلی پنل جلوی گوشی را در بر می‌گیرد. لنز دوربین سلفی گوشی A51 در بخش فوقانی صفحه نمایش و داخل ال سی دی نصب شده اما برای تعبیه لنز دوربین سلفی Redmi Note 8 Pro یک ناچ (Notch) اختصاصی در قسمت فوقانی صفحه تعبیه شده است. قاب پشت دو گوشی تقریبا براق به نظر می‌رسد و لبه های سمت راست و چپ قاب پشت هر دوی آن ها خمیدگی دارد که منجر به خوش دست تر شدن آن ها خواهد شد. اصلی ترین تفاوت ظاهری مابین قاب پشت دو گوشی که باید در مقایسه شیائومی ردمی نوت ۸ پرو با گلکسی A51 به آن اشاره کنیم مربوط به نحوه نصب لنز های دوربین می‌شود.

لنز های دوربین اصلی گوشی A51 در گوشه سمت چپ و فوقانی قاب پشت آن و در درون یک بخش مستطیل شکل مشکی رنگ تعبیه شده‌اند اما لنز های دوربین اصلی گوشی Redmi Note 8 Pro در بخش فوقانی و وسط قاب پشت و به صورت عمودی ارائه می‌شوند و ظاهری معمولی‌تر دارند. ضمن اینکه اسکنر انگشت فیزیکی نماینده شیائومی هم در زیر لنز های دوربین اصلی آن و روی قاب پشت گوشی تعبیه شده، بنابراین این گوشی از اسکنر فیزیکی بهره می‌برد اما سامسونگ Galaxy A51 اسکنر اپتیکال داخل صفحه نمایش دارد و قسمت زیرین ال سی دی آن قابلیت اسکن انگشت کاربر را هم تحت پشتیبانی قرار می‌دهد.

در مقایسه شیائومی ردمی نوت ۸ پرو با A51 مشخص شد که دقت و سرعت عملکرد اسکنر هر دو گوشی وضعیت مناسب و مطلوبی دارد اما طبیعتا وقتی اسکنر انگشت موبایل درون صفحه نمایش تعبیه شود حس بهتر و مدرن تری را به کاربر منتقل خواهد کرد و این می‌تواند برای گوشی A51 یک مزیت باشد. خوشبختانه هر دو گوشی به سوکت ۳.۵ میلیمتری هندزفری مجهز هستند و از اتصال همزمان دو سیم کارت هم پشتیبانی می‌کنند. سوکت شارژ هر دو گوشی هم از نوع یو اس بی نوع سی (USB Type C) است. بنابراین تا به اینجای کار تقریبا به غیر از سبک نصب لنز های دوربین و نوع اسکنر انگشت و اندازه بدنه تفاوت چندانی مابین دو گوشی قابل رویت نبود اما حالا نوبت به یکی از اصلی ترین تفاوت های آن ها می‌رسد که باید به آن اشاره کنیم.

مقایسه شیائومی ردمی نوت 8 پرو با گلکسی A51 سامسونگ

جنس قاب پشت گوشی A51 متاسفانه پلاستیکی است و این مسئله منجر به افزایش حساسیت قاب پشت آن در برابر تماس با اشیای نوک تیز و خراشیدگی می‌شود، اما شیائومی قاب پشت گوشی Redmi Note 8 Pro را با یک لایه شیشه گوریلاگلس ۵ پوشانده و بدین ترتیب مقاومت آن در برابر خراشیدگی را تقویت می‌کند. این موضوع برتری محسوسی برای نماینده شیائومی خواهد بود. ناگفته نمایند که با وجود این تفاسیر هر دو گوشی فریم اصلی پلاستیکی دارند. بنابراین با اصلی ترین تفاوت های ظاهری و سبک طراحی دو گوشی و همچنین ویژگی های کیفی ساخت آن ها آشنا شدید.

اما حسی که دو گوشی با در دست گرفتن به کاربر منتقل می‌کنند چطور است؟ در مقایسه شیائومی ردمی نوت ۸ پرو با گلکسی A51 مشخص شد که هر دو اسمارتفون واقعا خوش دست هستند و با در دست گرفتن آن ها حس خوبی به کاربر منتقل می‌شود. اگر از طرفداران برند سامسونگ باشید؛ بی‌شک با گوشی A51 ارتباط بیشتری برقرار خواهید کرد اما اگر خیلی طرفدار دو آتیشه این برند کره‌ای نباشد، شانس اینکه شیائومی ردمی نوت ۸ پرو بتواند بیشتر توجهتان را جلب کند بالا می‌رود. به عقیده ما ترجیح دادن سبک طراحی و ظاهر یکی از این دو اسمارتفون نسبت به محصول دیگر بیشتر امری سلیقه‌ای است.

صفحه نمایش

با توجه به اینکه سامسونگ استاد تولید صفحه نمایش های با کیفیت و خوب است، انتظار داریم در این بخش برتری های خود نسبت به نماینده شیائومی را به رخ بکشد! صفحه نمایش گوشی A51 از نوع سوپر آمولد (Super AMOLED) بوده و اندازه ۶.۵ اینچی دارد. رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۵۰۰ پیکسل توسط آن ارائه شده و تراکم پیکسلی آن به چیزی در حدود ۴۰۵ پیکسل در هر اینچ می‌رسد که مقدار تراکم پیکسلی عالی برای نمایشگری ۶.۵ اینچی خواهد بود. در سمت مقابل صفحه نمایش گوشی ردمی نوت ۸ پرو شیائومی اندازه ۶.۵۳ اینچی دارد و پنل آن از نوع IPS LCD است. رزولوشن ۲۳۴۰ در ۱۰۸۰ پیکسلی توسط آن ارائه شده و تراکم پیکسلی صفحه دستگاه به چیزی در حدود ۳۹۵ پیکسل در هر اینچ می‌رسد و دست کمی از تراکم پیکسلی گوشی A51 نخواهد داشت.

مقایسه شیائومی ردمی نوت 8 پرو با گلکسی A51 سامسونگ

روی صفحه نمایش هر دو گوشی یک لایه شیشه محافظ گوریلاگلس ۵ نصب شده اما با این حال توصیه داریم حتما از گلس محافظ ال سی دی برای محافظت از صفحه هر دو محصول استفاده کنید. همانطور که در بخش قبل گفتیم قسمت زیرین ال سی دی گوشی A51 قابلیت اسکن انگشت کاربر را هم دارد که این ویژگی در نماینده شیائومی ارائه نمی‌شود. صفحه نمایش هر دو گوشی حاشیه های بسیار باریکی را ارائه کرده و بدین ترتیب طبق آمار، صفحه نمایش Galaxy A51 حدود ۸۷.۴ درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه را در بر گرفته و صفحه نمایش Redmi Note 8 Pro هم حدود ۸۴.۹ درصد از کل مساحت پنل جلوی گوشی را در بر می‌گیرد.

این نسبت نمایشگر به بدنه بالا سبب شده که هر دو گوشی از نمای رو به رو بسیار شیک و جذاب به نظر برسند. اما مسئله اصلی که باید در این بخش مقایسه شیائومی ردمی نوت ۸ پرو با گلکسی A51 به آن پرداخته شود مربوط به کیفیت عملکرد صفحه نمایش خواهد بود. در بررسی دو گوشی مشخص شد که پنل نمایشگر هر دوی آن ها کیفیت عالی دارد. وضوح خوب، کنتراست مناسب، شارپنس و شادابی عالی از ویژگی های مثبت صفحه نمایش هر دو گوشی به شمار می‌روند، اما اگر خیلی دقیق و ریزبینانه به موضوع نگاه کنید و بخواهید وارد بنچمارک های تخصصی شوید، کیفیت نمایشگر A51 می‌تواند در برخی زمینه ها بهتر از Redmi Note 8 Pro باشد اما این برتری در عمل و با چشم غیرمسلح قابل درک نیست.

مقایسه شیائومی ردمی نوت 8 پرو با گلکسی A51 سامسونگ

صفحه نمایش هر دو گوشی کیفیت بسیار خوبی در تولید روشنایی دارند و بدین سبب شما می‌توانید به راحتی با تنظیم شدت روشنایی آن ها بر روی ۹۰ درصد در محیط های کاملا باز و تحت تابش نور هم محتوای روی آن ها را مشاهده کنید. در مجموع بدون شک بهره‌مندی از صفحه نمایش خوب یکی از اصلی ترین ویژگی های مثبت هر دو گوشی A51 و Redmi Note 8 Pro خواهد بود. اگر خیلی جزئی به موضوع نگاه کنید نمایشگر Galaxy A51 حرفه‌ای‌تر و با کیفیت‌تر از صفحه نمایش ردمی Note 8 Pro ساخته شده اما تفاوت کیفی مابین نمایشگر دو گوشی در عمل و توسط یک کاربر عادی قابل درک نخواهد بود.

سیستم عامل و بستر نرم افزاری

در مورد سیستم عامل و بستر نرم افزاری دو گوشی خیلی نمی‌خواهیم وارد جزئیات شویم چون هر دو اسمارتفون از سیستم عامل اندروید بهره می‌برند و صرفا تفاوت های اصلی آن ها در رابط کاربری اختصاصی شرکت های سازنده خلاصه می‌شود. سیستم عامل پیش فرض نصب شده روی گوشی Redmi Note 8 Pro اندروید ۹ پای (Android 9 Pie) بوده و آپدیت اندروید ۱۰ و رابط کاربری MIUI 11 هم برای آن منتشر شده و به صورت OTA قابل دانلود و نصب خواهد بود. اما گلکسی A51 به طور پیش فرض از اندروید ۱۰ بهره می‌برد و رابط One UI 2.1 سامسونگ روی آن نصب و راه اندازی می‌شود.

در مقایسه شیائومی ردمی نوت ۸ پرو با گلکسی A51 مشخص شد که بستر نرم افزاری هر دو گوشی عملکرد کاملا روان و پایداری دارد و برای انجام کارهای روزمره مثل ارسال و دریافت پیامک، برقراری تماس، نصب و استفاده از اینستاگرام، تلگرام، واتساپ و غیره هیچ مشکلی در بستر نرم افزاری دو گوشی ایجاد نمی‌شود. اما رابط کاربری کدام گوشی کاربرپسندتر و بهتر خواهد بود؟ رابط One UI 2.1 سامسونگ واقعا رابط خوبی است که توصیه داریم برای آشنایی بهتر با قابلیت هایش به مطالعه مقاله “مروری بر تغییرات One UI 2 سامسونگ” بپردازید. این رابط نسبتا بهینه و خوش طرح بوده و تجربه کاربری مطلوبی را منتقل می‌کند.

مقایسه شیائومی ردمی نوت 8 پرو با گلکسی A51 سامسونگ

در سمت مقابل رابط کاربری MIUI 11 شیائومی هم رابط خوبی است و قابلیت های بسیار زیادی را ارائه می‌کند! برای مثال این رابط به طور پیش فرض امکان نصب دو نسخه از هر برنامه در گوشی (Dual Apps) را می‌دهد، اما در مجموع ما بیشتر طرفدار رابط سامسونگ هستیم و مخصوصا نسخه جدید رابط این شرکت که One UI 2.1 نام دارد واقعا طراحی بسیار خوبی را ارائه کرده است. با این حال ترجیح دادن رابط یکی از این دو گوشی نسبت به یکدیگر بیشتر امری سلیقه‌ای بوده و به تجربه کاربر در استفاده از گوشی های دو برند شیائومی و سامسونگ باز می‌گردد، بنابراین ما برای این بخش مقایسه شیائومی ردمی نوت ۸ پرو با گلکسی A51 سامسونگ گوشی برتری را انتخاب نمی‌کنیم و انتخاب محصول بهتر را بر عهده شما قرار می‌دهید.

پردازنده، رم و حافظه داخلی

اما قدرت عملکرد و پتانسیل پردازشی کدام گوشی وضعیت بهتری دارد؟ آیا می‌توان در این دو اسمارتفون بدون مشکل بازی هایی مثل پابجی موبایل (PUBG Mobile) را نصب و اجرا کرد؟ تراشه‌ای که در قلب گوشی Redmi Note 8 Pro شیائومی بکار رفته، تراشه Helio G90T شرکت مدیاتک است که طی فرآیند ۱۲ نانومتری تولید شده و یک پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای دارد. شش هسته آن از نوع Cortex-A55 با فرکانس کاری ۲ گیگاهرتزی هستند و دو هسته آن از نوع Cortex-A76 با فرکانس کاری ۲.۰۵ گیگاهرتزی خواهند بود. پردازنده گرافیکی Mali-G76 MC4 هم در این تراشه به عنوان واجد پردازشگر گرافیکی در نظر گرفته شده است. گوشی از نظر رم در دو نسخه ۶ و ۸ گیگابایتی عرضه شده و از نظر حافظه داخلی هم شامل آپشن های ۶۴، ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایتی می‌شود و از اتصال حافظه جانبی هم پشتیبانی می‌کند.

در سمت مقابل تراشه‌ اگزینوس ۹۶۱۱ در قلب گوشی A51 سامسونگ بکار رفته که طی فرآیند ۱۰ نانومتری تولید شده و از تراشه‌های اختصاصی خود شرکت سامسونگ محسوب می‌شود. پردازنده مرکزی این تراشه هشت هسته‌ای بوده و از چهار هسته Cortex-A53 با فرکانس ۱.۷ گیگاهرتز و چهار هسته Cortex-A73 با فرکانس ۲.۳ گیگاهرتز تشکیل می‌شود. پردازنده گرافیکی Mali-G72 MP3 در این تراشه وظیفه تجزیه و تحلیل داده های گرافیکی را بر عهده دارد و دستگاه از نظر رم شامل نسخه های ۴، ۶ و ۸ گیگابایتی می‌شود و از نوع حافظه داخلی هم ظرفیت های ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایتی را ارائه می‌کند. ضمنا امکان اتصال حافظه جانبی به این گوشی هم وجود دارد.

مقایسه شیائومی ردمی نوت 8 پرو با گلکسی A51 سامسونگ

لازم به ذکر است ما مقایسه شیائومی ردمی نوت ۸ پرو با گلکسی A51 سامسونگ از نسخه مجهز به رم ۶ و حافظه ۱۲۸ گیگابایتی هر دو گوشی استفاده کردیم. همانطور که در بخش قبل گفتیم دو گوشی در انجام کارها و تسک های روزمره هیچ مشکلی ندارند و باید بررسی را در این بخش کمی عمیق تر انجام داد. بدین منظور ما بازی های پابجی موبایل (PUBG Mobile) و آسفالت ۹ لجندز (Asphalt 9 Legends) را روی هر دو گوشی نصب و هر کدام را برای ۱۵ دقیقه پشت سر هم اجرا کردیم. بعد از آن هم ۱۰ اپلیکیشن از پیش تعیین شده را در شرایط یکسان در هر دو گوشی اجرا و برای درک بهتر قدرت عملکرد رم گوشی مابین آن ها جهش هایی داشتیم تا در نهایت مشخص شود قدرت و کیفیت عملکرد کدام گوشی وضعیت بهتری دارد.

در مرحله اول که مربوط به اجرای دو بازی پابجی موبایل و اسفالت ۹ می‌شد هر دو گوشی بدون مشکل و کاملا سربلند از تست خارج شدند. اجرای ۱۰ اپلیکیشن از پیش تعیین شده هم بعد از انجام بازی های مذکور در هر دو گوشی بدون اختلال انجام شد اما سرعت عملکرد و بارگذاری برنامه ها در گوشی A51 از Redmi Note 8 Pro کمی بیشتر بود و این گوشی حدودا در این مرحله ۴ ثانیه از نماینده شیائومی سریع تر عمل کرد. مرحله سوم بررسی که مربوط به جهش مابین اپلیکیشن اخیر می‌شد هم در هر دو گوشی بدون مشکل قابل انجام بود اما باز هم ثبات عملکرد نماینده سامسونگ بیشتر به نظر می‌آید و سرعت جابجایی مابین اپلیکیشن ها در گوشی A51 بهتر از ردمی نوت ۸ پرو است. بنابراین در مجموع می‌توان اینطور گفت که هر دو گوشی مورد نظر قدرت عملکرد بسیار خوبی دارند اما اگر ریزبینانه به موضوع نگاه کنید، نماینده سامسونگ کیفیت عملکرد بهتری در مقایسه با نماینده شیائومی خواهد داشت.

دوربین اصلی و سلفی

نوبت به یکی از مهم ترین بخش های مقایسه شیائومی ردمی نوت ۸ پرو با گلکسی A51 سامسونگ می‌رسد! این روزها کیفیت عملکرد دوربین به یکی از اصلی ترین معیارهای کاربران در انتخاب و خرید اسمارتفون تبدیل شده است. دوربین اصلی نماینده سامسونگ از چهار لنز تشکیل شده که به ترتیب ۴۸ مگاپیکسلی واید (Wide)، ۱۲ مگاپیکسلی اولتراواید (Ultrawide)، ۵ مگاپیکسلی ماکرو (Macro) و ۵ مگاپیکسلی عمقی (Depth) هستند. قابلیت هایی همچون فوکوس خودکار مرحله‌ای (PDAF)، عکسبرداری با زاویه گسترش یافته، عکسبرداری ماکرو، عکسبرداری پرتره، قابلیت HDR، عکسبرداری پانوراما و ضبط ویدیو های ۴K با نرخ ۳۰ فریم در ثانیه هم توسط دوربین اصلی گوشی مورد پشتیبانی قرار می‌گیرد.

مقایسه شیائومی ردمی نوت 8 پرو با گلکسی A51 سامسونگ

در سمت مقابل دوربین اصلی گوشی شیائومی Redmi Note 8 Pro هم از چهار لنز تشکیل شده که به ترتیب ۶۴ مگاپیکسلی واید، ۸ مگاپیکسلی اولتراواید، ۲ مگاپیکسلی ماکرو (Macro) و ۲ مگاپیکسلی عمقی هستند. قابلیت هایی مثل عکسبرداری پانوراما، عکسبرداری پرتره، عکسبرداری ماکرو، HDR، فوکوس خودکار مرحله‌ای، و ضبط ویدئو های ۴K با فریم ریت ۳۰ فریم در هر ثانیه هم توسط دوربین اصلی گوشی پشتیبانی می‌شود. اما کیفیت عملکرد دوربین کدام گوشی بهتر است؟ همانطور که می‌دانید برای درک این مسئله و پاسخگویی به این سوال نمی‌توان صرفا به اعداد و ارقام روی کاغذ اکتفا کرد.

در مقایسه شیائومی ردمی نوت ۸ پرو با گلکسی A51 سامسونگ مشخص شد که دوربین اصلی هر دو گوشی در محیط های با نور مناسب عملکرد عالی دارد و شما در اینگونه شرایط می‌توانید عکس های معمولی، پرتره یا حتی ماکرو بسیار با کیفیتی از طریق دوربین هر دو گوشی ضبط نمایید. عکس هایی که در این شرایط با دوربین اصلی دو گوشی ضبط می‌شوند واقعا شارپ بوده و جزئیات عالی را در بر خواهند گرفت. به عقیده ما در این شرایط کیفیت عملکرد دوربین اصلی هر دو گوشی در یک سطح قرار دارد و بدون تردید عکس هایی که در اینگونه مواقع با دوربین اصلی دو گوشی ضبط می‌شوند رضایت شما را در پی خواهند داشت و شاید حتی شما را شگفت زده کنند.

مقایسه شیائومی ردمی نوت 8 پرو با گلکسی A51 سامسونگ

اما در محیط هایی که نور کم باشد یا محیط های تاریک و بسته افت کیفیت نسبی در عملکرد دوربین اصلی هر دو گوشی نمایان می‌شود که البته شدت آن زیاد نیست، مگر اینکه محیط مورد نظر کاملا تاریک باشد. در اینگونه مواقع حتی بکارگیری چراغ فلش LED هم نمی‌تواند کمک زیادی به بهبود کیفیت عملکرد گوشی داشته باشد. با این حال مطمئن هستیم که شما با خرید هر یک از دو گوشی مورد نظر از کیفیت عملکرد دوربین اصلی آن ها رضایت بخواهید داشت، چون واقعا دوربین اصلی هر دو گوشی از بهترین ویژگی های آن ها به شمار می‌رود. در مجموع شاید در ۵۰ درصد مواقع دوربین اصلی گوشی A51 عکس های بهتری نسبت به دوربین اصلی نماینده شیائومی ضبط کند و در ۵۰ درصد دیگر حالت کاملا بر عکس برقرار باشد. به همین دلیل نمی‌توان مدعی شد دوربین اصلی یکی از این دو گوشی مطلقا از دیگری بهتر عمل می‌کند.

اما وضعیت دوربین سلفی دو محصول چطور است؟ دوربین سلفی گوشی سامسونگ گلکسی A51 از یک لنز ۳۶۲ مگاپیکسلی واید تشکیل شده که از قابلیت HDR، ضبط عکس های پرتره و فیلمبرداری فول اچ دی با نرخ ۳۰ فریم در ثانیه پشتیبانی به عمل می‌آورد. در سمت مقابل دوربین سلفی گوشی شیائومی Redmi Note 8 Pro از یک لنز ۲۰ مگاپیکسلی تشکیل شده که از نوع واید است و قابلیت هایی مثل عکسبرداری پرتره، پانوراما، قابلیت HRD و ضبط ویدیو های فول اچ دی با نرخ ۳۰ فریم در هر ثانیه را تحت پشتیبانی قرار می‌دهد. اما کیفیت عملکرد دوربین سلفی دو گوشی چطور خواهد بود؟

مقایسه شیائومی ردمی نوت 8 پرو با گلکسی A51 سامسونگ

در مقایسه شیائومی ردمی نوت ۸ پرو با گلکسی A51 مشخص شد که هر دو گوشی از نظر دوربین سلفی واقعا عالی هستند و در رده قیمتی خودشان می‌توانند از بهترین های بازار باشند. در محیط های با نور خوب دوربین سلفی هر دو گوشی عکس های عالی را در حالت عادی یا پرتره ضبط می‌کند و در محیط های با نوک کم و تاریک هم افت کیفیت خیلی بالایی در عملکرد دوربین آن ها ایجاد نمی‌شود که وضعیت نا امید کننده‌ای را در پی داشته باشد. عکس های پرتره سلفی هم با دوربین جلوی هر دو گوشی با کیفیت مطلوب قابل ضبط خواهد بود. در مجموع مقایسه شیائومی ردمی نوت ۸ پرو با A51 سامسونگ مشخص کرد که هر دو گوشی نام برده شده از دوربین های اصلی و سلفی بسیار خوبی برخوردارند و واقعا نمی‌توان گفت مطلقا دوربین یکی از این دو گوشی نسبت به محصول دیگر بهتر خواهد بود. به شما قول می‌دهیم با خرید هر یک از این دو اسمارتفون، از عملکرد دوربین آن ها راضی خواهید شد.

باتری و شارژدهی

این روزها کیفیت عملکرد باتری گوشی های موبایل و توانایی آن ها در تامین انرژی مورد نیاز دستگاه به یکی از اصلی ترین ویژگی های مهمی تبدیل شده که خیلی از کاربران در انتخاب و خرید موبایل به آن توجه می‌کنند. باتری که برای تامین انرژی مورد نیاز گوشی A51 سامسونگ بکار رفته از نوع لیتیوم پلیمری بوده و ظرفیت ۴۰۰۰ میلی آمپر ساعتی دارد. با توجه به اندازه نمایشگر این محصول و سایر ویژگی های آن، تصور نداریم که ظرفیت ۴۰۰۰ میلی آمپر ساعتی باتری خیلی بازده عالی داشته باشد. در سمت مقابل باتری که برای گوشی شیائومی ردمی نوت ۸ پرو در نظر گرفته شده هم از نوع لیتیوم پلیمری است اما ظرفیت ۴۵۰۰ میلی آمپر ساعتی را ارائه می‌کند.

بنابراین انتظار داریم که قدرت شارژدهی باتری نماینده شیائومی وضعیت بهتری در مقایسه با سامسونگ داشته باشد. در مقایسه شیائومی ردمی نوت ۸ پرو با گلکسی A51 سامسونگ مشخص شد که یک کاربر معمولی با سطح کاربری متوسط گوشی تقریبا می‌تواند با یک مرتبه فول شارژ باتری گوشی A51 برای مدت زمان یک روز از آن استفاده کند که این مقدار شارژدهی کاملا معمولی و البته قابل قبول خواهد بود. در سمت مقابل همین کاربر با سطح استفاده مشابه قادر خواهد بود که با یک مرتبه شارژ باتری شیائومی Redmi Note 8 Pro تقریبا ۱.۵ روز و حتی گاها تا ۲ روز از آن استفاده نماید! بنابراین بدون تردید قدرت شارژدهی باتری نماینده شیائومی وضعیت بهتری در مقایسه با نماینده سامسونگ دارد.

مقایسه شیائومی ردمی نوت 8 پرو با گلکسی A51 سامسونگ

اما سرعت شارژ مجدد باتری آن ها چطور خواهد بود؟ شارژر فابریک گوشی Galaxy A51 یک شارژر ۱۵ واتی است و شارژر اورجینال گوشی ردمی نوت ۸ پرو شیائومی هم توان ۱۸ واتی دارد. در بررسی دو گوشی مشخص شد که برای فول شارژ باتری آن ها تقریبا باید مدت زمان یکسانی سپری شود. فول شارژ باتری هر دوی آن ها با شارژر اصلی خودشان تقریبا ظرف ۸۰ دقیقه انجام می‌شود. بنابراین علیرغم تفاوتی که مابین قدرت شارژدهی باتری دو گوشی وجود دارد، سرعت شارژ مجدد باتری آن ها چندان تفاوتی نسبت به هم نداشته و هر دو گوشی از این نظر وضعیت مناسبی را ارائه می‌کنند.

قیمت و ارزش خرید

در آخرین بخش مقایسه شیائومی ردمی نوت ۸ پرو با A51 سامسونگ قیمت و ارزش خرید این دو محصول را با هم مقایسه خواهیم کرد. از آنجایی که ما در این مقایسه نسخه مجهز به رم ۶ و حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایتی این دو اسمارتفون را با هم مقایسه کردیم، بنابراین در مقایسه قیمت گوشی هم این نسخه دو محصول را به عنوان ملاک در نظر می‌گیرد. ضمنا دقت داشته باشید که قیمت گوشی ها با توجه به نرخ ارز در زمان تدوین این مطلب مشخص شده است. در حال حاضر نسخه مجهز به رم ۶ و حافظه ۱۲۸ گیگابایتی گوشی A51 با قیمتی در حدود ۷.۳ میلیون تومان در بازار کشورمان به فروش می‌رسد و قیمت نسخه مشابه گوشی Redmi Note 8 Pro شیائومی حدود ۶.۲ میلیون تومان است!

بنابراین در اولین قدم باید بگوییم که هر دو گوشی و به ویژه گوشی ردمی نوت ۸ پرو در مقایسه با مشخصات فنی که دارند از قیمت رقابتی برخوردار هستند! پس هر دو گوشی ارزش خرید مطلوبی خواهند داشت و می‌توانند گزینه مناسبی برای خرید باشند. اما در مجموع به عقیده ما اگر از نظر بودجه با محدودیت مواجه نیستید نماینده سامسونگ را خریداری کنید اما اگر تفاوت قیمت نه چندان بالای مابین آن ها برایتان حائز اهمیت است و نمی‌خواهید خیلی هزینه کنید، گوشی ردمی نوت ۸ پرو شیائومی می‌تواند گزینه خرید بهتری برایتان باشد.

مقایسه ویدیویی

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا