فناوری

تریلر، جعبه گشایی و بررسی شیائومی Redmi 8a

Xiaomi Redmi 8A

سری ردمی XA شیائومی همیشه ارزان‌ترین گوشی‌های هوشمند این شرکت در هر سالی بوده‌اند. گرچه این شرکت با وجود قیمت پایینی که روی این گوشی‌ها گذاشته است . در ادامه مطلب همراه ما باشید تا به نقد و بررسی گوشی Redmi 8a شیائومی بپردازیم.پ

تریلر

شرکت شیائومی همیشه تلاش کرده است یک محصول خوب بسازد نه این که فقط ارزان‌ترین قطعات را سرهم‌بندی کند و به دست کاربر برساند.استراتژی که در گذشته برای گوشی‌ه ای هوشمند زیادی استفاده می‌شد.گوشی Redmi 8a چنین دستگاهی است. این گوشی مانند نسل‌های قبلی خود قیمت پایینی دارد که از ۹۰ دلار برای مدل پایه شروع می‌شود و به ۱۰۰ دلار برای مدل پیشرفته‌تر می‌رسد. واقعا برای یک گوشی هوشمند توانمند این قیمت بسیار کم است و به سادگی می‌توان حدس زد چه چیزهایی برای صرفه‌جویی در قیمت فدا شده‌اند.با نگاه به برگه مشخصات می‌توانیم ببینیم مقدار حافظه و مدل چیپست به مراتب پایین‌تر از چیزی هستند که در دستگاه‌های گران‌قیمت‌تر می‌بینیم ولی جدا از آن‌ها، این گوشی ظاهرا مشخصات معقولی دارد.

مشخصات گوشی شیائومی Redmi 8a

بدنه: بدنه پلاستیکی، نمایشگر گوریلا گلس ۵
صفحه نمایش: ۶.۲۲ اینچ، دقت ۱۵۲۰ در ۷۲۰ پیکسل، پنل ال‌سی‌دی IPS با تراکم پیکسلی ۲۷۰ پیکسل در هر اینچ
چیپست: اسنپ‌دراگون ۴۳۹ کوآلکام، پردازنده هشت هسته‌ای (۴ هسته کورتکس A53 با سرعت کلاک ۱.۹۵ گیگاهرتز + ۴ هسته کورتکس A53 با سرعت کلاک ۱.۴۵ گیگاهرتز)، پردازنده گرافیکی آدرنو ۵۰۵ (۶۵۰ مگاهرتز)
حافظه: ۲ یا ۳ گیگابایت رم، ۳۲ گیگابایت حافظه داخلی، پشتیبانی از کارت حافظه خارجی
دوربین عقب: ۱۲ مگاپیکسل، گشادگی دریچه دیافراگم ۸، فوکوس خودکار تشخیص فازی پیکسل دوتایی، فلاش ال‌ای‌دی، فیلمبرداری فول اچ‌دی با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه
دوربین جلو: دوربین ۸ مگاپیکسل با ضریب اف ۰، فیلمبرداری فول اچ‌دی با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه
اتصالات: دو سیم کارت، ۴G LTE، بلوتوث ۴.۲، استاندارد وای‌فای ۲.۴ گیگاهرتز ۱۱n، درگاه یواس‌بی تایپ C نسل ۲.۰، A-GPS
سایر مشخصات: قابلیت چهره اسکن برای باز کردن گوشی از حالت قفل، رادیو اف‌ام بی‌سیم
باتری: ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت، شارژ سریع ۱۸ وات

جعبه گشایی

محتویات جعبه فروش

از نظر محتویات جعبه فروش جای تعجب ندارد بسیار ساده است ولی ظاهر خود جعبه فروش شبیه به جعبه گوشی‌های گران‌قیمت‌تر شیائومی است.داخل جعبه یک شارژر استاندارد ۱۰ وات بدون پشتیبانی از شارژ سریع به همراه یک کابل یواس‌بی تایپ C برای شارژ قرار داده شده است.جدا از شارژر قدرتمندتر، تنها چیزی که دیده نمی‌شود و معمولا در جعبه فروش گوشی‌های شیائومی پیدا می‌کنید یک قاب شفاف سیلیکونی است.

جعبه گشایی گوشی شیائومی ردمی 8a
جعبه گشایی گوشی شیائومی ردمی ۸a

طراحی و ساخت

گوشی شیائومی ردمی ۸a بزرگ، با کیفیت ساخت محکم و دارای طراحی مدرن است. در پنل جلو این گوشی شیشه لبه به لبه گوریلا گلس ۵ دیده می‌شود که صفحه نمایش ۶.۲ اینچی را در بر می‌گیرد. بالای نمایشگر بریدگی است که داخل آن دوربین سلفی و بلندگوی مکالماتی قرار دارد. در پایین یک حاشیه نمایشگر بزرگ را می‌بینید.در سمت راست دکمه‌های پاور تنظیم حجم صدا قرار گرفته‌اند. در سمت دیگر شیار سیم‌کارت است که دو سیم کارت با قطع نانو و یک میکرو اس‌دی قبول می‌کند.متاسفانه شیائومی این قضیه را مشخص نکرده است ولی باید بگوییم شیار وسط برای سیم کارت اول و شیار بیرونی برای سیم کارت دوم است.

طراحی و ساخت گوشی شیائومی ردمی 8a
طراحی و ساخت گوشی شیائومی ردمی ۸a

شیار سیم کارت یک درزبند کوچک لاستیکی دارد که نشان می‌دهد تلاش‌هایی برای ضد آب و غبار کردن گوشی انجام شده است. خود این شیار زمانی که بسته است با بدنه گوشی یک‌دست می‌شود ولی رنگ آن با بدنه مطابقت ندارد.در پایین گوشی می‌توانید جک صوتی، میکروفون، درگاه یواس‌بی تایپ C و تک بلندگو را ببینید.در پنل پشتی یک الگوی ظریف متفاوت نواری دیده می‌شود تا کیفیت ساخت فلزی به نظر برسد ولی به جای الگوی دایره‌ای از یک الگوی موجی شکل استفاده شده است.

به ادعای شیائومی این طراحی باعث می‌شود گوشی سفت‌تر در دست جا گیرد. اما با توجه به پلاستیکی بودن این گوشی به نظر ما کاملا لیز است.نکته جالب دیگر در مورد پنل پشتی رنگ گوشی است. با آن که مدل‌های آبی و مشکی رنگ در تمامی بخش‌های گوشی یکدست به یک رنگ هستند، مدل قرمز رنگ در پایین گوشی به رنگ نارنجی است و هرچه به سمت بالا می‌روید شدت رنگ به سمت قرمز بیشتر می‌شود.

گوشی ردمی ۸A واقعا گوشی بزرگی است. این گوشی ۱۸۸ گرم وزن دارد که همین قضیه ممکن است برخی از خریداران را فراری دهد. گرچه باید بگوییم با وجود استفاده از یک بدنه پلاستیکی، کیفیت ساخت گوشی محکم و ماندگار حس می‌شود.همچنین شیائومی از روکش مقاوم به ذرات آب نانو استفاده کرده است تا پاشیدن آب روی این گوشی مشکلی به وجود نیاورد. این کیفیت ساخت با توجه به قیمت گوشی واقعا عالی است و Redmi 8A به هیچ وجه گوشی بی کیفیتی حس نمی‌شود. تنها نکته آزاردهنده وجود لوگو ردمی در حاشیه جلویی است که نیازی به آن نبوده است. ما ترجیح می‌دادیم شیائومی از بخش جلوی این گوشی به عنوان یک فضای تبلیغاتی استفاده نکند چون بخش نرم‌‌افزاری به اندازه کافی تبلیغات به کاربر نشان می‌دهد.

طراحی و ساخت شیائومی ردمی 8a
طراحی و ساخت شیائومی ردمی ۸a

صفحه نمایش

با وجود دقت پایین صفحه نمایش، متن و تصاویر روی آن واقعا شارپ به نظر می‌رسند و حتی کیفیت ویدئوها هنگام پخش خوب است. زمانی که می‌گوییم ویدئو منظورمان فایل‌های نمونه خودمان است که کیفیت به مراتب بالاتر از آن چه در سایت‌های استریم پیدا می‌کنید دارند.یوتیوب در گوشی شیائومی ردمی ۸a حداکثر می‌تواند فایل‌های اچ‌دی پخش کند که در این دقت فشردگی تصویر فوق‌العاده بالا است و تصویر ملایم محوی شکل می‌گیرد.

صفحه نمایش گوشی شیائومی ردمی 8a
صفحه نمایش گوشی شیائومی ردمی ۸a

اینستاگرام همچنین یک دردسر دیگر است چون یک تصویر با دقت به مراتب پایین‌تر را بارگذاری می‌کند. تمامی این مسائل باعث می‌شود پخش فیلم روی گوشی شیائومی ردمی ۸a خیلی جالب نیست .نکته این جا نیاز به پیکسل بهتر است نه پیکسل بیشتر. کیفیت پنل نمایش این گوشی به ویژه با توجه به قیمت آن کاملا خوب است. به همین علت کیفیت با محتوا روی آن به خوبی نشان داده می‌شود.تنها شکایت ما میزان روشنایی  است که در حالت حداکثر نیز زیاد نیست. بنابراین زمان استفاده در محیط آزاد و با نور زیاد ممکن است به مشکل بر بخورید.جدا از آن کیفیت نمایشگر از نظر رنگ، کنتراست و نگاه به صفحه نمایش از زوایای مختلف خوب است.

باتری و شارژدهی

گوشی ردمی ۸A باتری بزرگ ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت با عمر عالی دارد. باتری این گوشی در حالت استفاده عادی با یک مرتبه شارژ ۱.۵ روز دوام آورد.فرآیند شارژ با شارژر ۱۰ وات داخل جعبه کمی آهسته است. پس از نیم ساعت شارژ باتری به ۲۵ درصد و بعد از یک ساعت به ۴۵ درصد می‌رسد.شارژ کامل این باتری بزرگ نزدیک به ۳ ساعت طول می‌کشد. ما همچنین این گوشی را با یک شارژر ۲۷ وات شیائومی شارژ کردیم که نتیجه ۳۰ درصد شارژ در نیم ساعت، ۵۰ درصد پس از یک ساعت و ۱۰۰ درصد در عرض ۲.۵ ساعت بود. بنابراین بهتر است از خرید یک شارژر سریع‌تر صرف‌نظر کنید.

باتری گوشی شیائومی ردمی 8a
باتری گوشی شیائومی ردمی ۸a

بلندگو و کیفیت صدا

تک‌ بلندگو ردمی ۸a در قسمت پایین آن قرار گرفته است. حجم صدا زیاد بالا نیست ولی کیفیت آن حتی در بالاترین حجم صدا کاملا شفاف و بدون اعوجاج است.این گوشی همچنین یک درگاه ۳.۵ میلی‌متری هدفون دارد و کیفیت صدای آن زمان استفاده از هدفون تمیز، با کیفیت خوب و به اندازه کافی بلند است.

صدا و بلندگوی گوشی شیائومی ردمی 8a
صدا و بلندگوی گوشی شیائومی ردمی ۸a

سخت افزار و عملکرد

گوشی شیائومی ردمی ۸a در دو مدل با ۲ یا ۳ گیگابایت رم وارد بازار شده است که مدل تحت بررسی ما یکی اول است. همین ابتدا باید اعتراف کنیم سطح انتظار ما از سخت‌افزار این گوشی واقعا پایین است.استفاده از این گوشی در روز کاملا بدون مشکل است. کمی لود اپلیکیشن‌ها طول می‌کشد ولی زمانی که باز می‌شوند هیچ‌گونه کندی یا تاخیری را تجربه نمی‌کنید. متاسفانه، حافظه گوشی واقعا تاثیر قابل توجهی روی محدود کردن عملکرد می‌گذارد. جابه‌جایی بین چندین اپلیکیشن یا باز کردن یک اپلیکیشن که قبلا آن را باز کرده‌اید زیاد به روانی انجام نمی‌شود چون مقدار رم دستگاه خیلی نیست.

گیمینگ حرفه‌ای موضوع دیگری است که با این گوشی باید فراموش کنید، حداقل تجربه بازی‌های سه‌بعدی مانند پابجی یا فورت‌نایت. پابجی حتی در پایین‌‌ترین سطح تنظیمات و دقت اچ‌دی کاملا غیرقابل ممکن است.البته معنای این حرف‌ها این نیست که باید بازی با این گوشی را کاملا فراموش کنید، ولی باید به بازی‌های دو بعدی معمولی قانع باشید. همچنین باید دقت کنید حافظه داخلی این گوشی محدود است.

دوربین

Redmi 8A یک تک دوربین ۱۲ مگاپیکسل و یک دوربین ۸ مگاپیکسل در جلو دارد. هر دو دوربین می‌توانند فیلم‌های فول اچ‌دی با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه بگیرند. ظاهر نرم‌‌افزار دوربین در این گوشی با سایر دستگاه‌های دارای لانچر MIUI مشابه است ولی اکثر قابلیت‌های آن‌ها را ندارد. حالت عکاسی استاندارد عکاسی ثابت، فیلمبرداری و پرتره دیده می‌شود ولی خبری از حالت عکاسی در شب نیست. یک حالت به اسم فیلمبرداری کوتاه نیز دیده می‌شود تا به کمک آن ویدئوهای ۱۵ ثانیه‌ای برای رسانه‌های اجتماعی بگیرید.

دوربین گوشی شیائومی ردمی 8a
دوربین گوشی شیائومی ردمی ۸a

حالت عکاسی حرفه‌ای نیز وجود دارد ولی تنها می‌توانید تنظیمات تعادل سفید، فوکوس، سرعت شاتر، ایزو و نورسنجی را تغییر دهید. حالت عکاسی استاندارد همچنین گزینه‌هایی برای استفاده از حالت HDR و هوش مصنوعی دارد. کیفیت دوربین Redmi 8A ناامیدکننده است. بزرگ‌ترین مشکل دوربین دامنه دینامیک واقعا ضعیف است تا تصاویر بیش از حد با کنتراست بالا باشند. رندر جزئیات و رنگ تقریبا به خوبی انجام می‌شود و سطح پارازیت حتی در محیط‌های تاریک کم است. یک مشکل دیگر در حین عکاسی فید با دقت پایین نمایاب است تا تشخیص قرار گرفتن سوژه در فوکوس سخت شود.

حالت عکاسی HDR این گوشی عملکرد واقعا خوبی دارد و اکثر مشکلات دامنه دینامیک را حل می‌کند. متاسفانه همیشه روشن نگه داشتن آن تصمیم خوبی نیست چون در زمان فعال بودن تاخیر شاتر واقعا بالا است. بنابراین زمانی که شاتر را فشار می‌دهید باید خیلی زیاد بی حرکت بایستید، وگرنه تصویرتان بد می‌افتد و از طرفی سه ثانیه طول می‌کشد تا گوشی پردازش تصویر را تمام کند.در این بازه زمانی نمی‌توانید یک تصویر دیگر بگیرید یا حتی گالری تصویر را باز کنید.

کیفیت ویدئو در اکثر اوقات خوب است ولی نبود فناوری‌های لرزشگیر الکترونیک و اپتیکال تصویر به معنای لرزش ویدئوها است.

نتیجه‌گیری

همانطور که در ابتدای این نقد اشاره کردیم قیمت Redmi 8A واقعا پایین است. گرچه این گوشی مشکلاتی دارد که دوست نداشتیم علت آن‌ها صرفه‌جویی در هزینه‌های تولید گوشی باشد.کیفیت ساخت و طراحی این گوشی فراتر از قیمت آن است. شیائومی محصولی با ظاهر ممتاز ساخته است و به لطف استفاده از طرح‌های رنگی و الگوی نواری شکل متفاوت پنل پشتی حس و حال یک گوشی باکیفیت را به آن داده است. از طرفی گوشی در دست محکم حس می‌شود و مقاومت آن در برابر پاشیدن آب یک امتیاز افزوده است. هیچ‌چیزی در مورد ظاهر این گوشی وجود ندارد که بی ارزش به نظر برسد.

شیائومی ردمی 8a
شیائومی ردمی ۸a

نمایشگر نیز واقعا خوب است. با آن که مشخصات آن ممکن است شما را گول بزند ولی کیفیت واقعی این پنل نمایش با قیمت گوشی جور در نمی‌آید و تصاویر با کیفیت خوب نشان می‌دهد و تنها مشکل مقدار روشنایی حداکثر نمایشگر است. عمر باتری ویژگی ممتاز دیگر گوشی Redmi 8A است. یک باتری بزرگ ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت که ترکیب آن با دقت پایین نمایشگر باعث می‌شود با یک مرتبه شارژ تا ساعت‌ها بی‌نیاز از شارژ باشید. اما متاسفانه این گوشی در سایر بخش‌ها کیفیت چندانی ندارد. مسائلی مانند عملکرد و کیفیت دوربین قابل درک است که ضعیف باشند. ۲ گیگابایت رم واقعا کافی نیست و به نظر ما اگر قصد خرید این دستگاه را دارید با کمی هزینه بیشتر مدل با ۳ گیگابایت رم را بخرید.

مسائل دیگری که با آن‌ها مشکل داشتیم تقریبا در بین تمامی گوشی‌های شیائومی مشترک است. بخش نرم‌‌افزاری این گوشی با آن که اکثرا از دیدگاه طراحی به خوبی ساخته شده است و قابلیت‌های مرتبط فراوان دارد ولی سرشار از تبلیغات، محتوای تبلیغاتی، اپلیکیشن‌های تکراری و نوتیفیکیشن‌های آزاردهنده است.این نکته که هزینه‌های ساخت گوشی خود را جبران کنید یک قضیه است، ولی این که روی اعصاب مشتریان خود بروید یک موضوع دیگر است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا