فناوری

تریلر ،جعبه گشایی و بررسی هواوی Y6s

Huawei Y6s

هواوی y6s 2019 یک گوشی ارزان قیمت است. این گوشی در عین ارزان بودن، امکاناتی را که برای کاربری روزانه مناسب است ارائه می دهد. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی تخصصی این گوشی پرداخته و دریابیم در مقابل پولی که پرداخت می کنیم چه چیزی بدست می آوریم؟ آیا این گوشی واقعا با این قیمتش امکانات خوبی ارائه می دهد؟

تریلر

 

مشخصات گوشی هواوی y6s 2019

› بدنه : ابعاد۱۵۶.۳×۷۳.۵×۸ میلیمتر (۶.۱۵×۲.۸۹×۰.۳۱ اینچ) ، وزن۱۵۰ گرم (۵.۲۹ oz) ، ساختارGlass front, پشت پلاستیک, فریم پلاستیک
› صفحه نمایش : نوع صفحه نمایش لمسی خازنی IPS LCD, با ۱۶ میلیون رنگ ،اندازه۶.۰۹ اینچ, ۹۱.۰ سانتیمتر مربع (نسبت سطح صفحه نمایش به بدنه در حدود ۷۹.۲ درصد)، وضوح ۷۲۰×۱۵۶۰ پیکسل, ۱۹.۵:۹ نسبت (~۲۸۲ ppi تراکم
› کارت حافظه : میکرو اس دی, تا ۵۱۲ گیگابایت (اسلات اختصاصی) ، داخل دستگاه۳۲GB 3GB RAM, 64GB 3GB RAM
› دوربین جلو : تک لنز۸ مگاپیکسل, f/2.0دیگر امکانات فلش LED فیلم برداری فیلم برداری ۱۰۸۰p با سرعت ۳۰ فریم در ثانیه
› دوربین پشت : تک لنز۱۳ مگاپیکسل, f/1.8, PDAF ، دیگر امکاناتفلش LED, تصویربرداری HDR, پانوراما ، فیلم برداریفیلم برداری ۱۰۸۰p با سرعت ۳۰ فریم در ثانیه
› امکانات ارتباطی : سرعتHSPA 42.2/5.76 Mbps, LTE-A ، شبکه بی سیمWi-Fi 802.11 b/g/n, Wi-Fi Direct, هات اسپات ، بلوتوث۴.۲ ، NFC ، USBmicroUSB 2.0
› سیستم عامل : اندروید ۹.۰ (پای); EMUI 9.1
› چیپست : Mediatek MT6765 هلیو P35 (12nm)
› پردازنده : هشت هسته ای (۴×۲.۳ GHz Cortex-A53 & 4×۱.۸ GHz Cortex-A53) پردازنده گرافیکی PowerVR GE8320
› باتری : Non-removable Li-Ion 3020 mAh battery

طراحی و ساخت

هواوی y6s یک طراحی انقلابی ندارد اما چیزی هم از رقبا کم ندارد. صفحه نمایش بزرگ و کشیده، گوشه های گرد و یک دوربین سلفی که همچون اشکی بر بالای صفحه نمایش نقش بسته است همه چیزی است که در نگاه اول از هواوی y6s 2019 می بینیم. این گوشی با وجودی که جزء گوشی های ارزان قیمت بازار محسوب می شود اما به گونه ای ساخته شده است که به هیچ عنوان حس ارزان بودن به شما منتقل نمی کند. ابعاد این گوشی در طول و عرض و ضخامت به ترتیب ۱۵۶.۳، ۷۳.۵ و ۸ میلی متر است. هواوی y6s 2019 در قاب پشتی و فریم اصلی از جنس پلاستیک است بنابراین دارای وزن کمی است. وزن این گوشی تنها ۱۵۰ گرم است که با این وزن جزء گوشی های سبک وزن بازار محسوب می شود.

هواوی y6s 2019

در جلوی گوشی شاهد وجود لبه بالایی نازکی هستیم اما در پایین آن لبه ای ضخیم قرار گرفته است. البته سنسور اثر انگشت گوشی در پشت آن قرار داشته و دقیقا نمیدانیم چرا هواوی چنین لبه ضخیمی را در پایین گوشی قرار داده است که مجبور شده برای پوشاندن آن نام خودش را به طور واضح و بزرگ بر آن درج کند. در پشت هواوی y6s شاهد وجود یک دوربین هستیم که حس نوستالژیکی ایجاد می کند چرا که دیگر کمتر گوشی هوشمندی را می توان یافت که تنها یک دوربین داشته باشد. علاوه بر دوربین، شاهد حسگر اثر انگشت در پشت گوشی هستیم که در مورد کارایی آن بعدا صحبت می کنیم.

هواوی y6s 2019

رنگ قاب پشتی هواوی y6s به صورت دوگانه است که قبلا نیز در گوشی های دیگری شاهد اینگونه قاب ها بوده ایم. در گوشه سمت راست هواوی y6s 2019 شاهد دکمه پاور و تنظیم صدا هستیم. در گوشه سمت چپ نیز سینی سیمکارت قرار داشته که توسط آن می توانید دو سیمکارت نانو استفاده کرده و یا یک کارت میکرو اس دی قرار دهید. در بالای گوشی یک جایگاه جک ۳.۵ میلی متری و همچنین یک میکروفون قرار دارد. در پایین گوشی نیز شاهد پورت میکرو USB هستیم و خبری از USB-C نیست. همچنین شاهد دو شیار اسپیکر هستیم که البته فقط یکی از اسپیکر ها کار می کند و دومی صرفا جهت زیبایی قرار داده شده است. کیفیت صدای پخش شده از سیستم صوتی این گوشی مناسب است و بلندی صدا در سطحی است که بتواند یک اتاق را در برگیرد اما در صدا های بالا شاهد افت کیفیت هستیم. در بالای دوربین سلفی گوشی نیز یک اسپیکر قرار داده شده است.

هواوی y6s 2019

در مجموع باید گفت طراحی و ساخت گوشی با توجه به قیمت و بازار هدف آن به خوبی انجام شده است. با اینکه این گوشی از جنس پلاستیک ساخته شده است اما همچنان محکم و با دوام به نظر می رسد. از طرفی چنین طراحی خوبی، قیمت پایین گوشی را به طور محسوسی پوشش داده و اگر با محصولا هواوی آشنا نباشید در نگاه اول تصور خواهید کرد با یک گوشی میان رده سر و کار دارید.

 صفحه نمایش

معمولا در گوشی های ارزان قیمت بازار شاهد صفحه نمایش هایی با کیفیت اچ دی پلاس هستیم. در هواوی y6s نیز دقیقا همینگونه بوده و یک نمایشگر ۶.۰۹ اینچی با کیفیت اچ دی پلاس و رزولوشن ۱۵۶۰×۷۲۰ را شاهد هستیم. با توجه به این سایز و کیفیت، شاهد تراکم پیکسلی ۲۸۲ پیکسل بر اینچ هستیم. با اینکه تراکم پیکسلی کم است اما با این حال پیکسل ها در فاصله معمولی به هیچ وجه مشخص نیستند. این صفحه نمایش که از نوع IPS LCD است توانایی نمایش ۱۶ میلیون رنگ را داشته و نسبت تصویر ۱۹:۵:۹ را ارائه می کند. صفحه نمایش هواوی y6s تقریبا ۷۹ درصد از قاب جلویی را پوشانده است که نسبت به سایر گوشی ها میزان کمتری است.

هواوی y6s 2019

با اینکه کیفیت صفحه نمایش گوشی کم است اما با این حال شاهد کیفیت تصاویر و رنگ های مناسبی هستیم که باعث می شود کیفیت کلی صفحه نمایش هواوی y6s رضایت بخش باشد. هر چند اگر اهل فیلم دیدن و یا بازی باشید از اینکه تنها می توانید با کیفیت ۷۲۰ پیکسلی فیلم ببینید راضی نخواهید بود. هواوی y6s دارای مجوز TÜV Rheinland که بدین معناست که می توانید با آن نور آبی گوشی را خاموش کنید که برای جلوگیری از بد خواب شدن و خستگی چشم بسیار مفید است.

هواوی y6s 2019

نور صفحه نمایش مناسب بوده و مشکلی برای کار با هواوی y6s در محیط های پر نور نخواهید داشت. همچنین شما می توانید دمای رنگ ها را با توجه به کاری که در حال انجام آن هستید تعیین کنید. صفحه نمایش هواوی y6s دارای سه حالت است. یکی از این حالت ها “استاندارد” است که کنتراست و ویژگی های رنگی خوبی را نمایش می دهد اما تصاویر مقداری سرد به نظر می رسند. حالت دوم حالت “گرم” است که در این حالت رنگ ها بسیار با کیفیت تر شده و به رنگ های طبیعی نزدیک می شوند. در مجموع می توان گفت صفحه نمایش هواوی y6s برای استفاده های روزمره بسیار مناسب بوده و تقریبا تمامی نیاز های معمولی شما را رفع خواهد کرد اما اگر طرفدار فیلم های با کیفیت بالا هستید این صفحه نمایش جوابگوی شما نیست و کیفیت های بیش از ۷۲۰ را پشتیبانی نمی کند البته اگر بخواهید می توانید فیلم هایی با کیفیت ۷۲۰ یا پایین تر ببینید.

 دوربین

هواوی y6s 2019 یک دوربین ۱۳ مگاپیکسلی در پشت خود دارد. این دوربین دارای دریچه دیافراگم  F1.8 بوده و توانایی عکاسی پاناروما را دارد. این دوربین همچنین از فناوری HDR پشتیبانی می کند. دوربین سلفی این گوشی نیز از نوع ۸ مگاپیکسلی بوده و از دریچه دیافراگم F2.0 استفاده می کند. یکی از چیز هایی که در دوربین این گوشی دوست داشتیم، سوئیچ زیبای دوربین اصلی به دوربین سلفی بود که توجه ما را به خود جلب کرد. البته کاربران می توانند این حالت پیشفرض را تغییر دهند.

هواوی y6s 2019

تصاویری که با دوربین ۸ مگاپیکسلی ثبت کردیم از کیفیت متوسطی برخوردار بودند اما جزئیات زیادی را نمایش نمی دادند. تصاویر این دوربین وضوح بالایی نیز نداشتند اما با این حال به نظر می رسد تصاویری سلفی دوربین هواوی y6s 2019 برای به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی آنقدر ها هم بد نباشند. یکی از حالت های عکاسی با دوربین سلفی هواوی y6s 2019 که حالت Beauty نام دارد بسیار خوب بوده و باعث افزایش کیفیت تصاویر می شود. این حالت باعث صاف شدن پوست و رفع نقایص می شود. حالت Beauty لول های مختلفی دارد. لول های پایین خوب هستند اما اگر به لول ها بالاتر بروید تصاویر از حالت طبیعی خود خارج شده و بیش از حد مصنوعی و ویرایش شده به نظر می رسند. بنابراین برای داشتن تصاویری زیبا و در عین حال طبیعی بهتر است از لول ۱ تا ۳ این حالت استفاده کنید.

هواوی y6s 2019
عکس ثبت شده با دوربین هواوی y6s 2019

اما دوربین اصلی، دوربین ۱۳ مگاپیکسلی اصلی عکس های خوبی با جزئیات و کیفیت مناسب ثبت می کند. ممکن است گاهی اوقات رنگ ها بیش از حد اشباع باشند اما این موضوع مشکلی ایجاد نمی کند. سرعت دوربین مقداری کم است و برای گرفتن عکس مناسب باید مقداری صبر کنید. عکس هایی که در روز میگیرید کیفیت متوسطی دارند اما اگر بخواهید در شب عکاسی کنید قضیه کاملا متفاوت خواهد بود. عکس هایی که توسط دوربین هواوی y6s 2019 در شب گرفته می شود به هیچ وجه کیفیت مطلوبی ندارند. عکس ها پر از نویز بوده و وضوح مناسبی نیز ندارند. بنابراین اگر به دنبال قرار دادن عکس هایتان در شبکه های اجتماعی هستید بهتر است تنها روی عکاسی روزانه حساب کنید.

هواوی y6s 2019

هر دو دوربین اصلی و سلفی هواوی y6s 2019 توانایی فیلمبرداری با کیفیت ۱۰۸۰ و با ۳۰ فریم بر ثانیه را دارند. البته اگر به فیلمبرداری در حال حرکت یا هنگام ورزش فکر می کنید باید بگوییم دوربین این گوشی فاقد هر گونه لرزشگیر است و استفاده از آن در چنین حالت هایی توصیه نمی شود. در مجموع باید گفت دوربین هواوی y6s 2019 یک دوربین متوسط و تا اندازه ای قدیمی است. در حال حاضر اغلب گوشی های بازار حداقل دو دوربین را دارند(البته هواوی y6 نیز دو دوربین دارد اما نسخه S تنها یک دوربین دارد). به نظر هواوی تمام تلاشش را کرده است تا این گوشی تا جای ممکن ارزان تمام شود.

سخت افزار

هواوی از چیپست Mediatek MT6765 Helio P35 در این گوشی استفاده کرده است. این چیپست که از نوع ۱۲ نانومتری است رقیب مستیقیم کوالکام اسنپدراگون ۴۵۰ است. این چیپست دارای هشت هسته پردازشی است که چهار هسته دارای قدرت ۲.۳ گیگاهرتز و چهار هسته دیگر نیز دارای قدرت ۱.۸ گیگاهرتز هستند. هر دو هسته از نوع کورتکس A53 هستند. پردازنده گرافیکی هواوی y6s 2019 نیز از نوع PowerVR GE8320 است. در مجموع بنابراین تست ها این چیپست قدرت بالاتری نسبت به اسنپدراگون ۴۵۰ ایجاد می کند. با این حال چیپست موجود در این گوشی قدیمی است و متعلق به سال ۲۰۱۴ است پس نمی توان انتظار داشت. این گوشی همچنین دارای ۳ گیگابایت حافظه رم است. این گوشی با حافظه های ۳۲ و ۶۴ گیگابایتی عرضه می شود اما اگر به حافظه بیشتری نیاز داشتید می توانید از حافظه جانبی از نوع micro SDXC استفاده کنید که نهایتا می توانید تا ۵۱۲ گیگابایت حافظه به گوشی خود اضافه کنید.

هواوی y6s 2019

هواوی y6s 2019 توانست در بنچمارک AnTuTu  امتیاز ۹۸۷۲۸ را کسب کند. این گوشی در PCMark، و در ۳D Mark امتیاز ۳۱۰ را کسب کرد. با این امتیازات مشخص می شود که این گوشی برای کاربری های روزانه همچون مرور وب و مرور شبکه های اجتماعی بسیار خوب است اما توانایی انجام بازی های سنگین را ندارد. ما برای آزمایش، بازی PUBG را با هواوی y6s 2019 اجرا کردیم که با تنظیمات پایین نرخ فریم ۲۵ فریم بر ثانیه بدست آمد. بازی های دیگری همچون Call of Duty, Mobile و Asphalt 9 با تاخیر ها و افت فریم قابل توجهی روبرو می شوند که بنابراین نمیتوان آنها را در این گوشی اجرا کرد. به هر حال با چنین سطحی از قیمت انتظار بیشتری نیز نمی توانستیم از این گوشی داشته باشیم. بنابراین اگر گیمر هستید، هواوی y6s 2019 نمی تواند پاسخگوی نیاز های شما باشد.

هواوی y6s 2019

سیستم عامل و رابط کاربری

هواوی y6s 2019 به طور استاندارد با اندروید ۹ موسوم به Pie عرضه می شود. رابط کاربری این گوشی نیز نسخه ۹.۱ از MIUI است. در این گوشی انواع برنامه های کاربردی همچون برنامه های گوگل، نتفلیکس، بوکینگ و… نصب شده است. همچنین هواوی خود چند برنامه دیگر به این گوشی افزوده است. هواوی y6s 2019 همچنین مجهز به امکاناتی مانند Ride mode, Optimizer, Phone Clone, Party Mode و… است. نکته مثبت در رابط کاربری این گوشی این است که به بهترین شکل ممکن از قدرت پردازنده و حافظه رم استفاده می کند.

هواوی y6s 2019

برای آنلاک کردن گوشی می توانید از اسکنر اثر انگشت این گوشی که در پشت آن قرار دارد استفاده کنید. در بررسی هایی که انجام دادیم مشخص شد این سنسور سریع و کارآمد بوده یک نکته مثبت برای این گوشی محسوب می شود. هواوی y6s 2019 همچنین مجهز به سنسور تشخیص چهره می باشد که آن نیز از عملکرد مناسبی برخوردار است.

باتری و شارژدهی

به نظر می رسد یکی از دلایل اصلی که کاربران گوشی های قدیمی خود را تغییر می دهند بحث باتری باشد. عمر کم باتری در دنیای امروزی نه تنها می تواند اذیت کننده باشد بلکه به خودی خود یک دردسر محسوب می شود. هواوی y6s 2019 به یک باتری ۳۰۲۰ میلی آمپر ساعتی مجهز شده است که در نگاه اول به نظر باتری کوچکی می رسد. اما با توجه به کیفیت پایین صفحه نمایش و همینطور قدرت پایین سخت افزار گوشی، این باتری می تواند شارژدهی مناسبی داشته باشد و اگر با بازی ها و برنامه ها به آن فشار زیادی وارد نشود، می تواند تا دو روز برای کاربری معمولی و روزانه همچون مرورگری وب و مرور شبکه های اجتماعی دوام بیاورد. با این حال به نظر می رسد با توجه به بزرگی این گوشی هواوی به راحتی می توانست باتری بزرگتری را در آن جاسازی کند که این اتفاق هم به دلیل کاهش قیمت نهایی گوشی نیوفتاده است. این گوشی برای شارژ به میکرو USB متکی بوده و هیچ پورت USB-C وجود ندارد پس خبری از شارژ سریع هم نیست.

هواوی y6s 2019

جعبه گشایی

 جمع بندی

هواوی یکی از شناخته شده ترین سازندگان گوشی های هوشمند است. اما این شرکت مدتی است که با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کند که مهم ترین آنها تحریم های ایالات متحده بر علیه آن است. هواوی در گوشی های جدید خود نمی تواند از سیستم عامل اندروید استفاده کند و پشتیبانی گوگل از سیستم عامل گوشی های قدیمی در آینده نیز در هاله ای از ابهام قرار دارد این موضوع یکی از اصلی ترن موضوعاتی است که کاربران باید در مورد خرید گوشی های هواوی به آن دقت کنند. البته هنوز هم هواوی برخی از مقرون به صرفه ترین گوشی های بازار را تولید می کند. هواوی y6s 2019 نیز با تجهیز به سخت افزار و تجهیزاتی در سطح متوسط توانسته است قیمت مناسبی داشته باشد و برای کسانی ساخته شده است که هزینه زیاد برای گوشی های بالارده را معقول ندانسته و استفاده های آنها صرفا به مواردی همچون مرورگری وب و مرور شبکه های اجتماعی و تماس های روزمره خلاصه می شود.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا