فناوری
موضوعات داغ

دوربین وان پلاس ۸ پرو می‌تواند پشت برخی اجسام را ببیند!

در خبری غیرمنتظره اعلام شده است که دوربین فیلتر رنگ وان‌پلاس ۸ پرو عملکردی شبیه‌به پرتوهای ایکس از خود نشان می‌دهد و توانایی دیدن محتویات برخی اجسام را دارد.

وان‌پلاس ۸ پرو جدیدترین گوشی پرچم‌دار چینی‌ها است که سخت‌افزاری توانمند دارد و در پنل پشتی از مجموعه‌دوربین چهارگانه استفاده می‌کند. یکی از دوربین‌های به‌کاررفته در این گوشی وان‌پلاس حسگری ۵ مگاپیکسلی دارد و به‌منظور فیلتر رنگ‌ها به‌کار می‌رود. این دوربین از فناوری فوکوس خودکار تشخیص فاز (PDAF) و فوکوس خودکار لیزری بهره‌مند است.

به‌نظر می‌رسد دوربین فیتلر رنگ وان‌پلاس ۸ پرو این توانایی را دارد که در نقش پرتوهای ایکس ظاهر شود. این ویژگی کاملا شبیه‌به پرتوهای ایکس نیست، اما برخی امکانات آن را در دسترس قرار می‌دهد. وان‌پلاس ۸ پرو به‌لطف دوربین فیلتر رنگ و حسگرهای فرو سرخ می‌تواند محتویات درون برخی از مواد مشکی‌رنگ را مشاهده کند.

دوربین فیلتر رنگ وان‌پلاس ۸ پرو توانایی دیدن محتویات تمامی اشیاء را ندارد و به‌صورت گاه‌و‌بی‌گاه کار می‌کند. این دوربین تنها می‌تواند محتویات پشت مواد پلاستیکی مشکی بسیار باریک را مشاهده کند؛ موادی پلاستیکی که باریکی آن‌ها به‌حدی می‌رسد که در حالت عادی برخی از پرتوهای نور از درون آن‌ها عبور می‌کنند. دوربین فیلتر رنگ وان‌پلاس ۸ پرو می‌تواند درون برخی لباس‌ها را نیز ببیند.

ویدئوی زیر که توسط بن گسکین منتشر شده است، نحوه‌ی عملکرد دوربین فیلتر رنگ وان‌پلاس ۸ پرو را به‌تصویر می‌کشد:

نخستین بار بن گسکین اعلام کرد که دوربین گوشی جدید وان‌پلاس چنین قابلیتی دارد. از آن زمان تاکنون افراد زیادی به استفاده از آن پرداخته‌اند و ویدئوهای متنوعی را در فضای مجازی منتشر کرده‌اند. به‌تازگی یکی از کانال‌های معروف یوتیوب با نام آنباکس تراپی (Unbox Therapy) ویدئویی جدید منتشر کرده و به‌شکلی مفصل به دوربین فیلتر رنگ وان‌پلاس ۸ پرو پرداخته است. در ویدئوی آنباکس‌ تراپی ازطریق دوربین وان‌پلاس ۸ پرو محتویات درون اپل TV، یکی از کنترلرهای کنسول بازی نینتندو سوئیچ و حتی یک تی‌شرت نازک مشکی‌ دیده می‌شوند.

نحوه‌ی عملکرد دوربین فیلتر رنگ برای دستیابی به قابلیتی شبیه‌به پرتوهای ایکس چگونه است؟ وان‌پلاس در حال حاضر تصمیم گرفته نسبت‌به این گزارش‌ها واکنشی نشان ندهد؛ در حال حاضر مشخص نیست که وان‌پلاس این قابلیت را از قصد در دوربین قرار داده یا خیر؛ اما به‌نظر می‌رسد که قابلیت موردبحث از حسگرهای فرو سرخ گوشی استفاده می‌کند. این حسگرهای فرو سرخ می‌توانند نوع خاصی از تابش را که ازطریق چشم غیرمسلح انسان قابلیت‌رؤیت نیست، تشخیص دهند.

دوربین فیلتر رنگ وان پلاس 8 پرو

نمایی از دوربین فیلتر رنگ وان‌‌پلاس ۸ پرو

در طیف الکترومغناطیسی پرتوهای فرو سرخ دقیقا در بالای نور مرئی جای می‌گیرند و گاهی اوقات از آن‌ها با نام «تابش گرمایی» یاد می‌شود؛ زیرا ازطریق گرما می‌توانیم اثرات ناشی از تابش پرتوهای فرو سرخ را درک کنیم. دنیای ما غرق در پرتوهای فرو سرخ است؛ بااین‌حال چون نمی‌توانیم با چشم غیرمسلح پرتوهای فرو سرخ را ببینیم، چندان به آن‌ها اهمیت نمی‌دهیم و درموردشان فکر نمی‌کنیم. تقریبا نیمی از انرژی که از سوی خورشید به کره‌ی زمین می‌رسد ازطریق پرتوهای فرو سرخ دریافت می‌شود.

برخی تجهیزات خاص می‌توانند تابش فرو سرخ را ثبت کنند که از بین آن‌ها می‌توانیم به عینک‌های دید در شب و دوربین‌های گرمایی اشاره کنیم. استفاده از عینک‌های دید در شب و دوربین‌های گرمایی به شما امکان می‌دهد که محتویات درون برخی اشیاء را ببینید؛ زیرا پرتوهای فرو سرخ می‌توانند از درون این مواد خاص عبور کنند.

برای اینکه چشم ما توانایی دیدن اشیاء را داشته باشد، باید نور بازتابیده‌شده از آن‌ها به چشم برسد. نور مرئی توانایی عبور از درون برخی مواد را ندارد. درنتیجه وقتی فردی در پشت دیوار قرار گرفته و نور بازتابیده‌شده از او به چشم نمی‌رسد، ما نمی‌توانیم او را ببینیم. بااین‌حال همان‌طور که اشاره کردیم پرتوهای فرو سرخ از درون برخی مواد می‌گذرند. ازطریق تجهیزاتی ویژه نظیر دوربین‌های گرمایی پرتوهای فرو سرخ بازتابیده‌شده به چشم می‌رسند و امکان دیدن اشیاء فراهم می‌شود. آتش‌نشانان به‌طور معمول در ساختمان‌هایی که آتش گرفته‌اند برای دیدن محیطِ پر از دود، از دوربین‌های فرو سرخ بهره می‌گیرند.

دوربین فیلتر رنگ وان پلاس 8 پرو

طی چند سال اخیر گوشی‌های هوشمند پیشرفتی درخورتوجه به‌خود دیده‌اند و به قابلیت‌هایی جدید مجهز شده‌اند. امروزه در گوشی‌ها نیز حسگرهای فرو سرخ وجود دارند. به‌نظر می‌رسد هرچه گستردگی استفاده از حسگرهای فرو سرخ در گوشی‌ها بیشتر می‌شود می‌توان از آن‌ها برای اهدافی نظیر دیدن اشیاء درون برخی محفظه‌ها بهره گرفت.

وان‌پلاس ۸ پرو نخستین دستگاهی نیست که از پس انجام چنین کاری برمی‌آید. دوربین TrueDepth به‌کاررفته در آیفون‌های جدید اپل با استفاده از حسگر فرو سرخ چهره‌ی شما را اسکن می‌کند تا فناوری فیس ID دقتی بسیار بالا داشته باشد. از لحاظ تئوری می‌توان از این دوربین‌ها نیز برای دیدن اشیاء پشت برخی مواد بهره گرفت؛ البته اپل به‌صورت پیش‌فرض این امکان را فراهم نکرده است. مدتی پیش یکی از توسعه‌دهندگان با نام گلیرمه رمبو موفق‌به تولید اپلیکیشنی شد که امکان دیدن محتویات پشت برخی مواد را ازطریق دوربین ترودپت فراهم می‌کرد. بااین‌حال برای انجام این کار ازطریق راهکار گلیرمه رمبو باید از آیفونی جیل‌برک‌شده استفاده می‌کردید.

سؤالی که مطرح می‌شود این است که رسانه‌ای شدن قابلیت ویژه‌ی دوربین فیلتر رنگ وان‌پلاس ۸ پرو می‌تواند شرکت وان‌پلاس را دچار دردسر کند یا خیر؛ به‌خصوص با درنظرگرفتن اینکه دوربین موردبحث می‌تواند درون برخی لباس‌های نازک را نیز ببیند و حریم خصوصی را نقض کند. در ویدئوی کانال آنباکس تراپی می‌بینیم که دوربین فیلتر رنگ وان‌پلاس ۸ پرو توانایی مشاهده‌ی درون برخی لباس‌ها را نیز دارد، البته به‌شکلی بسیار محدود. یکی از کاربران شبکه‌ی اجتماعی ردیت نیز این موضوع را تأیید کرده است.

با درنظرگرفتن میزان جدی‌بودن این مشکل احتمال می‌دهیم وان‌پلاس بخواهد به‌‌زودی ازطریق به‌روزرسانی نرم‌افزاری عملکرد دوربین فیلتر رنگ گوشی جدیدش را محدود کند . پیش‌تر در دهه‌ی ۱۹۹۰ میلادی اتفاقی مشابه برای سونی رخ داد؛ در آن زمان سونی دوربینی فیلم‌برداری ساخته بود که از حالت دید در شب پشتیبانی می‌‌کرد و می‌شد ازطریق آن درون لباس‌ها را نیز دید. سونی درنهایت مجبور شد دوربین‌های یادشده را فراخوانی کند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا