فناوری

بررسی تخصصی هوآوی Nova 7i

Huawei nova 7i

تریلر

 

جعبه گشایی

نوا ۷ آی یکی از گوشی‌های میان رده هوآوی به حساب می‌آید که شاید به نام‌های دیگری هم آن را بشناسید. این گوشی هوشمند با نام‌های پی ۴۰ لایت یا نوا ۶ اس ای هم شناخته می‌شود. اما به هر حال گوشی‌ای که ما اینجا داریم Nova ۷i است که در این بررسی به تمام بخش‌های آن می‌پردازیم تا با هم ببینیم در هر بخش چه نقاط ضعف و قوتی دارد.

طراحی

در بخش ظاهری نوا ۷ آی گوشی‌ای زیبا است و یک سری المان‌ها در این گوشی در نظر گرفته شده که با آن‌ها می‌توان نام زیبا را روی آن گوشی گذاشت. نوا ۷ آی در رنگ‌های متفاوتی عرضه می‌شود که ما اینجا رنگ‌های مشکی را داریم.

در رنگ مشکی که طراح تقریبا براقی هم دارد جای اثرانگشت روی بدنه دستگاه زیاد به جا می‌ماند اما خب به همان نسبت هم زود پاک می‌شود.

جنس بدنه در قاب پشتی از پلاستیک ساخته شده و در فریم هم پلاستیک است. رنگ فریم دقیقا با رنگ بدنه هماهنگ است که از جزئیات ظاهری به حساب می‌آید و نشان می‌دهد با گوشی‌ای طرف هستید که روی جزئیاتش فکر شده. در رنگ مشکی حتی اطراف لنزهای دوربین که به صورت مربعی در قاب پشتی قرار گرفتند رنگی طلایی به کار گرفته شده که خیلی خودش را نشان می‌دهد و ظاهری متفاوت را برایش به همراه آورده.

دو طرف قاب پشتی خمیدگی‌هایی دیده می‌شود که کمک به سزایی دارند تا گوشی راحت‌تر در دستان کاربر قرار بگیرد. فریم اطراف گوشی تخت نیست و به صورت محدب طراحی شده. این فریم در از جلوی گوشی هم مشخص است به خاطر اینکه از اطراف گوشی بیرون زدگی کمی دارد.

بیرون زدگی لنزهای دوربین اصلی خیلی زیاد نیست اما با وجود این گوشی نمی‌تواند روی سطح صاف محکم قرار بگیرد و حتما لق میزند.

سمت راست کلیدهای ولوم و پاور را می‌بینیم. بالای گوشی میکروفون دوم، سمت چپ درگاه سیم‌کارت‌ها و پایین گوشی هم که جزئیات زیادی دیده می‌شوند می‌توانید درگاه ارتباطی تایپ سی را کنار جک ۳.۵ میلی‌متری صدا، اسپیکر و میکروفون اصلی می‌بینید.

خروجی صدای مخاطب بالای صفحه‌نمایش قرار دارد که تا جای ممکن سعی شده از صفحه‌نمایش فاصله بگیرد و تمایل داشته باشد به بخش بالایی گوشی تا اثر نامطلوبی در حاشیه‌های صفحه‌نمایش نگذارد.

صفحه‌نمایشی که جلوی گوشی قرار گرفته حاشیه‌های زیادی ندارد و برای گوشی‌ای در این رنج قیمتی کاملا مطلوب است. این حاشیه به خصوص در لبه پایینی زیاد است اما در کل صفحه‌نمایش توانسته ۸۳.۵ درصد از قاب جلو را در اختیار بگیرد که یکی دیگر از عواملی که سبب شده این فضا به این بزرگی در قاب جلو در اختیار صفحه‌نمایش باشد این است که دوربین سلفی به صورت حفره در نظر گرفته شده و سمت چپ و بالای صفحه‌نمایش است.

در مجموع در این بخش Nova 7i گوشی خوش‌دستی است و با اینکه ضخامت کمی ندارد با وزن تقریبا متوسط خودش که ۱۸۳ گرم است و با بالانس وزنی مناسبی که در آن انجام شده می‌توانید به‌خوبی برای کار کردن با یکدست روی آن حساب کنید.

صفحه‌نمایش

صفحه‌نمایشی که برای این گوشی در نظر گرفته شده اندازه ۶.۴ اینچی دارد با رزولوشن فول اچ دی و پنل آی پی اس. این صفحه‌نمایش رنگ‌ها را خوب نشان می‌دهد و کاملا نزدیک به واقعیت هستند. این صفحه نور خوبی هم دارد و کاملا در حد و اندازه یک میان رده است. در محیط بسته که مشکلی برای مشاهده محتوا ندارید در محیط باز هم شاید خوانایی خیلی خوب نباشد اما به مشکل عجیبی بر نمیخورید.

رنگ سفید در این صفحه خیلی خوب نمایش داده می‌شود اما در نمایش رنگ مشکی خیلی خوب عمل نمی‌کند. زاویه دید خیلی خوب و شفافیت از بخش‌های مهم این صفحه‌نمایش به حساب می‌آیند که محتوای تمیزی را به کاربر نشان می‌دهد.

سری به بخش تنظیمات صفحه‌نمایش در این گوشی بزنیم تا با هم ببینیم چه بخش‌هایی را در آن می‌بینیم.

Dark Mode: اولین تنظیمی که خودش را در این منو نشان می‌دهد دارک مود است. به کمک این تنظیم می‌توانید در مکان‌هایی نور محیط کم است با فعال کردن این قابلیت و مشکی شدن محیط نرم‌افزاری راحت‌تر با گوشی کار کنید. البته به سبب اینکه صفحه گوشی امولد نیست این قابلیت تاثیری در مصرف انرژی صفحه‌نمایش ندارد به این علت که صفحه باید نور مشکلی را تولید کند.

Eye Comfort: تنظیم دیگری که به شما امکان می‌دهد در نور کم راحت‌تر با صفحه گوشی کار کنید. با فعال کردن این تنظیم نور پیکسل‌های آبی خاموش یا کم می‌شود و نور پیکسل‌های زرد روی صفحه غالب می‌شود که کمک می‌کند تا فشار کمتری به چشمان کاربر وارد شود.

Smart resolution: در این تنظیم می‌توانید از گوشی بخواهید بر طبق محتوایی که روی صفحه‌نمایش در حال پخش است کیفیت صفحه را تغییر دهد که تاثیر زیادی در مصرف باتری دارد.

بازی کردن 

نوا ۷ آی می‌تواند بازی‌هایی مثل کال آو دیوتی موبایل را در کیفیت متوسط اجرا کند که باعث می‌شود جزئیات به آن شفافی که باید نباشند اما در این کیفیت هیچ لگ و کندی‌ای دیده نمی‌شود و کاملا نرم و روان بازی اجرا می‌شود.

در اجرای برنامه‌ها به صورت روزمره این گوشی مشکلی ندارد و می‌توانید به‌عنوان یک همراه خوب رویش حساب کنید نه لگی دیده می‌شود و نه کندی‌ای.

امنیت

دو بخش امنیتی برای این گوشی، مثل خیلی از گوشی‌های دیگر بازار در نظر گرفته شده، سنسور اثرانگشت و تشخیص چهره.

سنسور اثرانگشت در کلید پاور است. عملکرد این سنسور طبق انتظاری که از هوآوی داریم و تو بخش سنسور اثرانگشت خوب عمل می‌کند کاملا قابل اعتماد است.

تشخیص چهره هم با دوربین سلفی انجام می‌شود و در این بخش هم نوا ۷ آی عملکرد خوبی دارد و می‌توانید به‌خوبی رویش حساب کنید که هم ر نور کم و هم در نور زیاد چهره را تشخیص بدهد و قفل گوشی را باز کند.

اسپیکر

برای نوا ۷ آی یک اسپیکر در نظر گرفته شده که پایین گوشی است. این اسپیکر صدای تقریبا بلندی دارد اما کیفیتش کاملا در حد معمولی است و نمی‌توانید روی کیفیت آن حساب باز کنید.

نرم‌افزار

اندرویدی که روی این گوشی قرار گرفته نسخه ۱۰ است و رابط کاربری اموشن یو آی نسخه ۱۰ هم رویش نصب شده. در بخش نرم‌افزار گوشی با گوشی‌های دیگر اندرویدی تفاوت‌هایی دارد. روی این گوشی گوگل پلی سرویس را نمی‌بینیم و در عوض از هوآوی موبایل سرویس استفاده شده.  در این بررسی زیاد به این موضوع نمی‌پردازیم فقط همین مقدار بدانید که سیستم‌عامل همان اندروید است و می‌توانید برنامه‌های اندروید را رویش نصب کنید.

باتری

هوآوی در بخش باتری برای این گوشی سنگ تمام گذاشته. این گوشی باتری‌ای ۴۲۰۰ میلی‌آمپری در خودش می‌بیند که ظرفیت زیادی برای گوشی در این رنج قیمتی به حساب می‌آید در ضمن اینکه هیچ اثر نامطلوبی در وزن گوشی هم نگذاشته.

با کمک این باتری می‌توانید بدون مشکل و نگرانی حدود ۲ روز با گوشی بدون نیاز به شارژ کار کنید.

بهترین بخش باتری این است که هوآوی برای این گوشی پشتیبانی از شارژ سریع ۴۰ واتی را در نظر گرفته. در ضمن اینکه داخل جعبه دستگاه هم آداپتوری با پشتیبانی از شارژ سریع ۴۰ واتی دیده می‌شود. با کمک این آداپتور می‌توانید باتری این گوشی را از صفر تا ۵۰ درصد در مدت ۲۰ دقیقه و تا ۱۰۰ درصد در مدت ۶۲ دقیقه شارژ کنید.

دوربین

۴ لنز برای دوربین در قاب پشتی دیده می‌شود که در قابی مربعی هستند. لنز اصلی ساخت سونی است با سنسور ۴۸ مگاپیکسلی. لنز اولترا واید را داریم که سنسورش ۸ مگاپیکسلی است و دو لنز ۲ مگاپیکسلی داریم که یکی برای تشخیص عمق استفاده می‌شود و دیگری برای گرفتن عکس‌های ماکرو. دوربین سلفی هم تک لنز است و سنسورش ۱۶ مگاپیکسلی.

کیفیت عکس‌ها

عکس‌هایی که با لنز اصلی گرفته می‌شوند رنگ‌های خوبی دارند با اینکه بعضی بخش‌ها رنگ‌ها اشباع شدند. ثبت جزئیات و شارپی هم کاملا خوب است. رنج دینامیکی در عکس‌های این گوشی خیلی خوب هستند و خیلی کم پیش می‌آید که نیاز داشته باشید از اچ دی آر استفاده کنید. لنزی به‌عنوان لنز تلفوتو نداریم و به خاطر همین زوم این گوشی دیجیتالی است.

  

لنز اولترا واید در ثبت رنگ‌ها مقداری غیر واقعی عمل می‌کند اما شارپی تصاویر خوب است و در ضمن گوشه‌های عکس‌ها به هم ریختگی کمی دیده می‌شود و این برای لنزهای اولترا واید اهمیت ویژه‌ای دارد.

پرتره

در عکس‌های پرتره زاویه دید خیلی مناسب نیست اما برش سوژه از پس زمینه خوب انجام می‌گیرد و پس زمینه هم به اندازه کافی مات می‌شود.

عکس‌های شب

عکس‌ها در نور کم و شب نویز دارند اما در این حالت ثبت جزئیات خوب انجام می‌شود و شارپی هم معقول است اما وقتی حالت نایت مود را فعال میکنید نوا ۷ آی عکس‌های حرفه‌ای‌تری تهیه می‌کند. در این حالت نوردهی به بخش‌های تاریک خیلی بهتر انجام می‌گیرد و ثبت جزئیات به طرز چشمگیری افزایش نشان می‌دهد در عین حال که نویز هم کمتر می‌شود.

  

سلفی

در عکس‌های سلفی گوشی عملکرد خوبی دارد. ثبت رنگ‌ها خوب است و جزئیات هم خوب ثبت می‌شوند اما شارپی خیلی خوب نیست. دوربین سلفی عکس‌های پرتره هم می‌تواند تهیه کند که در این بخش عملکرد کاملا متوسطی دارد. برش سوژه از پس زمینه خوب انجام نمی‌گیرد و به هم ریختگی‌ها در لبه‌ها دیده می‌شود.

در نهایت

نوا ۷ آی یا همان پی ۴۰ لایت گوشی‌ای است که در رنج قیمتی خودش عملکرد خیلی خوبی دارد. این گوشی طراحی چشمگیری دارد و به طور حتم شما را جذب خودش می‌کند. برای صفحه‌نمایش کیفیت خوبی در این رنج قیمتی در نظر گرفته شده و عملکرد سخت‌افزاری هم رضایت‌بخش است. باتری با پشتیبانی از شارژ سریع ۴۰ واتی که برایش در نظر گرفته شده در این بخش گوشی را کاملا از رقبایش جدا کرده و یک سر و گردن بالاتر کشیده و در نهایت دوربین‌ها هم عملکرد خوبی از خودشان نشان می‌دهند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا