فناوری

تشخیص شارژر اصلی از تقلبی، سامسونگ و اپل

خرید یک شارژر اصل و اورجینال از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و شما باید در حین انتخاب آن حتما به موارد خاصی دقت کنید و مطمئن شوید شارژری اصل تهیه می‌کنید. در صورت استفاده از شارژر های تقلبی ممکن است مشکلات زیادی برایتان به وجود آید. در ادامه این مطلب بیشتر در مورد خطرات بکارگیری شارژرهای فیک و نحوه تشخیص شارژر اصلی از تقلبی (سامسونگ و اپل) می‌پردازیم. با ما همراه شوید.

تشخیص شارژر اصلی از تقلبی : مقدمه

همه گوشی های موبایل حداقل یک شارژر را به طور پیش فرض ارائه می‌کنند. شارژر ها عموما از دو بخش مختلف تشکیل می‌شود که به ترتیب کابل شارژر و آداپتور نام دارند. آداپتور وظیفه تبدیل شدت جریان و ولتاژ برق از حالت عادی به مقدار مورد نیاز برای شارژ باتری گوشی را بر عهده دارد و کابل شارژر هم این باری الکتریکی تولید شده توسط آداپتور را به گوشی و باتری آن منتقل می‌کند. مطمئنا برای همه شما پیش آمده که بنا به هر دلیل امکان استفاده از شارژر فابریک گوشی خود را نداشته باشید. به عنوان مثال ممکن است شارژر فابریک گوشی شما بنا به هر دلیل خراب شود یا آن را گم کنید! در این شرایط باید به فکر خرید یک شارژر جدید باشید! اما در این بین یک سوال بسیار مهم وجود دارد که باید قبل از اقدام به خرید شارژر جدید حتما به آن پاسخ دهید!

تشخیص شارژر اصلی از تقلبی اپل و سامسونگ چطور ممکن است؟ به بیان دیگر چطور باید مطمئن باشیم شارژر جدیدی که برای گوشی خود می‌خریم اصل و اورجینال است و کیفیتی مشابه با شارژر فابریک موبایلمان را ارائه می‌کند؟ متاسفانه تشخیص این موضوع خیلی ساده نیست و با توجه به اینکه این روزها نمونه های تقلبی انواع شارژر ها به مراتب شبیه به شارژر های اصلی و اورجینال ساخته می‌شوند، تشخیص این امر دشوارتر خواهد شد. در ادامه این مطلب می‌خواهیم در رابطه با خطرات استفاده از شارژر های غیر اورجینال و همچنین روش های تشخیص دادن شارژر اصلی سامسونگ و اپل از نمونه های تقلبی صحبت کنیم.

تشخیص شارژر اصلی از تقلبی | سامسونگ و اپل

اهمیت استفاده از شارژر اورجینال و اصلی

قبل از اینکه به روش هایی اشاره کنیم که با توجه به آن ها می‌توانید یک شارژ اصلی سامسونگ یا اپل را از نمونه های تقلبی تشخیص دهید بهتر است مشخص نماییم که اصلا چرا این موضوع و بکارگیری شارژر اصل حائز اهمیت است؟ اصلا اگر از شارژر های تقلبی و جعلی استفاده کنیم چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ برخی از اصلی ترین مشکلاتی که ممکن است بکارگیری شارژرهای غیر اورجینال و تقلبی برای شما و موبایلتان به همراه داشته باشند شامل موارد زیر می‌شوند:

  • آسیب زدن به باتری: یک شارژر غیر اورجینال و تقلبی که در ساخت آن به استانداردهای لازم توجهی نشده می‌تواند مستقیما به باتری موبایلتان آسیب برساند! به عنوان مثال ممکن است طراحی شارژر مورد نظر به گونه‌ای باشد که انتقال انرژی از آن با نوسانات زیادی همراه گردد. این نوسانات می‌توانند در حین اتصال گوشی به شارژر منجر به ایجاد استرس بر روی باتری، داغ شدن بیش از حد بدنه موبایل و در نهایت آسیب زدن به باتری شوند.
  • کند شارژ شدن گوشی: در خیلی از مواقع دیده شده که استفاده از یک شارژر بی‌کیفیت و اصطلاحا تقلبی منجر می‌شود که باتری موبایل کندتر از حالت عادی شارژ شود. این موضوع به آن دلیل رخ می‌دهد که شارژر مورد نظر در مقایسه با اطلاعاتی که بر روی آداپتور آن قید شده عملکرد متمایزی دارد و مثلا شدت جریان خروجی یا ولتاژ کمتری را ارائه می‌کند که در نتیجه منجر به کاهش سرعت شارژ شدن باتری می‌شود.
  • زود خالی شدن شارژ باتری: زود خالی شدن شارژ باتری گوشی های موبایل مسئله‌ای است که بیشتر به خوب باتری و کیفیت آن مربوط می‌شود اما بکارگیری شارژرهای غیر اورجینال و جعلی می‌تواند عامل پنهانی برای بروز این مشکل باشد. وقتی شما از شارژر تقلبی و بی‌کیفیت برای شارژ کردن باتری موبایل خود استفاده می‌کنید، عملا به باتری آسیب می‌رسانید و بدین ترتیب به تدریج می‌توانید شاهد بروز مشکل زود خالی شدن شارژ باتری هم باشید.
  • انفجار و آتش گرفتن گوشی: در مواقع نادر ممکن است بکارگیری شارژرهای غیر اورجینال و تقلبی منجر به بروز حوادث ناگواری مثل انفجار و آتش گرفتن گوشی هم شوند. بنابراین تشخیص شارژر اصلی از تقلبی برای استفاده از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. بارها دیده شده که آیفون های اپل و خیلی از گوشی های اندرویدی مادامی که در شارژ هستند و به دلیل نوسانات شارژر و بار الکتریکی دچار مشکلاتی مثل آتش گرفتن و انفجار می‌شوند. سعی کنید از همان ابتدای امر یک شارژر درست و مناسب برای موبایل خود تهیه نمایید تا خدای نکرده با حوادث این چنینی رو به رو نشوید.

تشخیص شارژر اصلی از تقلبی | سامسونگ و اپل

بنابراین استفاده از شارژر اورجینال، اصل و با کیفیت برای شارژ کردن باتری گوشی های آیفون، سامسونگ و دیگر برندها از اهمیت بالایی برخوردار است. اما چطور می‌توانید در حین خرید شارژ نمونه های اصلی را از تقلبی تشخیص دهید؟ در ادامه به شرح چند مورد از اصلی ترین روش ها و ترفند های شناسایی شارژر اورجینال و اصل از تقلبی می‌پردازیم.

تشخیص شارژر اصلی از تقلبی | سامسونگ و اپل

قبل از هر چیز باید بگوییم که تشخیص دادن شارژر اصلی سامسونگ و آیفون از نمونه های تقلبی به هیچ عنوان کار ساده‌ای نیست و نیاز به دقت و تجربه بالا دارد. در خیلی از مواقع حتی افرادی که واقعا در این حوزه با تجربه هستند هم ممکن است فریب کپی‌برداری ساخت شارژر های تقلبی برخی از شرکت های واسط شوند. متاسفانه این روزها شارژر های غیر اورجینال به مراتب شبیه به شارژر های اصلی طراحی می‌شوند. برخی از اصلی ترین روش هایی که می‌توانید از آن ها برای تشخیص شارژر اصلی از تقلبی استفاده کنید در ادامه شرح داده شده‌اند.

۱. فروشگاه های معتبر

خرید از فروشگاه های معتبر شاید مستقیما روشی برای تشخیص دادن شارژر های اصلی از تقلبی نباشد اما ترفندی است که می‌توانید از آن برای انجام یک خرید مطمئن استفاده کنید و حداقل خیالتان جمع باشد جنسی که تهیه می‌کنید مطابق با توضیحات ارائه شده فروشنده کیفیت دارد. فرقی ندارد فروشگاهی که از آن شارژر خود را می‌خرید یک فروشگاه اینترنتی باشد یا یک فروشگاه فیزیکی و فقط اعتبار آن در عرضه لوازم جانبی موبایل مهم و حائز اهمیت است. برخی از فروشندگان در قبال اورجینال بودن قطعاتی مثل شارژر موبایل ضمانت ارائه می‌کنند که طبیعتا این موضوع می‌تواند جالب و مناسب باشد و اطمینان دهد که شارژر عرضه شده در آن فروشگاه اورجینال است. پس در قدم اول سعی کنید از فروشگاه هایی خرید نمایید که معتبر هستند. همچنین نظرات همه کاربران را قبل از ثبت سفارش و خرید در فروشگاه های آنلاین مطالعه کنید.

۲. بسته بندی شارژر

شرکت های سازنده گوشی های هوشمند به بسته‌بندی مناسب، درست و زیبای محصولاتشان اهمیت می‌دهند و همین مسئله می‌تواند به عنوان ترفندی برای تشخیص دادن شارژر های اصلی از نمونه های تقلبی مورد استفاده قرار گیرد. به عنوان مثال سامسونگ یا اپل شارژر های اصلی گوشی های خودشان را داخل یک پاکت یا پلاستیک ساده قرار نمی‌دهند و عموما آن ها را با پکیج یا بسته بندی های شکیل و خاص عرضه می‌کنند. شما با توجه به کیفیت بسته بندی یک شارژر می‌توانید تا حد زیادی متوجه شوید که آن شارژر اصل است یا تقلبی! به هیچ عنوان شارژر هایی که اصلا بسته‌بندی ندارند یا در داخل یک پاکت ساده هستند را تهیه نکنید چون مطمئن باشید این شارژر های اصل نیستند.

تشخیص شارژر اصلی از تقلبی | سامسونگ و اپل

۳. نوشته های روی شارژر

این ترفند و روش خیلی ساده قابل درک و تشخیص نیست! در این روش باید به نوشته های روی شارژر و به ویژه آداپتور آن دقت کنید. شارژر های اورجینال و اصلی به گونه‌ای هستند که در نوشته های روی آن ها نظم کامل و مشخصی قابل رویت است، اما نوشته های روی برخی از شارژر های تقلبی اینگونه نخواهد بود و همین مسئله می‌تواند فیک بودن آن ها را نشان دهد. به عنوان مثال به تصویر زیر نگاه کنید. اگر با دقت به نام SAMSUNG حک شده روی دو شارژ توجه نمایید متوجه خواهید شد که فونت استفاده شده در شارژر سمت چپ یکنواخت و منظم است اما فونت روی شارژ سمت راست خیلی یکنواخت به نظر نمی‌رسد. همین مسئله می‌تواند مشخص کند که شارژ سمت راست جعلی است و شارژ سمت چپ احتمالا یک نمونه اصلی خواهد بود.

تشخیص شارژر اصلی از تقلبی | سامسونگ و اپل

در برخی از شارژر های تقلبی ممکن است نوشته های روی بدنه شارژر در یک راستا قرار نداشته باشند که این اتفاق هیچوقت در شارژر های اصلی و اورجینال رخ نمی‌دهد. همچنین تقریبا تمام شرکت های سازنده اسمارتفون ها، شارژ گوشی های خودشان را با نوشته های حک شده بر روی آن ها روانه بازار می‌کنند و اینطور نیست که برچسب یا لیبلی روی بدنه شارژر نصب شده باشد و اطلاعات و مشخصات آن را ارائه نماید. پس اگر با شارژری مواجه شدید که اطلاعات آن روی بدنه آداپتور حک نشده و فقط یک برچسب یا لیبل برای مشخص کردن اطلاعات شارژ روی آن زده شده، احتمالا آن شارژ تقلبی است. پس یکی دیگر از موثرترین روش های تشخیص شارژر اصلی از تقلبی سامسونگ و اپل مربوط به توجه دقیق به نوشته های روی بدنه شارژر و یکنواختی آن ها می‌شود.

۴. اطلاعات روی آداپتور

یکی دیگر از روش های خوب و موثری که می‌توانید از آن به منظور تشخیص دادن شارژر های اصلی از نمونه های تقلبی استفاده کنید مربوط به زیر ذره‌بین قرار دادن اطلاعات روی آداپتور می‌شود. اگر شارژر فابریک گوشی خودتان را در اختیار دارید، در هنگام خرید شارژر آن را با خود ببرید و نوشته های روی بدنه آداپتور آن را با نوشته های روی آداپتور شارژ جدیدی که قرار است تهیه کنید مقایسه نمایید. دقت داشته باشید صرفا یکسان بودن نوع نوشته های روی دو شارژر نمی‌تواند دلیل قطعی مبنی بر اورجینال بودن شارژری که قصد خریدش را دارید باشد و فقط روشی برای کسب اطمینان بیشتر است.

اما اطلاعات دیگری هم روی آداپتور شارژر های موبایل حک می‌شوند که باید به آن ها توجه کنید. یکی از مواردی که زیاد در شارژر های تقلبی بکار می‌رود مربوط به حک کردن عباراتی مثل A، A+، A++ و غیره بر روی آداپتور شارژ می‌شود. اگر شارژری این عبارات را روی بدنه خودش داشت، مطمئن باشید که آن شارژر تقلبی است و در واقع توسط شرکت های واسطی ساخته شده که برای تفکیک کیفیت شارژر های خودشان نماد A را در آن بکار برده‌اند. این شارژر ها حتی اگر بهترین کیفیت را هم داشته باشند باز یک شارژر تقلبی هستند و نمی‌توانند کیفیتی مشابه با شارژر فابریک گوشی شما را ارائه کنند و استفاده از آن ها ریسکی است.

تشخیص شارژر اصلی از تقلبی | سامسونگ و اپل

در سمت مقابل حک شدن عبارت UL که عموما با یک دایره هم نشان داده می‌شود بر روی بدنه آداپتور شارژرها می‌تواند نشان دهنده بهره‌مندی آن شارژر از استانداردهای ایمنی لازم از Underwriters Laboratories باشد که یک سازمان جهانی شناخته شده در زمینه تضمین ایمنی کالاهای الکترونیکی و شارژر های موبایل است. بنابراین اگر این نماد را روی بدنه آداپتور شارژ مشاهده کردید، احتمال اورجینال بودن آن وجود دارد. البته متاسفانه اخیرا زیاد دیده شده که شرکت های سازنده شارژر های تقلبی و جعلی هم این نماد را روی بدنه محصولاتشان حک می‌کنند، بنابراین باز هم نمی‌توان با قاطعیت گفت که اگر روی آداپتور شارژری عبارت UL حک شده باشد آن شارژر اصل و اورجینال است.

۵. نشانه های ظاهری مربوط به تولید و ساخت

اگر فرد دقیقی باشید می‌توانید با توجه به نشانه های ظاهری مرتبط با نحوه تولید و ساخت آداپتور شارژ هم نمونه های تقلبی را از نمونه های اصلی و اورجینال تشخیص دهید اما انجام این کار ساده نیست چون دقت شرکت های تولید کننده محصولات تقلبی طی چند سال اخیر به شدت بالا رفته و این شرکت ها نشانه های ظاهری تقلبی بودن محصولاتشان را عموما برطرف کرده‌اند. اما با این وجود امکان تشخیص شارژر اصلی از تقلبی با مشاهده و زیر ذره‌بین قرار دادن دقیق ظاهر آداپتور امکان خواهد بود اما چطور و چگونه؟

نشانه های ظاهری که می‌توانند مشخص کنند یک شارژ اصلی نیست متعدد هستند و شما باید به در چند ثانیه به دنبال پیدا کردن همه این نشانه ها باشید. به عنوان مثال در خیلی از شارژر های تقلبی درز یا همان خطی که مابین دو بخش بدنه آداپتور شارژ وجود دارد بیش از اندازه ضخیم است و به نوعی درز بدنه آداپتور کاملا مشهود و مشخص خواهد بود در حالی که شارژر های اورجینال و اصلی اینطور نیستند. برای تشخیص بهره این موضوع کافیست فشار کوچکی به بدنه شارژ وارد کنید تا تغییرات درزهای آن را مشاهده نمایید. در شارژرهای اورجینال با انجام این کار تقریبا هیچ تغییری در ضخامت درز شارژر ایجاد نمی‌شود.

تشخیص شارژر اصلی از تقلبی | سامسونگ و اپل

ناهماهنگی هایی که در برخی از بخش های بدنه آداپتور شارژ وجود دارند هم می‌توانند روشی برای تشخیص دادن آن ها و تفکیکشان از شارژر های اصلی باشند. به عنوان مثال به عکس فوق دقت کنید. همانطور که می‌بینید در بخشی که با یک بیضی مشخص کرده‌ایم، ناهماهنگی در قالب گیری بدنه شارژر سمت راست دیده می‌شود که مطلقا نشان دهنده فیک و جعلی بودن آن است. همچنین محل اتصال سوکت شارژر یا همان پویت USB هم برخلاف شارژر سمت چپ (شارژر اصل) خیلی هماهنگ و یک دست قالب‌گیری نشده است. این نوع نشانه ها می‌توانند در هر جای بدنه آداپتور شارژر های جعلی مشاهده شوند و شما به راحتی می‌توانید با توجه به آن ها یک شارژ اصلی از تقلبی را تشخیص دهید.

۶. کیفیت اتصال سیم شارژر به پورت آداپتور

یک روش ساده دیگر هم وجود دارد که شاید با استفاده از آن بتوانید شارژ های اصلی را از تقلبی تشخیص دهید. این روش مربوط به تست نحوه اتصال سیم شارژر به پورت آداپتور آن می‌شود. در شارژر های اورجینال و با کیفیت این اتصال کاملا روان و بدون مشکل برقرار می‌شود و اینطور نیست که حالتی خیلی نرم یا خیلی سفت در حین وصل کردن و جداسازی پورت USB کابل شارژ از آداپتور بوجود آید، اما متاسفانه در اغلب شارژر های تقلبی اینطور نیست و گاها دیده شده که اتصال کابل شارژر به آداپتور خیلی سفت برقرار می‌شود و تقریبا جداسازی سیم از آداپتور باید با اعمال نیروی کششی زیاد انجام پذیرد یا ممکن است شرایط برعکس برقرار باشد و سیم شارژر خیلی راحت از آداپتور آن جدا شود که این نشانه ها مشخص می‌کنند در طراحی آن شارژر دقت لازم به عمل نیامده و احتمالا آن شارژر تقلبی خواهد بود.

۷. وزن شارژر

یکی دیگر از روش های ساده و کارآمدی که می‌توانید از آن برای تشخیص شارژر اصلی از تقلبی سامسونگ و اپل استفاده کنید مربوط به بررسی وزن آن ها می‌شود. عموما شارژر های اصلی دو برند سامسونگ و آیفون به دلیل بکارگیری قطعات خاص در بدنه و آداپتور آن ها سنگین تر از شارژر های تقلبی هستند. بنابراین اگر احساس کردید آداپتور یک شارژر خیلی سبک است، احتمالا با نمونه تقلبی رو به رو هستید. اگر شارژر فابریک گوشی خودتان را حتی در حالتی که خراب شده به همراه داشته باشید به راحتی می‌توانید وزن آن را با وز ن شارژر جدیدی که می‌خواهید بخرید مقایسه کنید و در نهایت متوجه شوید که وزن شارژر جدید از نمونه فابریک بیشتر است یا کمتر!

۸. پایه شارژر

نوبت به معرفی یکی از جالب ترین روش های تشخیص شارژر اصلی از تقلبی می‌رسد. این روش مربوط به تفاوتی می‌شود که در بخش تحتانی پایه شارژر های اورجینال در مقایسه با اغلب شارژر های تقلبی وجود دارد، البته در برخی موارد دیده شده که شرکت های سازنده شارژر های تقلبی هم با در نظر گرفتن این تفاوت نمونه های تقلبی شارژرهای خودشان را مشابه نمونه های اصلی می‌سازند، اما در ساخت اغلب شارژر های تقلبی این مسئله نادیده گرفته می‌شود. اما تفاوت مورد نظر چیست؟ اگر به بخش تحتانی پایه شارژر های اصلی و اورجینال دقت کنید یا این بخش را با ناخن خودتان لمس کنید، متوجه خواهید شد که بخش تحتانی پایه آداپتور شارژ ضخیم تر از بخش ابتدایی آن طراحی شده است!

تشخیص شارژر اصلی از تقلبی | سامسونگ و اپل

محلی که در پایه آداپتور شارژر های اصلی کمی ضخیم تر طراحی می‌شود را در عکس فوق و سمت چپ مشاهده می‌کنید. دلیل اینکه این قسمت کمی ضخیم تر طراحی می‌شود این است که مقاومت پایه شارژر افزایش یابد و به مرور زمان اتفاق هایی مثل وارد شدن نیروهای جانبی به بدنه شارژر منجر به شکستن پایه های پلاستیکی آن نشود. شما با کشیدن ناخن خود روی طول پایه آداپتور می‌توانید این برآمدگی و ضخامت بیشتر را در بخش تحتانی پایه آن احساس کنید. در اغلب شارژ های تقلبی به ایجاد این ضخامت بیشتر توجهی نمی‌شود و همین مسئله می‌تواند راهی برای تشخیص دادن شارژر های اصلی از نمونه های تقلبی باشد.

۹. سیم یا کابل شارژر

موضوع بعدی که توصیه داریم در انتخاب و خرید شارژر های موبایل به آن توجه کنید مربوط به سیم و کابل شارژ می‌شود. کابل های شارژری که برای شارژرهای تقلبی عرضه می‌شوند هم در مقایسه با کابل های شارژرهای اصلی متفاوت خواهند بود اما در اغلب مواقع تفاوت مابین این دو بسیار ناچیز است و اغلب کاربران به راحتی متوجه این تفاوت ها نمی‌شوند. یکی از واضح ترین تفاوت های نمونه سیم شارژر اصلی از تقلبی می‌تواند مربوط به سایر سوکت آن باشد. در برخی از شارژر های تقلبی این سوکت ممکن است ابعاد بزرگ تری داشته باشد و همین مسئله سبب شود که شارژر خوب داخل پورت گوشی جا نخورد! اگر این حالت برایتان به وجود آمد، مطمئن باشید سیم شارژری که خریداری کرده‌اید تقلبی است.

تشخیص شارژر اصلی از تقلبی | سامسونگ و اپل

مسئله بعدی که توصیه داریم به آن توجه کنید مربوط به رنگ لیبل و نوشته های روی سوکت سیم شارژر می‌شود. اگر نماد یو اس بی روی این سوکت ها حک شده، حتما به رنگ و نوع حک شدن آن دقت کنید. این لیبل باید به صورت لیزری روی سوکت USB حک شود و کم رنگ باشد. اگر می‌بینید که نماد یو اس بی روی سوکت سیم شارژر خیلی پر رنگ است و اصلا شبیه به حالت پرینت لیزری نیست، مطمئن باشید که سیم شارژر مورد نظر تقلبی خواهد بود. این دو مورد از اصلی ترین مواردی هستند که می‌توانید از آن ها برای تشخیص سیم شارژر های اصلی از تقلبی استفاده کنید.

۱۰. قیمت

قیمت بالا و گران صرفا نمی‌تواند نشان دهنده اورجینال بودن یک شارژر باشد اما مطمئن باشید قیمت خیلی ارزان می‌تواند نشان دهنده غیر اورجینال و تقلبی بودن یک شارژ محسوب شود. بنابراین یکی دیگر از مواردی که توصیه داریم در انتخاب و خرید شارژر برای گوشی خود به آن توجه ویژه‌ای داشته باشد مربوط به قیمت می‌شود. به هیچ عنوان شارژر سامسونگ یا شارژر اپل خیلی ارزان نخرید چون هیچ ارزانی بی‌دلیل نیست. از سمت دیگر فریب افراد سودجویی را هم نخورید که همان شارژر های جعلی و تقلبی را با قیمت چند برابر به عنوان شارژ اورجینال می‌فروشند.

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به معرفی ۱۰ روش و ترفند مختلف پرداختیم که با استفاده از آن ها قادر به تشخیص شارژر اصلی از تقلبی سامسونگ و اپل خواهید بود. همچنین به طور مختصر در رابطه با خطراتی صحبت کردیم که استفاده از شارژر های تقلبی می‌توانند برایتان به همراه داشته باشند. با توجه کردن به تمام نکاتی که شرح دادیم شما می‌توانید یک انتخاب خوب داشته باشید و شارژر با کیفیتی تهیه کنید که به احتمال ۹۰ درصد تقلبی نخواهد بود. امیدواریم از این مقاله اختصاصی استفاده لازم را به عمل آورده باشید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا