فناوری

تریلر، جعبه گشایی و بررسی تخصصی شیائومی Mi Note 10

Xiaomi Mi Note 10

شیائومی بالاخره بعد از چند سال عضو جدیدی از خانواده می نوت ها را معرفی کرد که در خواب عمیقی رفته بودند. عضو جدید هر چند با اختلاف زمانی زیاد از نسل قبلی معرفی شد اما پرقدرت و مصمم است تا بتواند سهمی از بازار را در دست بگیرد. می نوت ۱۰ این عضو جدید است که در دو نسخه معرفی شده یکی می نوت ۱۰ و یکی می نوت ۱۰ پرو که در بررسی امروز در مورد نسخه معمولی یعنی می نوت ۱۰ صحبت می‌کنیم که در حقیقت تفاوتی با نسخه پرو ندارد به جز در بخش تعداد عدسی‌های لنز اصلی و حافظه داخلی و حافظه رم.

طراحی

Mi Note 10 در حقیقت نسخه جهانی گوشی می سی سی ۹ پرو است که در چین معرفی شد. ما رنگ سبز گوشی را در اختیار دارم که رنگی خاص و متفاوت از این گوشی به حساب می‌آید. بر خلاف ردمی نوت ۸ پرو قاب پشتی در بازتاب نور دو رنگ نمی‌شود و یکدست به رنگ سبز است. قاب پشتی طراحی براق دارد و همین امر سبب می‌شود اثرانگشت روی آن بماند اما در رنگ سبز اصلا خودش را نشان نمی‌دهد و هیچ اثر نامطلوبی روی ظاهر گوشی نمی‌گذارد. مانند گوشی‌های گلکسی یا پی ۳۰ پرو هم لبه‌های قاب پشتی و هم لبه‌های قاب جلو خمیدگی دارند که باعث می‌شود می نوت ۱۰ خوب در دستان کاربر قرار بگیرد.

نوت ۱۰ هم گوشی سنگینی است و هم ضخیم و در سال ۲۰۱۹ ضخامتی برابر ۹.۷ میلی‌متر برای گوشی‌ای هوشمند خیلی جالب نیست اما این وزن و ضخامت زیاد را باید به پای لنزهای بزرگ و باتری پرظرفیتش بگذاریم و به شیائومی حق بدهیم که چاره‌ای جز این نداشته باشد.

در قاب جلو صفحه‌نمایش بزرگی را می‌بینیم که به لطف حاشیه‌های بسیار کم و خمیدگی زیاد در لبه‌ها و البته ناچ قطره‌ای کوچک بالای خودش توانسته فضای زیادی در حدود ۸۸ درصد از قاب جلو را در اختیار داشته باشد و همین امر سبب شده اندازه شاسی گوشی خیلی بزرگ نباشد.

لبه سمت راست کلیدهای ولوم و پاور را می‌بینم با طراحی کاملا شبیه به هم و کمی پایین‌تر هم در گاه سیم کارت‌ها قرار دارند.

سمت چپ هیچ گزینه‌ای دیده نمی‌شود. بالای گوشی که مثل پایین گوشی و مثل پی سی پرو طراحی کاملا تخت دارد درگاه اینفرارد و میکروفون دوم را می بنیم و پایین گوشی درگاه ارتباطی تایپ سی را کنار جک ۳.۵ میلی‌متری صدا، میکرفون اصلی  اسپیکر می‌بینیم.

صفحه‌نمایش

صفحه گوشی جنس امولد دارد و کیفیت فول اچ دی برایش در نظر گرفته شده. این صفحه مثل قاب پشتی با گوریلا گلس ۵ پشتیبانی می‌شود که در برابر خط و خش مقاوم باشد. صفحه نوت ۱۰ نور خیلی خوبی دارد و به همین خاطر هیچ مشکلی برای مشاهده محتوا زیر نور خورشید ندارید. این صفحه رنگ‌ها را خیلی خوب نشان می‌دهد و به خاطر جنسی که دارد عمق رنگ مشکی در آن خیلی بالاست. در کل این صفحه‌نمایش ۶.۵ اینچی یک صفحه بسیار خوب برای مشاهده فیلم و بازی کردن به حساب می‌آید.

با وجود اینکه لبه‌های صفحه‌نمایش خمیدگی دارند اما هیچ مشکلی به عنوان لمس ناخواسته در آن رخ نمی‌دهد و به علاوه این خمیدگی در قاب جلو طراحی‌ای جذاب را برایش به همراه آورده.

سری به بخش تنظیمات صفحه نمایش می‌زنیم تا با بخش‌های مختلف آن آشنا شویم.

Color Scheme: این بخش این امکان را به شما می‌دهد که بتوانید گرمای رنگ‌هایی که در این صفحه به نمایش در می‌آیند با توجه به سلیقه خودتان تنظیم کنید.

Anti-Flicker Mode: اگر این تنظیم را فعال کنید درخشش صفحه نمایش در نور کم به گونه‌ای تنظیم می‌شود که برای چشمان شما کمترین فشار از سمت صفحه نمایش القا شود در عین حال که احتمال این وجود دارد که کیفیت برخی تصاویر تحت تاثیر قرار بگیرد.

Dark Mode: این تنظیم این امکان را می‌دهد تا با فعال شدندش تمام رنگ‌های سفید در منوی گوشی به رنگ مشکی تغییر کند و بنابراین در نور کم فشار بسیار کمتری به چشمان کاربر وارد شود در عین حال که مشاهده محتوا در این حالت هم خیلی آسان‌تر است. در عین حال به لطف استفاده از صفحه نمایش امولد زمانی که این تنظیم فعال می‌شود به سبب اینکه صفحه نمایش برای نمایش رنگ مشکی پیکسل‌ها را خاموش می‌کند مصرف باتری کاهش پیدا می‌کند.

  

Notch & Staus Bar: در این بخش می‌توانید بخش بالای صفحه نمایش را با توجه به سلیقه خودتان شخصی سازی کنید به این صورت که با ریختن رنگ مشکی در اطراف ناچ آن را مخفی کنید یا اینکه از گوشی بخواهید درصد باتری را در کنار یا داخل آیکون باتری نشان دهد یا …. .

Full Screen Display: در این بخش می‌توانید کلیدهای ناوبری را می‌توانید تنظیم کنید به این صورت که چیدمان این کلیدها را تعیین کنید یا اینکه در کل کلیدهای ناوبری را حذف کنید و تعامل را با گوشی به این صورت انجام دهید که با استفاده از حرکات جسجری در منوها حرکت کنید.

Always-on: به لطف استفاده از صفحه‌نمایش امولد می‌توانید این تنظیم دوست داشتنی را روی این گوشی داشته باشید. با فعال کردن این تنظیم هر چند میزان مصرف باتری تحت تاثیر قرار می‌گیرد اما به آن شدت امکان این را دارید که روی صفحه خاموش قفل شده گوشی اطلاعاتی جذاب از جمله ساعت، تاریخ، نوتیفیکیشن‌ها و میزان درصد باتری را مشاهده کنید. در این بخش به علاوه امکان این را دارید که از گوشی بخواهید با برداشتنش از روی سطح صفحه نمایش روشن و آماده به کار شود یا میزان روشن ماندن صفحه بعد از مدتی بدون استفاده ماندن را تعیین کنید.

نرم‌افزار

سیستم‌عامل دستگاه اندروید نسخه ۹ است و رابط کاربری می یو ای نسخه ۱۱ روی آن نصب شده که رابط کاربری‌ای بسیار دوست داشتنی است. این رابط کاربری علاوه بر اینکه ظاهر خیلی جذاب و چشمگیری دارد قابلیت شخصی سازی بسیار بالایی هم دارد که سبب می‌شود خیلی خوب بتوانید از پتانسیل گوشی خودتان استفاده کنید.

همه چیز در این رابط کاربری زیبا و دوشت داشتنی است. می‌توانید به خوبی به عنوان یک رابط کاربری که مدت‌ها شما را خسته نمی‌کند روی آن حساب کنید به علاوه اینکه کاملا نرم و روان کار می‌کند. صفحه قفل طراحی ساده اما کاربردی‌ای دارد. در صفحه اصلی می‌توانید دو حالت را برای نمایش برنامه‌ها انتخاب کنید که در حالت اول تمام برنامه‌های نصب شده روی گوشی در همان صفحه اصلی به نمایش در می‌آیند که پیش از این هم در گوشی‌های شیائومی این روند را می‌دیدیم اما حالتی جدید به این رابط  کاربری اضافه شده که به وسیله آن می‌توانید برنامه‌های نصب شده روی گوشی را در صفحه‌ای جداگانه به نام اپ دراور داشته باشید و از صفحه اصلی برای استفاده از برنامه‌های پرکاربرد خودتان و ویجت‌ها بهره ببرید.

نوتیفیکیشن بار بخشی کارآمد در این رابط کاربری به حساب می‌آید که علاوه بر نوتیفیکیشن‌ها که کامل و جامع هستند به تعداد زیادی سوییچ دسترسی دارید که به شما امکان کنترل کاملی روی گوشی می‌دهد بدون اینکه به بخش تنظیمات مراجعه زیادی داشته باشید.

سخت‌افزار

چیپ ستی که برای این گوشی در نظر گرفته شده اسنپدراگون ۷۳۰ جی است که روی خودش پردازنده ۸ هسته‌ای، حافظه رم ۶ گیگابایتی و حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایتی دارد. خبری هم از پشتیبانی از کارت حافظه خارجی نیست. از ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی ابتدای کار به ۱۰۹ گیگابایتش دسترسی دارید.

بازی کردن با این گوشی واقعا لذت بخش است. بازی کال آو دیوتی با وجود اینکه با گرافیک متوسط اجرا می‌شود اما کاملا نرمه و کوچک‌ترین لگی ندارد. بازی آسفالت ۹ هم در نهایت کیفیت به بهترین شکل ممکن اجرا می‌شود. هیچ داغ شدنی در هیچ نقطه‌ای از گوشی مشاهده نمی‌شود حتی با بازی بسیار طولانی‌مدت.

امنیت

سنسور اثرانگشت زیر صفحه‌نمایش قرار دارد. این سنسور جایش کمی بالاتر از حالت عادی است و عملکردش هم کاملا مناسب. این سنسور سرعت خوبی دارد؛ هرچند سرعتش از برخی گوشی‌های دیگر و حتی از سنسور اثرانگشت گوشی‌ای مثل می ۹ تی پرو کمتر است اما در مجموع کاملا رضایت‌بخش است.

قابلیت تشخیص چهره هم برای این گوشی در نظر گرفته شده که با کمک دوربین سلفی انجام می‌گیرد. این قابلیت در می نوت ۱۰ عملکرد خوبی دارد و هم در نور کافی و هم در نور خیلی کم توانایی خوب و کاملی در تشخیص چهره دارد و قفل گوشی را باز می‌کند.

اسپیکر

برای می نوت ۱۰ یک اسپیکر در نظر گرفته شده. این اسیپکر صدای بلندی ندارد و صدایش کاملا متوسط است اما همه چیز از طریق این اسپیکر واضح پخش می‌شود و تمام ابزار آلات موسیقی صدایشان به خوبی شنیده می‌شود.

باتری

باتری‌ای پرظرفیت برای می نوت ۱۰ در نظر گرفته شده. شیائومی از باتری‌ای با ظرفیت ۵۲۶۰ میلی‌آمپر ساعت استفاده کرده که ظرفیت خیلی بالایی بین گوشی‌های پرچم‌دار به حساب می‌آید. طبق انتظار باتری ماندگاری خیلی خوبی دارد و به راحتی در استفاده سنگین می‌توانید ۱ روز کامل را با آن کار کنید و در استفاده سبک و معمولی ۱ روز و نیم تا ۲ روز دوام می‌آورد. البته ما انتظار بیشتری از این باتری داشتیم ولی همین میزان عمر باتری هم برای گوشی‌ای پرچم‌دار مناسب است.

باتری این گوشی از شارژ سریع ۳۰ واتی پشتیبانی می‌کند که با کمک آداپتور ۳۰ واتی داخل جعبه می‌توانید در مدت زمان ۲۷ دقیقه باتری را تا ۵۰ درصد و در مدت ۶۰ دقیقه تا ۱۰۰ درصد شارژ کنید که برای باتری‌ای با این ظرفیت بالا عدد بسیار خوبی است.

دوربین

به جذاب‌ترین بخش گوشی یعنی دوربین می‌رسیم. شیائومی برای این گوشی از ۵ لنز برای دوربین اصلی استفاده کرده. لنز اصلی سنسور ۱۰۸ مگاپیکسلی دارد که از ۷ عدسی ساخته شده و اندازه دهانه دیافراگمش هم ۱.۷ است. یک لنز تلفوتو می‌بینیم که سنسور ۱۲ مگاپیکسلی دارد و برای زوم ۲ برابر اپتیکال استفاده می‌شود. لنز دیگر سنسور ۵ مگاپیکسلی دارد که آن هم تلفوتو است و توانایی زوم ۵ برابری را دارد و به OIS هم مجهز شده. لنز اولترا واید سنسور ۲۰ مگاپیکسلی دارد و در نهایت یک لنز مخصوص ماکرو داریم که سنسور ۲ مگاپیکسلی برایش در نظر گرفته شده.

در حالت عادی لنز اصلی که به او ای اس مجهز شده عکس‌هایی با رزولوشن ۲۷ مگاپیکسلی می‌گیرد. عکس‌ها جزئیات فوق‌العاده‌ای دارند و شارپی عالی است و با زوم کردن جزئیات دور به خوبی قابل مشاهده‌اند. رنگ‌ها خیلی خوب ثبت می‌شود و رنج دینامیکی هم بسیار بالاست که سبب می‌شود جزئیات در تمام بخش‌ها به یک اندازه خوب باشد.

  

امکان استفاده از حالت ۱۰۸ مگاپیکسلی هم وجود دارد که با استفاده از این حالت شارپی به طرز فوق‌العاده‌ای افزایش پیدا می‌کند و جزئیاتی که با چشم از فاصله زیاد مشخص نیستند توسط دوربین ثبت می‌شوند. رنگ‌ها در این حالت کمی گرم‌تر می‌شوند و همه چیز از رنج دینامیکی تا کنتراست فوق‌العاده و مثال زدنی است.

در زوم ۲ برابری و ۵ برابری هیچ افت کیفیتی در جزئیات دیده نمی‌شود اما از شارپی کمی کاسته می‌شود. در این حالت باز هم جزئیات سوژه‌های دور به خوبی نشان داده می‌شوند و در نهایت در زوم ۵۰ برابری افت کیفیت زیادی را داریم اما باز هم می‌تواند جزئیات سوژه را تشخیص داد.

  

نهایت میزان زوم دوربین این گوشی ۵۰ برابر است که در این حالت به طور حتم افت کیفیت شدیدی را تجربه می‌کنید اما با وجود این می‌توانید جزئیات سوژه‌ای که در دور دست قرار دارد مشاهده کنید.

  

دوربین اصلی می‌تواند عکس‌های پرتره بگیرد که عملکرد خوبی از خودش در این بخش نشان می‌دهد. در این عکس‌ها برش سوژه از پس‌زمینه خیلی خوب انجام می‌گیرد و به‌هم‌ریختگی در لبه‌ها دیده نمی‌شود در ضمن اینکه پس‌زمینه بسیار خوب مات می‌شود.

در نور شب دوربین اصلی عملکرد خیلی خوبی از خودش نشان می‌دهد. زمانی که در حالت عادی با آن عکاسی می‌کنیم نویز تصاویر خیلی کم است و جزئیات خوب ثبت می‌شوند و رنگشان هم کاملا خوب است. امکان استفاده از حالت نایت مود هم وجود دارد که هر چند نیاز زیادی به آن حس نمی‌شود اما با وجود این زمانی که از آن استفاده کنید روشنایی تصاویر خیلی بیشتر می‌شود. در نور شب هم استفاده از حالت ۱۰۸ مگاپیکسلی نتیجه خیلی خوبی دارد و عکس‌ها خیلی شارپ می‌شوند و جزئیات دور خیلی خوب مشخص هستند.

عکس‌های دوربین سلفی هم مانند دوربین اصلی خوب هستند. عکس‌های گرفته شده با این لنز جزئیات خیلی خوبی دارند و رنگ‌ها در آن‌ها خوب ثبت می‌شود. این دوربین عکس‌های پرتره هم می‌گیرد که در کنار ماتی بسیار خوب پس‌زمینه برش تصاویر هم خیلی خوب انجام می‌شود و هیچ به‌هم‌ریختگی ای در مرز بین سوژه و پس‌زمینه دیده نمی‌شود.

  

عکس‌های ماکرویی که با لنز ماکرو گرفته می‌شوند بسیار جذاب‌اند. می‌توانید از فاصله خیلی نزدیک از سوژه‌ها عکس بگیرید و نتیجه کار خیلی عکس با کیفیت و جزئیات بالایی درمی‌آید.

مقاومت سنجی

نتیجه گیری

می نوت ۱۰ مجموعه‌ای کامل و جذاب است. طراحی خیلی زیبایی دارد، صفحه‌نمایشش بسیار با کیفیت است، باتری با وجود ظرفیت بالایی که دارد خیلی سریع شارژ می‌شود، سخت‌افزارش برای بازی کردن و کارکردهای روزمره کاملا مناسب است و در نهایت دوربین‌هایش کیفیت خوبی دارند و هم خیلی جذاب‌اند. در کنار این‌ها نباید از قیمت بسیار رقابتی آن بگذریم که قیمتی برابر گوشی‌های بالا رده اکثر برندها را دارد در حالی که رقیبی برای پرچم‌دارها به حساب می‌آید.

البته این گوشی کاملا بدون عیب نیست؛ وزن و ضخامت زیاد، بیرون‌زدگی زیاد لنزها، عمر باتری نامتناسب با ظرفیت، که اگرچه عمر باتری خوبی دارد اما با ظرفیت بالایش همخوانی ندارد و در نهایت مجهز نبودن به چیپ ستی که در پرچم‌دارها می‌بینیم از معایبش هستند.

در کل می نوت ۱۰ را می‌توان گوشی‌ای دوربین محور خیلی خوب دانست که می‌توانید آن را به هر کسی معرفی کنید که به دنبال خرید بالا رده تمام عیار است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا